Ijsprinses Camilla Läckberg

705700d7d1b04be9ed7c5dfd8a2a47eeInhoud

Als Angelika met doorgesneden polsen in een badkuip wordt aangetroffen, lijkt het op zelfmoord. Maar als er sporen van slaapmiddelen in haar bloed worden gevonden gaan Patrik Hedström en Erica Falck op onderzoek uit. Als later ook een vriend van Angelika overlijdt, ontdekken zij dat beide sterfgevallen hun oorsprong in het verre verleden hebben. Läckberg schildert een portret van een gesloten samenleving waarin iedereen alles van elkaar weet en waar uiterlijke schijn van groot belang is. En dat kan onder bepaalde omstandigheden fataal zijn…

Extra informatie
In 2004  verscheen het eerste deel rondom de politie agent Patrik Hedstrom en Erica Falck met de titel Ijsprinses.
De boeken zijn los van elkaar te lezen maar leuker is om bij deel 1 te beginnen omdat in elk nieuw deel een aantal personages mee terug keren met een eigen verhaallijn, hier kwam ik zelf pas achter nadat ik Engeleneiland had gelezen, overigens een prachtig boek! (5 sterren).
Vuurtorenwachter kreeg ook een waardering van 5 sterren, helaas niet gerecenseerd.
Inmiddels is Ijsprinses het vierde boek in de serie die ik kan bijschrijven (e-book)

Opmerking:  In het e-book heet de Ijsprinses Alexandra en niet zoals ze wordt genoemd in De Inhoud. (zie bovenaan)

Terugkerende personages
Patrik Hedstrom, 35 jaar, politieagent, gescheiden.
Erica Falck 35 jaar, schrijfster.
Melberg, hoofdinspecteur politiebureau van de Zweedse kustplaats Fjällbäcka.  (zelfingenomen, een groot ego gehalte, misschien zelfs narcistisch?)
De narcistische persoonlijkheidsstoornis  (NPS) is een stoornis die wordt gekenmerkt door een overdreven gevoel van  eigenwaarde en  een sterke behoefte aan bewondering en een laag inlevingsvermogen.
Anna, de jongere zus van Erica, getrouwd met Lucas, twee kinderen.
Alle overige medewerkers van het bureau.

 Boekbeleving

Opvallend is het  switchen naar een nieuw hoofdstuk. Zeker in het begin schept dit verwarring, je denkt nog te lezen over de gedachtegang van een bepaalde personage maar dat blijkt dan een nieuw hoofdstuk te zijn met een andere personage. Misschien ligt dit aan het e-book en ziet het er in de papieren exemplaar anders uit, geen idee,  maar storend is het zeker!
De plot heeft me niet geheel kunnen pakken, meerdere keren heb ik het boek weg gelegd (ereader), iets wat ik in haar vorige boeken niet heb ervaren maar ook de schrijfstijl kon mij niet bekoren zoals dat wel was in de andere (later verschenen) boeken.
Het verhaal bevat weinig tot geen spanning,  alles komt traag op gang.
Ondanks de wat mindere positieve uitingen is er wel de prikkel om het boek uit te lezen, natuurlijk wil ik weten hoe de verdere ontwikkelingen zijn en wie uiteindelijk de mooie IJsprinses heeft vermoord waarvan ook wordt gedacht dat het hier misschien om een zelfmoord gaat?
Patrik gaat op onderzoek uit,  hierbij wordt hij enigszins geholpen door Erica (vanuit haar eigen doel; het schrijven van een boek over haar jeugdvriend Alexandra alias de IJsprinses.)
Het blijkt dat sommige bewoners van  Fjällbäcka een geheim met zich meedragen wat uiteindelijk zal leiden tot de sleutel van de moord/zelfmoord van Alexandra, iets wat vijfentwintig jaar geleden is.
De ontknoping zou verrassend kunnen zijn ware het niet dat ik het aan zag aankomen.
Waardering 3 sterren.

Auteur: sonja

Wacht niet op een mooie dag, maak er zelf een! Contact? gebruik het contactformulier. Je bent nu op de wandelblog sonjatheowalking, lees je liever een goed boek neem dan een kijkje op mijn boekenblog sonjaleest&schrijft. Reageren onder een blog? Leuk! Fijne dag!

schrijfselsvanmij

kleine dingen die me zoal bezig houden

Boekenzuurstof

Een blog over boeken

Matroos Beek

Grensgevallen

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

Neeltje leeft

over (vervlogen) dromen, herinneringen, het heden, verleden en wat mij verder bezighoudt

OverHaar.nl

gekrulde haren, gekrulde zinnen

Rianne Blogt

wandelen en nog veel meer

sonjatheowalking👁️

Just Open Your Eyes And See The World

REBBELTJE

Yep it's me

Welkom op Karels WP

wil van mijn bezoekers een glimlach ontfutselen

Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Pippi's hometown

een blog met sterke verhalen

De Boekblogger

Boekrecensies en boekennieuwtjes

Creabealounge

My passion, your passion

Een Ladekast Met Snuisterijen

Deze ladekast is mijn leven. In iedere lade een spinsel of gebeurtenis.