Familiegeheimen Wim Hendrikse/Een dodelijk spel

Titel: Familiegeheimen
Auteur: Wim Hendrikse
Literaire thriller
Uitgeverij: Aspekt
ISBN: 9789461539144
388 pagina’s
Verschenen: Maart 2016

Ik heb dit boek mogen recenseren voor Wim Hendrikse, met dank!

Auteur Wim Hendrikse Boek: Familiegeheimen

Auteur Wim Hendrikse
Boek: Familiegeheimen

Samenvatting achterflap

Johnny B. Goode en Susan Sarandon ontvangen boodschappen van de mysterieuze Corinne, die beweert familie van hen te zijn. Zij nodigt Johnny en Susan uit om mee te doen aan een bizar spel. Als ze meespelen tot aan het eind, wacht hen een hoge beloning. ‘Valt er een dode tijdens het uitvoeren van een opdracht, dan krijg je honderdduizend dollar. Het kan ook een miljoen zijn, afhankelijk van de omstandigheden.’

Via app-berichten krijgen de onschuldige jongelingen opdrachten en ze belanden in onherbergzame delen van Amerika.

Johnny en Susan zijn op elkaar aangewezen om te overleven. Ze gaan wanhopig op zoek naar informatie over de geheimzinnige Corinne, die net zoveel geheimen heeft als dollars. Het spoor leidt naar Nederland en ze zoeken contact met privédetective Joop Hamelink. Hij ontdekt dat Corinne’s moeder een duister geheim meenam in haar graf.

Johnny doodt per ongeluk een man en de jongelingen belanden in een gruwelijke werkelijkheid, waaraan niet te ontkomen valt. Joop Hamelink ontrafelt beetje bij beetje het familiegeheim en de gebeurtenissen komen in een stroomversnelling. Er vallen meer doden, zowel in Amerika, als in Nederland. Bij iedere dode wordt de beloning aan het eind van Corinne’s zieke spel hoger.

Cover-Inhoud

Het boek ziet er prachtig uit, een glanzende witte cover, de titel vetgedrukt zwart en in het midden een zwarte tablet met rode hand afdruk. Chique in al z’n eenvoud en een perfecte plot weergave. Aan de achterkant eveneens in vetgedrukt zwart de samenvatting. Een mooie aanwinst voor de boekenkast.
Over het verhaal hoef ik verder niks meer te schrijven, de samenvatting is zeer uitgebreid, bijna te veel zou ik denken maar het mag gezegd dat na het lezen van de achterkant mijn nieuwsgierigheid zodanig  geprikkeld was dat ik  besloot om  Familiegeheimen enige voorrang te geven op een paar andere recensie exemplaren. Een week na ontvangst van dit boek had ik het uitgelezen.
Voorin het boek een inhoudsopgave met het aantal hoofdstukken (28)  en bladzijde nummers.
Als ik een boek wil kopen (of wellicht lenen van de bieb)  let ik altijd op het lettertype en schrijfstijl, voldoet het niet aan mijn wensen dan zal ik het niet kopen, ook al is het een bestseller. Familiegeheimen heeft het alletwee, een duidelijke schrijfstijl en prima lettertype.
De app-berichten door Corinne verstuurd zijn cursief gedrukt.
Het boek heeft twee verhaallijnen:
1. Johnny B.Goode en Susan Sarandon die de reis door Amerika maken op aanwijzing van de app-berichten van de mysterieuze Corinne.
2. Privé-detective Joop Hamelink, doet samen met zijn oude vader (92 jaar) speurwerk. Ze wonen in Terneuzen.
Afwisselend lees ik de avonturen van Johnny en Suzan in Amerika en de jacht op Corinne door de Hamelink’s in Nederland.
Een personage is voor mij voldoende uitgewerkt als ik er een klik mee heb,  deze klik was er bij alle drie.

Wat vond ik ervan?
Quote hoofdstuk 1 blz.7
“Installeer PrivateApp en accepteer Corinne als vriend, dan kunnen we gezellig berichtjes uitwisselen, we zijn per slot van rekening familie”.

Deze quote is plot bepalend en al lezende kwam ik erachter dat de zogenaamde ‘gezellige’ berichtjes in werkelijkheid een verzachtend woord is voor de vaak gruwelijke verhalen (gepleegde moorden) die de mysterieuze en gestoorde Corinne in bestandjes verstuurd naar Johnny en Suzan. Wie zijn de mensen die op een gruwelijke wijze zijn omgebracht? Via de app berichten krijgen de twee jonge mensen instructies waar ze naar toe moeten reizen en dat zijn geen ongevaarlijke reizen waarvan ze de meeste afstanden ook nog te voet moeten afleggen vanwege onbegaanbare wegen voor voertuigen in welke vorm dan ook. Als ze arriveren bij de adressen die Corinne hun via de app heeft doorgegeven treffen ze soms vreemde of onbetrouwbare en soms zelfs gevaarlijke mensen aan waarbij hun leven soms ernstig in gevaar komt. Er zijn situaties waarbij hun duistere kant tevoorschijn komt.

Dagenlang zijn ze onderweg, totaal overgeleverd aan elkaar en het kan bijna niet anders dan dat er iets moois ontluikt tussen de twee jonge mensen maar zelfs dát  verloopt niet probleemloos. Bijna wanhopig vragen ze zich af waar ze in godsnaam aan zijn begonnen want  wie en wat is Corinne? Hoe zijn ze in dit hachelijke avontuur terecht gekomen en waarom zijn juist zij de uitverkorenen? Waar komt de familieband vandaan? Vragen, vragen, vragen. Ze besluiten op eigen houtje op zoek te gaan naar een privé-detective die ze al gauw hebben gevonden in Nederland.
Vanaf het moment dat privé detective Joop Hamelink in beeld komt wordt er geschakeld tussen de twee verhaallijnen.
Beide verhaallijnen zijn uitermate boeiend en spannend, de vraag wie toch de gestoorde Corinne is en wat haar motivatie van dit spel is speelt voortdurend door mijn hoofd, het boek is bijna niet weg te leggen.
De ontwikkelingen van Joop Hamelink zijn ook niet mals, de man gaat tot het uiterste om te achterhalen wie degene is die dit waanzinnige en gevaarlijke computerspel heeft bedacht en waar heel veel geld mee gewonnen kan worden, voor elke dode honderdduizend tot een miljoen dollar.

De ontknoping
Aan het einde wordt het de lezer duidelijk hoe de plot in elkaar steekt, wie Corrine is hoe het computerspel is ontstaan en waarom juist Johnny en Susan zijn uitgekozen om het spel mee te spelen, maar het heeft ook een paar onduidelijkheden en da’s jammer want hiermee is het boek niet goed afgerond en blijft de lezer achter met een paar vragen.  Een epiloog zou mooi zijn geweest maar het feit dat er een deel 2 achteraan komt (uit vertrouwde bron) maakt dit gemis toch een beetje goed.

Deze psychologische thriller heb ik met plezier gelezen, het is spannend, mysterieus en de auteur heeft een prettige schrijfstijl.
Veel leesplezier aan gehad.
Aanrader!

Verschenen januari 2016:
David Bowie Biografie van een superster
Auteur: Wim Hendrikse

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Familiegeheimen Wim Hendrikse/Een dodelijk spel

  1. Kakel schreef:

    Ook in ben gek op thrillers dus dit boek voeg ik toe aan mijn lijstje.

    Liked by 1 persoon

  2. Sonja schreef:

    Dat is het ook Lize, maar zoals ik al in de recensie schreef is het niet geheel naar tevredenheid afgerond . Ik hoop op een vervolg waarin een en ander duidelijk wordt.
    Dank voor je reactie!

    Like

  3. Lize schreef:

    Dit lijkt mij een bijzonder boek en vooral erg spannend.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

