Hex Thomas Olde Heuvelt

Uitgever: Luithingh- Sijthoff B.V.
Verschenen: 2016
Pagina’s: 352
Genre: Horror/Fantasy

Thomas Olde Heuvelt (1983) won in 2015 als eerste Nederlandse auteur een Hugo Award met zijn verhaal The Day the World Turned Upside Down. In 2016 brak hij internationaal door met zijn thriller HEX waarvan de vertaalrechten verkocht zijn aan tientallen landen waaronder de Verenigde Staten, China en Duitsland. Een bestseller die naar het schijnt nu ook verfilmd gaat worden in Amerika.
Vanwege de uitgave in Amerika heeft de laatste druk (2016) een ander (nieuw) einde dan de eerste versie uit 2013.

Inhoud

Beek lijkt een doorsnee dorpje in Gelderland aan de voet van de Duivelsberg, maar niets is minder waar. De inwoners van Beek leven al honderden jaren met de vloek van de heks Katharina. Gebonden in kettingen en met haar ogen en mond dichtgenaaid loopt zij al sinds de 17e eeuw door het dorp. Of staat ze gezellig een avond bij je naast de bank. Of je bed… Ogenschijnlijk is ze ongevaarlijk, maar wie de heks tart staat een hels lot te wachten.

Door een vloek van 350 jaar geleden zijn de inwoners aan het dorp gebonden. Wie in Beek is geboren, blijft in Beek. Kom je er later wonen? Pech gehad! Ook dan kan je niet langer dan een paar dagen wegblijven. Het dorp doet er alles aan om de Wyler heks voor de buitenwereld verborgen te houden. Een plaatselijke organisatie werkt samen met een speciale afdeling van de AIVD. Zo er is een app, overal camera-bewaking en er geldt een noodverordening. Maar een groepje jongeren is het zat. Zij willen meer weten over de bovennatuurlijke kracht die hen gevangen houdt. Hoe erg kan het zijn? Er is tenslotte al zo lang niks meer gebeurd.

Er is een periode in mijn leven geweest dat ik smulde van een gruwelijke enge horror film/verhaal, ik heb vele films gezien en een aantal boeken gelezen meestal boeken of verfilmingen van Stephen King. In 2010 verscheen er een komisch griezelverhaal van de tweede zoon van Stephen King, Joe Hill, ook dat boek las ik en van genoten, Hoorns. Daarna is er voor mij een lange periode horror stilte geweest.
Totdat ik las over Hex van auteur Thomas Olde Heuvelt.
De vele reacties waren positief gestemd maar ook huiverend, griezelend, tot nachtmerries toe. Oke, lezen dan maar.

De titel HEX is een verbastering van het gewone woord heks. HEX staat voor de app die alleen beschikbaar is voor de bewoners van Beek. Via de app worden de mensen op de hoogte gebracht over de wandelgangen van de heks Katharina, al 350 jaar lang wandelt ze op onvoorspelbare momenten door Beek of verschijnt zomaar ergens in een woning waar ze stilletjes blijft staan. De inwoners zijn er aan gewend en laten haar rustig staan want aanraken mag niet en tegen haar spreken al helemaal niet.

Het verhaal speelt zich af in de moderne tijd, het is 2012. De taal zoals jongeren onder elkaar communiceren is vertrouwd aan de huidige tijd en er wordt gebruik gemaakt van de sociale media platforms. Aan het begin van het boek kon ik me bijna niet voorstellen dat dit boek zo huiveringwekkend zou worden, niets wees er op. Er werd op een grappige manier gesproken over de Wyler heks die gekscherend ‘oma’wordt genoemd, de toon is humoristisch en vredig. Maar schijn bedriegt….

Een groep jongeren heeft schoon genoeg van de heks, ze tarten haar en maken een paar opnames met hun mobiel wetend dat dit ten strengste verboden is, ook weten ze dat als dit bij de Raad van Beek bekend wordt er harde sancties op zullen volgen. Vanaf het moment dat ze begonnen zijn met hun provocerende gedrag ten opzichte van de Wyler heks gebeuren er afschuwelijke bizarre dingen in het doorgaans vreedzame Beek. Men krijgt te maken met natuurrampen en gruwelijke sterfgevallen. De inwoners zijn doodsbang, er ontstaat grote paniek en niemand vertrouwd nog iemand.

Meer ga ik hier niet over schrijven. In het lange nawoord schrijft de auteur dat hij het einde van de laatste druk heeft herschreven, subtieler maar het zou eindigen met een klapper in de laatste regels. Ik begrijp nu ik het boek heb gelezen heel goed wat hij daarmee bedoeld. Het is werkelijk Subliem!
Stephen King heeft zelfs via twitter aan zijn twee miljoen volgers laten weten razend enthousiast te zijn over de vernieuwde versie van HEX schrijft de auteur ook in zijn nawoord.

Mijn mening?
Ha! Geweldig gegriezeld maar écht vooral toen ik het boek pas had uitgelezen voor het slapen gaan, de slaap niet direct kon vatten en plotseling rechtop in bed ging zitten …er woelt iets door mijn haar..Geloof me, het was er echt! Lichten aan, rond kijken, met mijn handen door mijn haren gewoeld maar er was niks. Mijn man wist met zekerheid te zeggen dat ik geen horror meer moest lezen.
’s Ochtends wakker worden ( na een onrustige nacht) het slaapkamerraam aan de voorkant openen en ineens vloog er een vlinder naar buiten. Geen heks die met haar klauwen door mijn haar had gewoeld maar een paniekerige vlinder die haar vrijheid tegemoet is gevlogen.

Top boek! 5 sterren.

Lezen dit boek…niet geschikt voor tere zieltjes en anders…
Vette aanrader!

Auteur: sonja

Wacht niet op een mooie dag, maak er zelf een! Contact? gebruik het contactformulier. Je bent nu op de wandelblog sonjatheowalking, lees je liever een goed boek neem dan een kijkje op mijn boekenblog sonjaleest&schrijft. Reageren onder een blog? Leuk! Fijne dag!

2 gedachten over “Hex Thomas Olde Heuvelt”

Reacties zijn gesloten.

schrijfselsvanmij

kleine dingen die me zoal bezig houden

Boekenzuurstof

Een blog over boeken

Matroos Beek

Grensgevallen

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

Neeltje leeft

over (vervlogen) dromen, herinneringen, het heden, verleden en wat mij verder bezighoudt

OverHaar.nl

gekrulde haren, gekrulde zinnen

Rianne Blogt

wandelen en nog veel meer

sonjatheowalking👁️

Just Open Your Eyes And See The World

REBBELTJE

Yep it's me

Welkom op Karels WP

wil van mijn bezoekers een glimlach ontfutselen

Wizzewasjes

Het is niet omdat het mag … dat het moet!

Pippi's hometown

een blog met sterke verhalen

De Boekblogger

Boekrecensies en boekennieuwtjes

Creabealounge

My passion, your passion

Een Ladekast Met Snuisterijen

Deze ladekast is mijn leven. In iedere lade een spinsel of gebeurtenis.