Huidpijn Saskia Noort

575a6db1305920-23140681Verschenen: juli 2016
Uitgever: Ambo/Anthos
Verspreiding België: Veen Bosch & Keuning uitgevers

Saskia Noort (1967, Bergen NH)  is schrijfster en columniste. Van haar thrillers werden tot nu toe meer dan 2,7 miljoen exemplaren verkocht. Haar werk verschijnt in vijftien landen en is bewerkt voor televisie, film en theater. Ze is door het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs geëerd met de Meesterprijs voor haar gehele oeuvre.

Voorin het boek:
I am scared to fall apart when you’re gone.

Cause all that would be left is sime skin bones.
(Julia Noah)

Alle boeken:
Terug naar de kust (2003)
De eetclub (2004)
Nieuwe buren (2006)
De verbouwing (2009)
Koorts (2011)
Debet (2013)

Alle titels die je hierboven ziet staan heb ik gelezen. Ik vond ze niet allemaal evengoed, het minst (in mijn optiek) het boek Koorts, die ik  te oppervlakkig heb bevonden. De boeken  De verbouwing en Debet waren goed voor drie sterren en de boeken Terug naar de kust, De eetclub en Nieuwe buren vond ik 4 sterren waard, al met al geen slechte score. Van deze boeken heb ik geen recensies geschreven dus jullie moeten het hier mee doen.

Inhoud
Ieder mens heeft een duistere kant. Zo ook Anne, Nederlands populairste televisiepresentatrice en journaliste. Als ze haar grote liefde en daarmee haar droom dreigt te verliezen, en het verdriet hierover breed wordt uitgemeten in de pers, moet ze alles op alles zetten om niet ook nog door haar vrienden, familie en eigen verstand in de steek gelaten te worden.

Wat vond ik ervan?
Over Huidpijn zegt de schrijfster dat het haar ‘meest persoonlijke boek tot nu toe is’ en ‘Ik vind het eng dat mensen het straks lezen’.
De inhoud geeft het al aan; een bekende Nederlandse televisiepresentatrice (42) verliest haar grote liefde en daarmee is de kans op een zeer gewenste zwangerschap (IVF)  ook vrijwel nihil. Het is niet alleen het kwijtraken van haar partner Sam waarmee ze al een aantal jaren samenwoont, ook verliest ze haar talkshow vanwege (ineens) tegenvallende kijkcijfers en dus moet er verjonging komen.  Een bekend feit in televisie land. Als ze er achter komt dat Sam haar heeft ingeruild voor een veel jonger iemand waarvan achteraf blijkt haar ook goed te kennen, gaat ze volkomen stuk. De eenzaamheid overvalt haar, van de populaire vrouw die ze naar buiten toe uitstraalt is binnen haar privé vertrekken nog maar weinig over.
Uiteraard krijgen de pers en de makers van verschillende talkshows hier al gauw lucht van, ze wordt achtervolgt daar waar ze gaat en staat. Haar manager Don, weet haar over te halen om meerdere keren  in RTL late Night bij Humberto Tan aan te schuiven om haar verhaal te doen. Schrijfster Saskia Noort weet uit eigen ervaring gedetailleerd te beschrijven hoe Anne zich voelt bij de talkshows, hoe ze moet gaan zitten (zo comfortabel mogelijk, buik tegen de tafel en bekken kantelen) hoe ze moet kijken en praten. De  persoonlijke  voorkeur van Saskia Noort ligt met stip bij  Humberto Tan. Van Dwdd en het programma  Pauw moet de schrijfster  niet zo veel hebben. Bij Jeroen wordt ze ondergesneeuwd door de elkaar overschreeuwende mannen waar geen speld tussen te krijgen is (ook Jeroen komt er vaak niet tussen)  en volgens haar eigen zeggen in een interview bij Opzij kan Mathijs Nieuwkerk niet zo heel veel met de vrouwen aan zijn  tafel, ‘eigenlijk is het een seksistisch programma’, zegt ze hierover.

De vergelijking (veel gemaakt door lezers, en nu ook door mij) tussen Anne en Eva Jinek is onterecht aldus Saskia Noort, Anne is puur fictief.

Ondertussen begint Anne haar leven steeds meer wankel te worden, van de sterke en zelfverzekerde vrouw die ze was is nog maar bar weinig over, privé gezien,  maar zodra ze de camera’s op zich gericht weet komt haar stralende tv gezicht weer tevoorschijn. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook IRL gebeurt, tenslotte dragen we allemaal ons masker zodra het ons beter uit komt.
Het verhaal is goed neergezet en wordt verteld vanuit de Ik persoon, Anne dus. Anne heeft een beschadigde jeugd gehad waardoor ze de neiging heeft zichzelf te beschadigen, ik denk dat de titelnaam hier vandaan komt. Ze heeft een verslaafde zus (Saskia haar zus is verslaafd geweest, zij is de inspiratiebron voor deze personage) maar door omstandigheden is er geen contact meer. De plot wordt goed opgebouwd, het is van deze tijd en leest goed! De verdwijning van een personage loopt als een rode draad door het verhaal heen, het blijft tot op het laatst onduidelijk wat er is gebeurd en of hij/zij nog in leven is. Dit maakt het tot een echte whodunit!
Uiteindelijk was de ontknoping een verrassing, wat mij betreft had iedereen de dader kunnen zijn. Goed gedaan!
Was het een thriller? Nou, nee..dat niet, ik noem het een moderne whodunit misdaad roman met een spannende en verrassende  afloop en daarom plaats ik het in de categorie ‘Romans’.
Aanrader!
Boektrailer

Saskia bij Humberto Tan

4 thoughts on “Huidpijn Saskia Noort

  1. Regenboogvlinder schreef:

    Het lijkt me een goed boek weer… maar ik vind dat je soms een beetje teveel weg geeft dus het stukje over wat jij ervan vond heb ik niet gelezen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Kakel schreef:

    Over twee weken wordt onze nieuwe bieb geopend. Ik zal eens kijken of de titel ertussen staat.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

