De Verdenking Michael Robotham

Eerste kennismaking met Michael Robotham, en wat voor een!!

De oudste boeken zijn nog maar pas geschreven voor degene die ze nog niet heeft gelezen’. 
Samuel Butler.

Uitgeverij: Cargo/ De bezige bij
Verschenen-zoals voorin het boek staat-: 2003
Genre: Psychologische thriller/deel 1 serie O’Loughlin
Pagina’s: 426

De verdenking is het portret van een man die probeert af te dalen tot de diepste krochten van een ongelukkige ziel, voorbij het goed en kwaad en daardoor zijn eigen graf graaft.

Inhoud
Joseph O’Loughlin is gelukkig getrouwd, heeft een leuke dochter en een aardige carrière als psycholoog. Maar zelfs een volmaakt leven kan aan een zijden draadje hangen. Een vermoorde vrouw, een gefrustreerde patiënt en een uit de hand gelopen leugen om bestwil betekenen Josephs ondergang. Uiteindelijk moet hij alles riskeren om de moordenaar te ontmaskeren en zijn familie te redden.

Voorin het boek staat dat de Nederlandse vertaling van dit boek is geweest in 2003. In de beschrijving bij Bol.com staat echter 2010. Ik weet het niet daarom vermeld ik beide data.

2017-07-16 15.42.17

Vorige week rommelde ik wat door een stapel ongelezen boeken en kreeg dit boek in handen. Ik las de inhoud, bladerde er wat doorheen en heb het bijna niet meer weggelegd, bij wijze van spreken. Ik weet niet meer hoe ik hier aan ben gekomen, boekenmarkt, toegestuurd gekregen of misschien was het een boek winactie op faceboek? Geen idee. Had ik eerder geweten dat het zo’n juweeltje is dan had ik het nu misschien al wel drie keer herlezen. Dit zijn de boeken die ik heel graag lees en die naar mijn mening te weinig worden geschreven óf nog niet door mij ontdekt.( het laatste zal het wel zijn)  Hoe het ook zij, dit boek had ik in een paar dagen uit, doe mij er nog zo een alsjeblieft! En wat blijkt? In mijn zoektocht naar meer boeken van deze auteur kwam ik erachter dat De Verdenking deel 1 is uit een lange reeks rondom Joe O’Loughlin en rechercheur Reuz die ook een niet onbelangrijke rol heeft in dit boek. Wat heerlijk!

Joe O’Loughlin heeft recent te horen gekregen van een bevriende arts dat hij lijdt aan de ziekte van Parkinson, dit heeft maar zijdelings met het verhaal te maken.
Hij is een goede psycholoog, heeft een zwak voor de wat moeilijker gevallen. Sinds een tijdje komt Bobby bij hem, een eenzame, verknipte maar ook agressieve jongeman die zich zelf verwondt en zijn moeder haat. Bobby is op een bepaalde manier intelligent maar spreekt vaak wartaal. Joe ziet Bobby als een uitdaging, hij probeert beetje bij beetje dieper te kunnen doordringen in de verknipte psyche van zijn patiënt maar Bobby maakt het hem niet gemakkelijk.
De vondst van een jonge vermoorde vrouw is het begin van een waanzinnige rollercoaster, verdachtmakingen aan het adres van Joe, wie is er bezig met het kapot maken van zijn leven? Zijn leven staat volledig op zijn kop, hij doet er alles aan om achter de motieven te komen van de moordenaar en gaat op zoektocht naar de ware toedracht van lang geleden.

In dit boek draait het volkomen om de psyche van een verknipte geest.
Plot van hoog psychologisch niveau op een heel aangename manier geschreven met een totaal verrassende ontknoping!
Hier blijft het niet bij.
Aanrader!

De Verdenking krijgt een ereplaats in de favoriete galerie.

Extra informatie:
Vaste personages:
Joseph O’Loughlin is een goedhartig psycholoog met een ingewikkeld gezinsleven en een gevoel voor droge humor. Hij worstelt met ‘Mr. Parkinson’.
Joe heeft een uniek inzicht in het menselijk gedrag, wat belangrijk is als het aankomt op het ontrafelen van geheimen van het brein.
Vincent Ruiz is een stoerpratende rechercheur die stevig drinkt.
De serie met Joseph O’Loughlin en Vincent Ruiz speelt zich af in Londen, Engeland.
Bron: http://www.michaelrobotham.com/

De Verdenking (1) 2004
Het Verlies (2) 2005
De Nachtboot ( standalone) 2007
Gebroken (3) 2008
Boetedoening (4) 2010
De Afrekening (5) 2011
Zeg dat het je spijt (6) 2012
Door mijn ogen (7) 2013
Leven of Dood (standalone) 2014
Sluit je ogen (8) 2015.

Omdat ik alleen deel 1 nog maar heb gelezen kan ik je niet vertellen of de boeken uit deze serie op volgorde gelezen moeten worden maar voor mezelf ga ik de juiste volgorde aanhouden.

6 thoughts on “De Verdenking Michael Robotham

  1. Villasappho schreef:

    Een boek niet weg kunnen leggen dat ken ik wel, een rijtje boeken met ereplaats is eigenlijk best een leuk idee.

    Liked by 1 persoon

  2. son370 schreef:

    Wat fijn dat ik je warm heb gemaakt voor dit boek! Ik durf niet te zeggen of je deze boeken op volgorde moet lezen omdat dit ook pas mijn eerste boek uit de reeks is en toevallig ook deel 1. Ik ga het even uitzoeken en plaats het hier dan. Dank voor je reactie!

    Like

  3. ms schreef:

    Deze keer maak je me benieuwd. Ik ga kijken of ik het boek (of andere) van deze schrijver te pakken krijg. Ik zal wel eerst dit moeten lezen vermits er bij staat: “deel 1.”

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

