Zondagochtend breekt aan Nicci French

58254e1b5619e9.82536101

Verschenen: april 2017
Pagina’s: 371
Uitgever: Ambo/Anthos
Serie: Frieda Klein boek 7.
De serie bestaat uit acht delen.

RECENSIE

Inhoud

Het begint met een lijk onder de vloer. Frieda deed deze gruwelijke vondst in haar eigen huis – een vondst die haar tot in de kern raakt. Nu is er wél spijkerhard bewijs dat Dean Reeve nog leeft – iets wat Frieda al jarenlang beweert – en nog altijd geobsedeerd is door Frieda. Zal commissaris
Crawford eindelijk naar haar luisteren en het onderzoek heropenen?
De pers is inmiddels op het verhaal gedoken, waardoor Frieda wordt gedwongen te doen waar ze een enorme hekel aan heeft: in de openbaarheid treden… Dat heeft verregaande consequenties voor Frieda en haar omgeving.

Hoe blij verrast was ik dat dit boek zo kort naar het verschijnen ook al te leen was bij de bieb, als de kippen was ik er bij om te reserveren maar  toch nog een poos op moeten wachten.  Frieda Klein is hot!
Logischerwijs was ik in de veronderstelling dat boek nummer 7 ook de laatste uit de serie zou zijn, immers, elk jaar een nieuwe dag, dus ja da’s niet zo moeilijk om te verzinnen hè? Wat echter schetst mijn blijdschap toen ik las dat er  een deel 8 zal volgen. Joepie, het afkicken kan ik ( en vele met mij) nog even voor me uit schuiven want dat we met z’n allen verknocht zijn geraakt aan de introverte, mijmerende, wandelende en scherpe psychotherapeut uit Londen moge duidelijk zijn.

Zondag begint waarmee Zaterdag is geëindigd. Er ligt een lijk onder de vloer in het huis van Frieda en zonder dat ik iets van de plot wil onthullen lijkt het erop dat het voor iedereen nu wel duidelijk is dat de dood gewaande moordenaar Deane Reeve  (boek 1) nog leeft zoals Frieda altijd  al heeft beweerd/geweten maar waarin het politieteam haar absoluut niet steunde.
Deane Reeve komt in elk deel terug,  niet ‘lijfelijk’ maar hij laat merken altijd wel ergens te zijn vanwege de vage boodschappen aan het adres van Frieda. Deane Reeve is een boeiend personage die bij elk nieuw deel weer voor onrust zorgt.
(Het is aan te raden om alle delen op volgorde te lezen zodat je de steeds terugkerende personages met ieder hun eigen verhaal leert kennen)
Een halfjaar nadat het lijk   gevonden en geïdentificeerd is gebeuren er gewelddadige mishandelingen binnen het hechte vriendenclubje van Frieda, wie heeft het gemunt op deze onschuldige mensen en waarom?
Frieda bedenkt een oplossing om haar vrienden te beschermen tegen de wrede handelingen van de onbekende psychopaat. Ondertussen gaat ze, zoals we van haar zijn gewend zelf op onderzoek uit, haar gedachten zijn bij Dean Reeve maar zit ze op de goede weg? Ze wordt bijgestaan door politie inspecteur Karlsson die inmiddels een goede vriend van haar is geworden maar niet op deze zaak is gezet.
Inspecteur Petra Burge heeft de leiding gekregen over de zaak, in het begin verliep de samenwerking tussen Frieda en de jonge inspecteur een beetje stroef maar langzamerhand raakten de vrouwen meer aan elkaar gewend.
Het onderzoek naar de dader verloopt traag totdat Frieda er mee instemt om de pers er bij te betrekken, langzamerhand ontstaat er een verandering in het daders profiel….Frieda denkt en denkt en denkt…..

Ook ‘Zondag’ is weer een heerlijk boek, net zoals elk boek uit de serie verloopt het onderzoek in een rustig tempo. De zo bekende Frieda sfeer leest vertrouwd,  elke personage voelt alsof het ook mijn  vriend zou kunnen zijn, met iedereen afzonderlijk voel ik een klik, ik zou me wel thuis voelen bij dit maffe vriendenclubje ook al blijft Frieda  een mysterie die ik graag zou willen doorgronden.
Een persoon waarop je kunt bouwen, graag een whiskey of wijntje drinkt, urenlang het liefst in haar eentje door de straten van Londen wandelt om haar gedachten te ordenen, goudeerlijk en alert is maar waarmee je geen feestje kunt bouwen.
Het slot is iets om over na te denken.
Aanrader!

 

4 thoughts on “Zondagochtend breekt aan Nicci French

  1. Villasappho schreef:

    Das wel een mooie verassing als je niet nog een boek verwacht. Kijk je titel nog even na.

    Liked by 1 persoon

  2. sunnie031 schreef:

    Ik heb dit boek net zo ervaren 👍 Ik kijk dan ook al uit naar de laatste

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

