Klikspaan M.J. Arlidge

Dit is boek 4 uit de serie Helen Grace 
M.J.Arlidge

Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2016
Genre: thriller
Pagina’s: 448
Reeks: Helen Grace boek 4.

Samenvatting
Inspecteur Helen Grace heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt: zes branden in vierentwintig uur, met twee doden en meerdere gewonden als gevolg. Dit moet opzet zijn, en het lijkt erop dat iemand de stad tot de grond toe wil laten afbranden. Grace doet met haar team onderzoek in de rokende puinhopen van de stad. Waar is de pyromaan die dit op zijn geweten heeft? Waarom maakt hij juist deze slachtoffers? Iedereen kan zijn volgende doelwit zijn. Eén fout kan het einde Helens carrière betekenen, en in steeds meer gebouwen breekt brand uit. Ondertussen moet Helen ook haar eigen demonen zien te verslaan…

Boekbeleving

Klikspaan is boek 4 in een reeks rondom de introverte rechercheur Helen Grace.
In dit boek krijgen Helen en haar team te maken met een serie brandstichtingen waarbij enkele doden en een gewonde zijn gevallen. Het is een heel gepuzzel om uiteindelijk bij de pyromaan/moordenaar terecht te komen, het onderzoek verloopt langzaam, naar mijn mening zo langzaam dat ik uit lichte verveling het boek af en toe naast me neer legde maar stoppen met lezen is uiteraard geen optie omdat ik de voorgaande drie boeken met plezier heb gelezen maar ook omdat ik de ontknoping wil weten.  Helen heeft in Klikspaan geen prominente rol gekregen wat betreft haar privéleven, ( op een enkele na) ook al wekt de samenvatting een andere indruk (eigen demonen)  ik heb dat een beetje teleurstellend gevonden want juist dat  voegt een extra interessant element toe aan de reeks. Op zich heeft Klikspaan wel een aantal redelijk spannende passages maar dat had beter gekund en ook de verdieping van de personages liet wat mij betreft een beetje te wensen over.  De uiteindelijke dader(s) vond ik verrassend maar té ver gezocht. Ik kan me voorstellen dat deze recensie misschien wat negatief over komt, ondanks dat heb ik het wel de moeite waard gevonden om het te lezen ook al is boek 4 niet de beste uit deze reeks.
Inmiddels is ook boek 5 met de titel Naar bed, naar bed verschenen (2017) die zal ik zeker gaan lezen!

Wat vind jij?

