Kleine zwarte leugens Sharon Bolton

Uitgever: Bruna
Verschenen: januari 2017
Pagina’s: 416
Genre: thriller

Inhoud

Wat is het ergste wat je beste vriendin je kan aandoen?
Het was geen opzet. Een moment van onoplettendheid, een tragisch ongeval en twee kinderen komen om.
Die van jou. Op een eiland met maar weinig inwoners is het onmogelijk om de vrouw die je leven kapot heeft gemaakt te ontlopen. Elke toevallige ontmoeting is een pijnlijke herinnering aan alles wat je hebt verloren: je gezin, je toekomst, je gezond verstand. Hoe lang duurt het dan nog voordat de gedachte aan wraak onweerstaanbaar wordt?

Ik heb bijna alle boeken van Sharon Bolton gelezen, behalve haar eerste boek met de titel Offerande (2008) Haar boeken hebben mij nog nooit verveelt of teleurgesteld, ze zijn allemaal goed tot zeer goed!
Toen ik las dat er dit jaar een nieuwe Bolton zou verschijnen- ook al sprak de achterflap inhoud mij niet zo erg aan- was ik verheugd, het kwam hoog op de ntl lijst te staan. Zodra het boek in de bieb catalogus stond reserveerde ik het. Het duurde een flinke poos voordat het boek voor mij beschikbaar was, veel aanhangers denk ik, begrijpelijk!
Toen ik recent bericht kreeg van de bieb dat dit boek voor mij klaar stond kon ik niet wachten om het op te halen. Inmiddels heb ik het gelezen en ik kan melden dat ook Kleine Zwarte Leugens weer een super boek!

Boekbeleving

De biologe Catrin woont en werkt op de Falklandeilanden. Drie jaar geleden heeft ze een traumatische ervaring gehad, haar beide kinderen zijn om het leven gekomen door een nalatigheid van haar beste vriendin waarmee ze al sinds haar jonge jeugd bevriend was, Rachel. Sindsdien leeft Catrin alleen nog maar voor haar werk en voor de wraak op Rachel.  Ze ziet en spreekt Rachel niet meer en haar huwelijk met man Ben is naar de knoppen vanwege het vreselijke wat er is gebeurd. Ben heeft inmiddels een nieuw gezin.  Catrin zit vol met wraakgedachten en gevoelens ten aanzien van Rachel en de dag dat ze deze gedachten ten uitvoer wil brengen is dichtbij maar als er een derde jongetje zoek raakt  in drie jaar tijd helpt ze mee met zoeken. Ondertussen is er ook veel commotie rond honderden aangespoelde walvissen, er wordt een reddingsbrigade op touw gezet waarover Catrin de leiding heeft maar het lijkt een hopeloze situatie te zijn.  Catrin staat voor een groot dilemma die uiteindelijk resulteert in een beslissing waarmee ze de woede op de hals haalt van de andere eiland bewoners. Door het persoonlijke drama van Catrin  lijkt ze van een warme vrouw te zijn veranderd in een onaangedane, harde vrouw, ze toont weinig gevoel voor de schrijnende situaties waarin ze verzeild raakt maar schijn bedriegt, dat zal elke lezer van dit verhaal vrijwel direct begrijpen.

Het verhaal gaat in het begin gestaag maar toch herken ik de spanning die Catrin in zich meedraagt direct.
De vermiste kleine jongetjes, de walvissen, de wraakgedachten ten opzichte van Rachel, en de negatieve media berichten over haar walvissen beleid zorgt voor een scala aan onderhuidse spanning maar er is iemand die om haar geeft en voor haar wil zorgen, de Schot en oorlog- veteraan Callum die af en toe onderhevig is aan PTSS.  Het vertel perspectief wordt gedaan door drie mensen, Catrin, Callum en Rachel hebben ieder hun eigen deel wat betrekking heeft op de verdwijning van een vierde (!) kind maar alle drie hebben ze een ander verhaal en het is maar net de vraag wie de waarheid spreekt.
Hiermee drijven ze het politiekorps tot einde raad maar ook ik als lezer raak de draad volkomen kwijt, elke personage verteld het op een dusdanige manier dat ik er serieus van overtuigd ben dat ze alle drie de waarheid spreken….knap hoor!

Dit boek is van een ander kaliber dan haar vorige boeken maar haar  manier van schrijven is gebleven, poΓ«tisch en beeldend en ook hier krijgt de lezer een flink aantal pagina’s te lezen boordevol waardevolle informatie (petje af voor de goede research!) over de zaken die in het verhaal spelen. Voor de één wellicht een reden deze bladzijden snel om te slaan maar mij verveelt het zeker niet, ik lees het graag!
De spanning is voortdurend aanwezig maar niet op een gruwelijke, bloederige manier, het is onderhuids spannend en van hoog niveau wat mij betreft, het steekt heel goed in elkaar!  Uiteindelijk is de ontknoping totaal niet verwacht..!
Ik kan het een ieder aanraden, tenzij je alleen van bovengenoemde actie thrillers houdt, laat het dan maar liggen.
De favoriete boeken galerij heeft er een boek bij!
Catergorie 5 sterren, dik verdiend.

Note: hier en daar las ik in andere recensies dat er een paar fouten in het boek zouden zitten, ik heb ze niet opgemerkt maar ook al zou dat wel zo zijn het blijft een hele goede psychologische thriller, als ik de foutjes wel opgemerkt zou hebben- het stelt ook nog niks voor- dan zou mijn beoordeling hier niet onder te lijden hebben gehad, daarvoor is het boek te goed!

2 thoughts on “Kleine zwarte leugens Sharon Bolton

  1. Villasappho schreef:

    Wat heb je toch een gezellige smaak qua boeken. Je reviews zijn goed, maar kan niks met dit boek.

    Liked by 1 persoon

    • son370 schreef:

      Haha…πŸ˜‰ Maar ik lees ook andere boeken, kijk maar onder de categorieΓ«n WOII/Romans en de cat. Bijzondere boeken ook dan hoor ik graag je mening πŸ‘πŸ“‘

      Like

Wat vind jij?

