Later als ik dood ben Ilse Ruijters

Verschenen: 29/09/2016
Uitgever: The house of Books
Pagina’s: 256


Inhoud
Elin denkt alles te hebben. Een leuke vent, fijne ouders, een vaste baan. Maar dan ontdekt ze dat haar verleden één grote kluwen leugens is. Wie zijn haar echte ouders? En wie is zijzelf eigenlijk? Er is maar één plek waar ze deze antwoorden kan vinden: in het criminele circuit. Ze zegt haar vertrouwde leven op, accepteert een baan in een tbs-kliniek en ontdekt veel te snel dat aan elk antwoord een prijskaartje hangt.

Dit is het eerste boek wat ik heb gelezen van Ilse Ruijters.
De recensies die ik zo her en der tot me heb genomen logen er niet om, volgens velen moet je dit boek gelezen hebben, het is een boek die ‘onder je huid kruipt’. Oke dan!
Ik ben niet zo’n lezer die blindelings afgaat op de mening van  andere lezers maar wél word ik geprikkeld door een grote hoeveelheid positieve dan wel negatieve beoordelingen, in beide gevallen zal ik het boek lezen en daar mijn eigen visie op geven.

Het begint met een spannend proloog. Er is geschoten, degene die geraakt is ziet haar hele leven aan zich voorbij trekken.
Ik heb het vermoeden dat dit drama gaat over de hoofdpersonage Elin. Uiteraard blijft de lezer een tijd lang in het ongewisse of deze persoon het loodje heeft gelegd of niet, later wordt dat allemaal duidelijk.

Dag 1
Elin haar eerste dag in haar nieuwe baan. Ze is aangenomen bij een TBS kliniek in de functie van sociotherapeut. In de kliniek wonen criminelen die een zwaar misdrijf pleegden en daarvoor geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn verklaard.
Elin hoopt in deze omgeving antwoorden te vinden op een aantal vragen die haar leven beïnvloeden sinds ze er achter is gekomen dat de waarheid over wie haar ouders zijn niet zo is als ze altijd had gedacht. Ze heeft sterk het vermoeden dat haar vader een tbs-er was en  hoopt in de kliniek achter de waarheid te komen.
Daar ontmoet ze de mysterieuze moordenaar Rem, de man met de doordringende ogen….er gaat een rilling door haar heen, hij laat haar niet bepaald onberoerd en wat wil de beveiliger Jurgen van haar? Het begint een beetje op stalken te lijken en daar zit Elin echt niet op te wachten!
Zal Elin achter de felbegeerde antwoorden komen in de tbs kliniek?

Het verhaal heeft een paar terugblikken in het verleden, ik heb geen idee over wie dit gaat maar langzamerhand rijst er een klein vermoeden wie deze persoon zou kunnen zijn…Bijna aan het eind wordt het duidelijk wie deze schietgrage gek is.  Af en toe nemen we ook een kleine duik in het verleden van Elin, ze is dan op bezoek bij haar tante Wil,  ze hebben het leuk samen maar tante Wil is best wel een beetje kierewiet. Toen wist Elin nog niet hoe het eigenlijk zat met haar geliefde tante Wil, die ook veel van Elin schijnt te houden.

Het verhaal heeft me niet verveelt maar ook niet beheerst, toegegeven, af en toe was het best wel even spannend maar ik ervoer niet de onderhuidse spanning zoals die werd beschreven door de vele andere lezers van dit boek.
De beschreven erotische elementen in de 50 tinten sfeer hebben mij niet echt kunnen bekoren, erotiek prima maar niet in deze stijl.
Al met al, een algemeen spannend verhaal met een klein beetje verrassend einde.

3 thoughts on “Later als ik dood ben Ilse Ruijters

  1. Regenboogvlinder schreef:

    Ik ga het lezen hoor.. ! X

    Liked by 1 persoon

  2. sunnie031 schreef:

    Grappig, mij heeft die wel kunnen pakken. Vooral met de gedachte dat het ook daadwerkelijk zo zou kunnen zijn. Erotiek in thrillers hou ik ook niet zo van. Als ik dat wil lezen, zoek ik wel in een andere genre 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Villasappho schreef:

    Klinkt niet als mijn soort boek maar dat ligt niet aan je blogpost.

    Like

Wat vind jij?

