Pluk een roos M.J. Arlidge

Uitgever: Boekerij
Verschenen: mei 2016
Pagina’s: 400
Genre: thriller.

9200000057347430-1

Samenvatting

Een jonge vrouw wordt wakker in een koude, donkere kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen, of door wie ze is ontvoerd. En dat is pas het begin van haar nachtmerrie. In de buurt wordt het lichaam van een andere jonge vrouw gevonden. Ze is nooit opgegeven als vermist, en haar familie heeft zelfs gewoon sms’jes van haar ontvangen. Iemand heeft zich de afgelopen tijd voor haar uitgegeven. Inspecteur Helen Grace weet dat ze de dader zo snel mogelijk moet vinden. Die is niet alleen gestoord, maar ook slim en vindingrijk. Maar zodra Helen probeert uit te vinden wat de motivatie van de moordenaar is, start een bijna onmogelijke race tegen de klok…

Leesbeleving

Dit boek is het derde deel in een misdaadreeks met hoofdpersonage Helen Grace.
Deel 1 Ienemienemutte
Deel 2 Piep zei de muis

Laat ik voorop stellen dat de boeken rondom Grace Helen doorgaans lovende recensies krijgen!
De twee bovengenoemde boeken heb ik vorig jaar gelezen, zie recensies.
En nu deel 3 Pluk een roos.
Ik ga jullie in het kort ‘vertellen’ wat ik er van vind, lees maar verder.

Verdwenen en vermoorde jonge vrouwen in het verleden, een jonge ontvoerde vrouw in het heden en de jacht op een seriemoordenaar die dit op zijn geweten heeft. Dat zijn de ingrediënten voor dit verhaal. Een plot zoals er zovelen zijn. Ik bemerk bij mezelf een verzadiging en iets van verveling als ik erin begin te lezen in de hoop dat het boeiend genoeg zal zijn om het ook uit te willen lezen. Een tijdje terug las ik een boek waarvan de plot mij behoorlijk begon te vervelen maar zoals -bijna- altijd las ik door tot het einde, helaas was het niks en werd niks.
Jammer van mijn tijd, mijn leeslijst is nog zo lang!
Mijn motto ‘ eerlijk duurt het langst ‘ deed mij beslissen om  geen recensie van dit boek te zullen schrijven,  lastig dingetje om ten overstaan van de auteur te moeten schrijven dat ik het helemaal niks vond,  dan maar liever niks. Aan afbranden heeft niemand iets.
Ik maakte de afspraak met mezelf  geen enkel boek meer uit te zullen lezen als de plot me op blz. 100 nog niet wist te pakken, en daar wil ik me aan houden.

Pluk een roos heeft geen verrassend plot maar op de een of andere manier wilde ik wel heel graag de motieven van de dader weten,  de afloop, en waarom hij bv. het ontvoerde meisje Ruby,  Summer noemt..?
Voor Inspecteur Helen Grace en haar team een race tegen de klok om achter de motieven van de ontvoerder te komen en te achterhalen waar Ruby wordt vast gehouden.
Helen Grace heeft mijn sympathie, de vanuit haar jeugd getraumatiseerde inspecteur heeft veel te verwerken gehad maar is daar nog lang niet klaar mee. Nog steeds ziet ze Jake, de man die haar op een bizarre manier weet te ontladen maar deze aparte (zakeijke) relatie heeft een bijzondere ontwikkeling gekregen (lees:  Piep zei de muis) waar Helen niet zo blij mee is , zal de  relatie met Jake  stand houden?
Binnen het team stuit Helen ook bij deze zaak weer op tegenwerking van haar vrouwelijke meerdere.  ( Piep zei de muis)
Hoe gaat Helen hier mee om?
Collega Charlie is met zwangerschapsverlof thuis maar heel even komt ook zij in beeld.

Er zijn drie verhaallijnen, Ruby, Helen en de gestoorde ontvoerder, de personages hebben allen een zekere verdieping gekregen, altijd fijn!
Om een goed beeld te krijgen van Helen Grace – waarom ze is geworden zoals ze is- is het raadzaam om de twee voorgaande boeken eerst te lezen, haar traumatische jeugd ervaringen maken veel duidelijk waardoor je alleen nog maar respect en bewondering kunt hebben voor deze controversiële inspecteur.

Alle drie delen kan ik aanraden!

Deel 4 Klikspaan.

8 thoughts on “Pluk een roos M.J. Arlidge

  1. Villasappho schreef:

    Ondanks je goede beschrijving is de boekenserie niets voor mij

    Liked by 1 persoon

  2. Flavie schreef:

    Het eerste deel heb ik al gelezen… nu de andere 2 nog 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. folkertrath schreef:

    Goed uit het hart, met verstand geschreven. Mooi stukje werk 😀

    Liked by 1 persoon

  4. deel 1 en 2 heb ik gelezen: gruwelijk spannend.

    Like

Wat vind jij?

