Echo Tamara Geraeds

 

Verschijnt: april 2017
Uitgever: Kabook Uitgevers
Genre: thriller/spanning
pagina’s: 280
ISBN: 9789082415254

Extra informatie
Tamara Geraeds werd in 1981 geboren in het Zeeuwse dorpje Arnemuiden. Al op haar 6e schreef ze haar eerste gedichtje: Een knufje voor jou en een knufje voor mij en zo gaat het leven voorbij. Op haar 15e begon ze aan haar eerste (jeugd) boek Achtervolgd.
Meer weten over Tamara? Er staat een interview met de schrijfster op de website van Kabook.

Oneliner: Echo, een gruwel van een horror maar een regelrechte pageturner!
Deel 1
Quote
“A bad word whispered will echo a hundred miles.”
Chinees gezegde.

Samenvatting
Sara groeit op bij haar demonische moeder, gevangen binnen de muren van een huis vol pijn en vernedering. Ze lijkt geboren voor het ongeluk, het lot gooit de ene na de andere gruwel voor haar voeten. Genadeloos wordt haar elk sprankje hoop ontnomen en elk moeizaam gevonden stukje geluk wordt overschaduwd door onmenselijke straffen.

Quote: Hoofdstuk 1 blz. 7
Diep in haar hart wist Sara wel dat Moeder geen normale moeder was. Ze voelde een steek in haar binnenste wanneer ze andere kinderen over straat zag lopen met hun moeders, die naar hen lachten en over hun haren aaiden. Sara mocht niet naar Buiten, want Moeder schaamde zich voor haar. Niemand mocht weten dat ze bestond.

Toch laat de jonge Sara zich niet uit het veld slaan. Ze blijft vechten voor haar leven en de vrijheid waar ze zo naar verlangt. Zal haar overlevingsdrang groot genoeg zijn? Zal ze ooit de verschrikkingen uit haar verleden kunnen verdrijven? Of zal Sara bezwijken onder de druk van zoveel kwaad?

Mijn leesbeleving

Wat kan ik zeggen over een boek met een gruwelijk en zeer schokkend thema zoals kindermishandeling  cq misbruik in alle- ranzige, vernederende en hartverscheurende- vormen. Naar schatting worden er in Nederland jaarlijks bijna 119.000 kinderen- tussen de 0 en 18 jaar- mishandeld. Ik schrik daar enorm van!
Echo is een bedacht plot, maar als ik me bedenk dat deze tranentrekkende handelingen daadwerkelijk wereldwijd voorkomen,  ja, dan breekt mijn hart. Ik wil er niet aan denken dat de Sara  uit dit boek jouw of mijn buurmeisje zou kunnen zijn of misschien is ze wel jouw kleinkind of het stille kind uit je klas, dat zou zomaar kunnen, alhoewel….( note: ik kan me niet voorstellen dat er IRL gezinnen zijn waarin kinderen aan soortgelijke huiveringwekkende mishandelingen blootgesteld worden als is beschreven in dit boek.) Onmogelijk!  Vaak heb ik het boek even terzijde gelegd, niet omdat het me niet pakte (echt wel! ) maar om afstand te nemen van de 24/7 horror terreur  waarin Sara -en later haar kinderen-groot gebracht werd(en). Ik moest een adempauze hebben.

De demonische moeder schept er een duivels genoegen is om haar kind te vernederen en op een afschuwelijke manier te mishandelen, keihard te laten werken van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en zonder eten naar bed te laten gaan maar soms, héél  soms laat moeder een paar kruimeltjes op haar bord liggen en dan is Sara blij want nu heeft ze iets om haar hongerige maag  te stillen (!)
Nadat er iets afschuwelijks  gebeurd wordt Sara in de kelder opgesloten, natuurlijk  zonder eten met alleen een beetje water in de regenton. Ze is aan zichzelf overgeleverd, maar is niet helemaal alleen…Lees en huiver!
Onvoorstelbaar hoe de kleine Sara omgaat met alle gruwelijkheden die haar worden aangedaan, één ding weet ze zeker: ze  zweert bij zichzelf om later geen kopie van haar duivelse moeder te worden maar gaat haar dit lukken?

Quote:
Vanaf nu zou alles anders worden. De tijden van pijn en hard werken waren voorbij. Nooit meer zou ze zich slecht laten behandelen. Nooit meer zou ze honger lijden. Ze zou zich niet meer laten vertellen wat ze doen moest. Vandaag begon haar nieuwe leven. Een leven waarover zij de baas was.

Dit boek heeft veel gruwelijke  spannende elementen maar ook hele verdrietige waarbij ik het echt niet droog hield, en boos, soms werd ik toch zó boos op de schrijfster en op de moeder(s) in het boek!  Het is boeiend tot aan de laatste bladzijde, het zal je nu wel duidelijk zijn dat Echo géén goodfeeling is wél een aanrader mits je niet ál te teergevoelig bent, maar ach, wel of niet teergevoelig, dit boek pakt iedereen bij de strot, dat kan niet anders!
Bedenk dat dit verhaal bedacht is door de schrijfster, en ik zeg, als een boek je zó te pakken heeft als Echo, ja dan is het een heel goed boek!
Note: Ik mag oprecht hopen dat deze gruwelen alleen bestaan in het schrijversbrein van de auteur!

Quote deel 2
“What is history? An echo of the past in the future; a reflex from the future on the past”.
Victor Hugo

Een huiveringwekkend verhaal!
5 sterren omdat het boek mij volkomen in zijn greep hield!
Tamara heeft een fijne schrijfstijl.

Met dank aan Uitgeverij Kabook voor dit vooruitlees exemplaar!
*****

#Winactie❕❕❕📙

Wil jij kans maken op dit boek?
Dan heb ik namens de uitgever een verrassing voor je!
11 april ligt Echo in de boekwinkels en  jij kunt een exemplaar winnen!
Let op: de banner beloofd een gesigneerd exemplaar maar helaas is dat niet zo.
Iedereen maakt kans, gewoon dit bericht  liken en in een reactie laten weten waarom je juist dit boek graag wil lezen! Vergeet niet ook je email in te vullen (afgeschermd)

Je hebt alle tijd om mee te doen, deze actie loopt tot eind maart.
Als je Sonja leest & schrijft nog niet volgt raad ik je aan dit wel te doen, de winnaar wordt hier bekend gemaakt, en dat wil je vast niet missen!

Natuurlijk mag je me ook volgen op Instagram: sonjahofman en/of op Twitter @hofmansonja

Pak je kans!

Succes gewenst!!

Sonja

Deze actie is inmiddels beëindigd.
Het boek gaat naar Folkert Rath.
Iedereen bedankt voor het meedoen, Echo ligt 11 april in de boekhandel.

19 thoughts on “Echo Tamara Geraeds

  1. Hanneke kortekaas schreef:

    Ik doe graag mee met deze winactie. Het onderwerp is niet leuk maar wel indrukwekkend. Ik ken de schrijfster niet maar je recensie maakt me heel nieuwsgierig. Ik heb je facebooksite geliked en ik volg je op instagram

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zit niet op sociale media, kan dus niet ‘liken’ maar ben wel gruwelijk benieuwd naar dit boek!

    Liked by 1 persoon

  3. Sherry schreef:

    Ik wil graag kans maken omdat ik een leesfreak ben en positieve recensie van jou heb gezien 😍.

    Liked by 1 persoon

  4. mariannetje1968 schreef:

    Ik wil dit boek graag winnen omdat ik er nu al hele positieve recensies over heb gelezen.

    Liked by 1 persoon

  5. Diana schreef:

    Doe graag mee. En tijd in voor nieuwe ontdekki gen.

    Liked by 1 persoon

  6. Door alles hier te lezen ben ik verkocht aan het verhaal. Wel echt erg hoeveel kinderen worden mishandeld …

    Liked by 1 persoon

  7. Flavie schreef:

    Het klinkt allemaal vreselijk… maar zo’n boeken lees ik wel graag, komt zeker op mijn te lezen lijstje.

    Liked by 1 persoon

  8. folkertrath schreef:

    Ook dit kun je goed, maar dat wist je al. 🙂 `Naar schatting worden er in Nederland jaarlijks bijna 119.000 kinderen- tussen de 0 en 18 jaar- mishandeld. Ik schrik daar enorm van!` Is dit getal gecheckt, want daar schrik ik ook van.
    Mooi meeslepend geschreven Sonja.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

