Judas Astrid Holleeder

9200000068978371Verschenen: november 2016
Uitgever: Lebowski Amsterdam
Pagina’s: 576

Inhoud 

Astrid en Sonja Holleeder besluiten in 2013 te doen wat niemand voor mogelijk hield: ze staan op tegen hun broer Willem – die na zijn vrijlating in 2012 tot nationale knuffelcrimineel was uitgegroeid – en leggen zeer belastende verklaringen tegen hem af, net als zijn ex-vriendin Sandra den Hartog. De dag dat het nieuws op 24 maart 2015 naar buiten komt – ‘Vrouwen vloeren Holleeder’ – worden in een uitzending van RTL Late Night een aantal schokkende geluidsfragmenten uitgezonden. Het luidt de val van de onaantastbare Willem Holleeder in.

Wat weinigen wisten, is dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde, afperste en bedreigde, precies zoals zijn alcoholistische vader – werknemer bij Heineken – de familie jarenlang had overheerst en mishandeld. Kinderen, vrouwen, aangetrouwde familie, tot aan moeder Stien toe: niemand ontkwam aan hun despotische gedrag.

Drie weken heeft het geduurd  maar nu heb ik het -héhé- uitgelezen.
Het in de media veel besproken boek Judas was tot mijn verbazing kort na de verschijning ervan -nov 2016- al te lenen bij de bibliotheek.
Het had niet mijn prioriteit om het direct al te willen lezen maar ach,  ik zag het boek voorbij komen in de catalogus van de bibliotheek, dus alvast gereserveerd.
In de veronderstelling dat het wellicht maanden zou gaan duren voordat ik aan de beurt zou zijn kreeg ik al heel gauw een mailtje van de bieb dat het boek voor me klaar stond. Huh?  Nu al!
Het was 29 december,  vlak voor oud en nieuw. Van lezen zou de komende week niet veel terecht komen ook had ik nog steeds ‘last’ van de leesdip waarover ik al eens schreef.
Zo ergens in de tweede week van de nieuwe maand ben ik ermee begonnen, al met al heb ik er twee weken over gedaan, best lang máár het is nou ook niet bepaald een dun boekje- 576 pagina’s.-
Nu willen jullie natuurlijk weten wat mijn bevindingen zijn over deze inmiddels ‘beroemde’ en waargebeurde familiekroniek dat gaat  over het wel en wee van de familie Holleeder ( je weet wel) dat ga ik nu doen, maar ik hou het kort want er is al genoeg over gezegd en geschreven.

Dit vond ik er van
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen;  onvoorstelbaar, niet te geloven, afschuwelijk!
Zo, dat zijn de drie trefwoorden die mijn bevindingen kort samenvatten.
Dat één persoon binnen een gezin -en daar buiten-  zo’n dominante, agressieve en manipulerende rol kan vervullen zonder dat er ook maar één familielid tegen in durft te gaan (citaat Wim Holleeder, ‘want dan weet je wat ik doe, hè?’ doet zg. schietbeweging met zijn hand)  is werkelijk voor een doodgewone brave burger niet te bevatten.
Met afschuw heb ik gelezen wat deze ‘knuffelcrimineel’ allemaal op zijn geweten heeft en ik heb destijds – 2012-   ook nooit gesnapt waarom hij podium kreeg in het programma College Tour van Twan Huys.

Mijn weerstand ertegen heeft natuurlijk alles te maken met de psychopathische persoon waarom alles draait en die met het grootste gemak iemand neerlegt (liquidatie in opdracht, hij doet het nooit zelf) ) als degene niet aan zijn wensen voldoet,  ook binnen zijn eigen familie, of hij dreigt het te zullen doen.  Hij drilt en zijn familie vliegt voor hem, hij is de Baas!  In de psychologie zal wellicht geopperd worden dat zijn agressiviteit  voortkomt uit  de gezinssituatie waarin de kinderen zijn groot gebracht, of het zit hem gewoon in de genen van vaders kant.
Een scheldende, snauwende en alcoholistische vader die zijn handen niet thuis kon houden – zijn vrouw en kinderen werden voortdurend mishandeld en vernederd- laat uiteraard  zijn sporen na,  maar  niet elk persoon komt zo door en door slecht uit een soortgelijke gezinssituatie.
Hoe het ook zij, het is werkelijk onbegrijpelijk wat er allemaal binnen deze familie heeft plaats gevonden, zelfs de kinderen van Astrid en Sonja werden bedreigd door hun oom.
In het nawoord -in het geheel voorgelezen door Isa Hoes bij Humberto in rtlln- richt Astrid het woord tot haar broer. Opnieuw  lezen we een herhaling van de gebeurtenissen vanaf de jacht op Cor in 1996. De schrijfster geeft uitleg aan Willem H. over hoe het zover is gekomen dat zij, Sonja en Sandra tegen hem hebben getuigd.

Quote:
‘Broer,
Het breekt mijn hart dat ik jou moet laten opsluiten, maar geloof me dat ik samen met jou daarbinnen zit. 
Ik geef jou levenslang, maar heb daardoor zelf ook levenslang. Een leven lang angst, tot aan het moment dat mijn tijd gekomen is.
Als je je afvraagt, Wim, waarom ik dit jou heb aangedaan, dan is dit mijn antwoord: voor Cor. Voor Sonja. Voor Richie. Voor Francis. Voor alle kinderen die hun vader moeten missen door jou. En voor alle kinderen die ik dit wil besparen. 
Het is tijd dat het moorden stopt.
Dat Sonja, Sandra en ik onze getuigenis tegen jou met de dood moeten bekopen, weet jij en weten wij. De enige reden dat jij nog leeft, is dat je ons het leven wilt ontnemen.
Maar ondanks die zekerheid, Wim, hou ik nog steeds van jou. (einde quote)

De laatste zin, ‘hou ik nog steeds van jou’…
Dat kan er bij mij niet in!
Als mijn naam Holleeder was geweest zou ik een naamsverandering hebben gewild.

Schrijfstijl
De plot duurt lang. (kan je hier eigenlijk spreken van plot? geen idee eigenlijk) 
Lang van stof en soms behoorlijk verwarrend vanwege de jaartal wisselingen. De vele flashbacks maakt het boek onnodig zo dik, met 400 blz. was het misschien ook verteld, maar dat zeg ik vanuit mijn onwetendheid, ben geen auteur.
Op een bepaald moment was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee, mijn weerstand  tegen het tiranniserend  gedrag van Holleeder en het slaafs opvolgen van zijn eisen door de zussen -ze konden niet anders-  werd alsmaar groter maar ik was er nog lang niet. Met tussen poses heb ik mij er af en toe echt doorheen moeten slepen, passages overslaan vond ik geen optie want misschien miste ik dan wel iets ‘belangrijks’.
Astrid Holleeder noemt dit boek ‘haar testament’, zij is haar leven niet zeker omdat ze er van overtuigd is dat haar broer haar zal laten liquideren.
Wim Holleeder zit nu vast in de EBI,  extra beveiligde inrichting, sinds zijn zus Sonja -vrouw van de vermoorde Cor van Houten, Astrid en zijn ex-liefje Sandra tegen hem hebben getuigd over zes liquidaties. Hem hangt levenslang boven het hoofd.

Al met al wel goed dat ik dit verhaal heb gelezen, zij het met afschuw!
Waargebeurd verhaal.
(dit boek is een regelrechte thriller, het staat daarom in deze categorie)

Willem Holleeder in het AD: boek staat vol met leugens

Interview NRC Astrid Holleeder. (interview maart 2015. Let op: bevat spoilers!)

12 thoughts on “Judas Astrid Holleeder

  1. Kakel schreef:

    Ik vind het een raadsel dat dit boek nummer 1 staat in de verkoop. Er zijn zoveel betere boeken naar mijn idee. Bedankt voor je recensie. Ik weet nu zeker dat ik het niet wil lezen (-: Niet sarcastisch bedoeld, maar ik heb nog zoveel boeken op mijn leeslijst staan die me leuker lijken om te lezen dan deze.
    Warme groet.

    Like

    • son370 schreef:

      Ik voelde dezelfde weerstand maar toch wilde ik het lezen alleen had ik niet verwacht het al zo snel te lezen maar ja, de mogelijkheid deed zich voor. Ik snap dat jij, en anderen het aan zich voorbij laten gaan, idd, er zijn nog duizenden andere prachtige boeken te lezen, ook voor mij.
      Dank voor je reactie Kakel!
      Lieve groetjes terug.

      Like

  2. son370 schreef:

    Zelf ga ik zelden af op recensies van anderen, sterker nog; als een recensent niet zo positief is over een boek wil ik het juist lezen. Dankjewel!

    Like

  3. Villasappho schreef:

    je tekst is zo goed dat ik het boek niet meer wil lezen. Niet mijn genre.

    Liked by 1 persoon

  4. son370 schreef:

    Dat kan ik begrijpen dat iemand het boek niet trekt.Af en toe had ik ook de neiging om het niet verder te lezen, toch gedaan en blij om, het boek is zo veel besproken dat ik het wel wilde lezen om erover mee te kunnen praten.

    Haha…bevalling, wat een vergelijking 😂

    Like

  5. folkertrath schreef:

    Wat een verhaal zeg… Ik heb je recensie met enige nieuwsgierigheid en interesse gelezen.
    Ja, Willem Holleeder kun je veel over zeggen Men zegt weleens, een vogeltje zingt zoals het gebekt is, doet naar zijn/haar voorbeeld, wat je er niet in stopt, komt er niet uit. Zijn voorbeeld was eigenlijk niet anders.

    Maar nu, eigenlijk een real life thriller, wat maakt de familie wat mee. Je verzint het niet!! Toch gebeurt het en wordt het bedacht, anders zou het niet gebeuren.

    Je hebt met een duidelijke mening, een mening gegeven, waar veel mensen een mening over hebben. 576 pagina’s, lijken mij veel om een verhaal in te vertellen.

    Ik ga het denk ik toch lezen ok al was het alleen maar om een idee te hebben, hoe het leven van zo`n familie moet zijn geweest en ook nog wel is, denk ik.

    Mooi gedaan Sonja!! Volgende keer wordt een kortere reactie…

    Liked by 1 persoon

    • son370 schreef:

      Jee Folkert, hahaha, je hebt behoorlijk uitgepakt met je reactie, superleuk!
      Holleeder jr had idd een voorbeeld van hoe het níét moet gaan in een gezin maar hij is wel de enige in deze familie die zich op deze gruwelijke manier heeft ontwikkeld.
      Het is idd veel leesvoer en soms ronduit vervelend om door te lezen maar ik wou het wel uitlezen! Dankje Folkert 🌷

      Liked by 1 persoon

  6. Regenboogvlinder schreef:

    Ik heb het digitaal via Elly’s Choice.. Ga het in Z.A. lezen! Ben erg benieuwd. De meningen zijn zo verdeeld. 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Sue schreef:

    Ik moet dit boek écht eens ga lezen! En dan ook meteen achter me laten, want ik ben vooral nieuwsgierig waar iedereen het nu over heeft 😉

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

