Droombeeld Loes den Hollander

Uitgever: Karakter
Verschenen: april 2016
Pagina’s: 300
ISBN: 9789045209456

downloadsInhoud

Nadat ze op klaarlichte dag in haar huis wordt overvallen, verandert het leven van Maartje van Duiven. Ze komt terecht in een achtbaan van ongeloof, verbijstering en angst. Ze durft nog maar weinig mensen te vertrouwen en zoekt naarstig naar antwoorden op vragen die ze zichzelf moet stellen. Maar daarbij ziet ze een belangrijk detail over het hoofd.

Wat vond ik er van?

‘De nieuwe ijzingwekkende thriller van Loes den Hollander’, las ik bij bol. Om nu maar direct met de deur in huis te vallen; ik heb dat ijzingwekkende gevoel niet gehad.  ‘k  Had het heel graag anders gezien maar helaas, het is niet anders.

Het verhaal begint met een cursief gedrukte brief van een geheimzinnige aanbidder, bovenaan staat  ‘lieve Maartje’. Uit de brief blijkt dat deze persoon het zwaar van haar te pakken heeft.  Er staat ‘Een’ bovenaan, dat betekent, denk ik, dat er meer brieven zullen volgen. -en dat is ook zo, in totaal zijn er zeven brieven- . Uit de brief blijkt ook dat de schrijver ervan de brief niet heeft gepost. Hiermee verklap ik niks want het boek begint ermee.
Er zijn twee verhaallijnen, verteld  vanuit de perspectieven van  de 38 jarige Maartje, ze is ongelukkig getrouwd met de afstandelijke Twan (die al in het begin van het boek buiten beeld komt te staan)  en haar beste vriendin Anouk die een buitenechtelijke relatie heeft waarvan Maartje wel op de hoogte is maar ze heeft geen idee wie de minnaar is.
Maartje heeft ook een schoonzus en zwager waarmee ze een redelijke goede band heeft maar het kan ook weleens botsen tussen de twee vrouwen terwijl haar zwager erg op Maartje gesteld is, ze luisteren naar de namen Natasja en Sep.
Nadat Maartje is overvallen in haar huis gaat ze naar het ziekenhuis voor de behandeling van een wond, daar komt ze haar oude liefde Bor tegen en prompt wordt ze opnieuw verliefd, wat gaat ze doen met deze verliefdheid, de erotische dromen heeft ze al….Wordt de liefdesrelatie weer aangesterkt?
Het verhaal bevat de juiste  ingrediënten voor een goede psychologische thrilller zoals een paar moorden, een verdwijning, leugens, bedrog, buitenechtelijke relaties, onbegrip en een mysterieuze briefschrijver. En toch pakte het niet, de  klik  bleef uit met Maartje, Anouk, Natasja en Sep. Het verhaal komt tergend langzaam op gang daarbij zijn de verhaallijnen te saai en bijna te deprimerend om voor mijn plezier verder te lezen maar toch deed ik het.
Ik heb nog veel boeken te lezen (wie niet) en daarom heb ik mezelf een tijdje geleden voorgenomen te zullen stoppen met een boek wanneer het bij  blz 100 nog niet is wat ik er van had verwacht. Dit is zo’n boek. En toch ben ik voorbij blz 100 gegaan want ik wilde weten wie de briefschrijver was (inmiddels had ik iets van 4 gelezen) en, eerlijk is eerlijk, ook Loes haar bekende gemakkelijke schrijfstijl met de korte hoofdstukken werkt toch uitnodigend om door te lezen ondanks dat ik de mooie psychologische elementen waar Loes doorgaans goed in is ook enigszins heb gemist. De verdieping was er niet zo zeer, jammer, ook had ik graag nog iets willen weten over een bepaalde personage die best wel een rol heeft gespeeld in Maartje haar leven maar daar gebeurde verder niks mee, vond ik vreemd.
Ik had al vrij snel bedacht wie de briefschrijver zou kunnen zijn maar daar kwam ik in een later stadium op terug, ik wist nu zeker wie de schrijver was, ik kreeg gelijk. Het had een verrassing element kunnen zijn ware het niet dat het té doorzichtig was.In mijn optiek is Droombeeld niet Loes haar beste boek.

De personages zijn té vlak gebleven, een los eindje (geen spoilers) en een beladen plot waar, wat mij betreft, wel enige vorm van een luchthartige nuance in verweven had gemogen.
aan

5 thoughts on “Droombeeld Loes den Hollander

  1. Regenboogvlinder schreef:

    Hoi Sonja.. Allereerst kom ik nog even terug op je vraag van vorige week. Ik heb toen niet jouw stukje ‘wat ik ervan vond’ gelezen omdat ik het boek me sowieso wel aantrok. Heb in eerdere beschrijvingen al eens gemerkt dat ik het jammer vond al zoveel te weten over het boek.
    Dat heb ik ook met films. Ik hoef de trailers niet te zien en lees de recensies ook nooit.

    Wat je dan teveel weggeeft, vroeg je aan mij… Om goed te kunnen aangeven wat ik ermee bedoel heb ik jouw mening in dit geval wel gelezen. Loes den Hollander vind ik een prettige schrijfster en de meeste boeken van haar heb ik graag gelezen. Dus ik dacht, ik lees het toch ooit wel eens.
    Dit stukje van jou heeft me helaas meteen al op een andere gedachte gebracht:
    ” ‘De nieuwe ijzingwekkende thriller van Loes den Hollander’, las ik bij bol. Om nu maar direct met de deur in huis te vallen; ik heb dat ijzingwekkende gevoel niet gehad. ‘k Had het heel graag anders gezien maar helaas, het is niet anders.”
    Naarmate ik verder las merkte ik dat het je echt tegenviel. En ja, ik snap het wel. Het is de bedoeling van een recensie om zo eerlijk mogelijk je mening te geven, op zich is daar niks op tegen natuurlijk want een recensent mag kritisch zijn.
    Maar ik vind het zonde, als het een onbekende schrijver zou zijn geweest, nou ja. Maar ik lees Loes graag en vind het nu jammer dat ik er toch enigszins door beïnvloed word.
    Maar dat zegt meer over mij dan over jou hoor.. Je hebt het prima verwoord en ongetwijfeld mensen duidelijk geïnformeerd. Maar ik wil dus eigenlijk niet zoveel weten.. Mijn dochter heeft het nog sterker, die leest de achterflap niet eens van een boek. Zij wil gewoon totaal verrast worden.
    Wat een zeurpiet hè.. Maar vorige week dacht ik.. ik ga niet verder lezen, want dan zit ik misschien weer met zo’n gevoel. En daarom heb ik het je toch laten weten.

    Lieve groetjes!

    Liked by 1 persoon

    • son370 schreef:

      Dankje 👍 ik kom terug met een reactie, vanavond ☺

      Liked by 1 persoon

    • son370 schreef:

      Lieve Regenboogvlinder, Allereerst wil ik je graag laten weten blij te zijn met jouw oprechte en waardevolle feedback!
      Elke recensent/boekblogger schrijft een boekverslag op zijn/haar eigen manier maar wat het merendeel van de recensenten wél met elkaar gemeen hebben is, inderdaad, een beetje weg geven van de plot maar doorgaans geeft de uitgever zelf ook al veel weg op de achterflap, ik verbaas me daar ook weleens over. Ik kan geen goed boekverslag schrijven als ik me in moet houden, ja, sommige passages en personages worden dan benoemd, een recensie zou anders toch heel summier zijn? Eigenlijk ga ik benoemen wat er in de inhoud staat, en daar ga ik iets verder op door. Waar ik wel altijd erg mijn best voor doe is te voorkomen dat een recensie spoilers bevat, dat wil ik zelf ook niet in een recensie tegen komen.
      Mijn recensies onthullen geen cruciale plot ontwikkelingen, of erger nog, de eindplot.
      Ik schrijf een beetje door over hetgeen de samenvatting al weg geeft en uiteindelijk dan mijn bevindingen.
      Niet alle boeken die ik van Loes heb gelezen komen er matig van af, er zijn genoeg andere werken die een prima recensie hebben gescoord, ook laat ik elke auteur in zijn/haar waarde!
      Ik heb alle begrip voor jouw standpunt, hopelijk heb je iets aan deze uitleg.
      Maar misschien is het zinnig om hier eens een blog aan te wijden, ik ben nu namelijk wel benieuwd of er meer lezers van mijn boekenblog zijn die er hetzelfde over denken, als jij!
      Nog even dit; soms wordt een recensie inderdaad veel te lang, dan is er veel gebeurd in zo’n boek, ik wil het in mijn enthousiasme dan ook allemaal benoemen, snap volkomen dat geen enkele lezer dit ook daadwerkelijk allemaal zal lezen 🙂
      En nu komt het; ik heb ook een hekel aan erg lange recensies op andere boekenblogs 🙂 Mijn motto in dezen is: mag het een ietsje minder?
      Kan je het nog volgen nu? haha!

      En nee, je bent geen zeurpiet, ik hou van openheid!
      Lieve groetjes!

      PS: jammer dat je je er door laat beïnvloeden, vergeet niet, het is mijn persoonlijke mening, misschien vind jij het een prachtig boek!

      Like

  2. Kakel schreef:

    Klinkt niet als een boek wat ik wil lezen. Dank voor je recensie!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

