So long Leonard Cohen

cw9b1q-xuaaxkw1


Vrijdagmorgen 11 november.

Zoals elke morgen ontgrendel ik de tablet om de kranten te lezen.
Het eerste wat ik las deed me van schrik de thee omgooien….

De krant kopte:

‘Zanger en dichter Leonard Cohen op 82 jarige leeftijd overleden’

Met een dikke brok in mijn keel en tranende ogen las ik het gehele artikel waarin ik las dat hij al een paar jaar ziek was. -Een tijdje geleden hoorde ik op de radio een kort stukje van een  interview met hem, hij zei, en daar schrok ik van…‘I’m ready to died’…… Tuurlijk, als je 82 jaar bent dan heb je geen lange toekomst meer voor de boeg, dat snap ik,  maar  dat het zo snel zou gaan, nee, dat had ik niet verwacht.
(Update: het blijkt dat hij een val heeft gemaakt en ten gevolge hieraan -vervroegd- is overleden)

Vlak nadat ik het artikel had gelezen hoorde ik het prachtige  ‘So long, Marianne’op de radio, ooit geschreven door Leonard, een ode aan Marianne Ihlen, zijn geliefde muze die deze zomer op 81 jarige leeftijd is gestorven.
105011467_leonard_cohen_with_marianne_ihlen_in_1966-large_transedjtm7jpzhsgr1_8apewqbneblismkbdx4hayc9nx6o

Ik brak volkomen, het was een niet te stuiten tranendal. Ik had het gevoel een stukje ‘mij’ kwijt te zijn of eigenlijk ‘ons’ want we hebben altijd wel een reden om Leonard te draaien en natuurlijk blijven we dat ook doen, zowel in goede als slechte tijden, Leonard was erbij! Dit gevoel is moeilijk te delen, het is niet uit te leggen wat wij ervaren als we naar zijn prachtige poëtische songs luisteren, en dan die stem..het gaat dwars door je heen..!
Velen vonden zijn muziek te somber en depressief, zelf zegt hij hierover dat zijn muziek niet somber was, wél serieus. Ik hou er hoe dan ook zeer van! Een dag na de bekendmaking van zijn overlijden zag ik bij het programma Het uur van de Wolf de documentaire I’m your man’ een muziekfilm uit 2005 waarin een aantal artiesten liederen zongen van Leonard, zelf kwam hij tussen de songs door aan het woord, hij vertelde over verschillende periodes uit zijn leven, je zou het misschien zo op het eerste gezicht niet zeggen maar de man had humor, maar dat wist ik al!  Hij verbaasde zich erover dat de mensen vonden dat hij goed kon zingen, zelf zegt hij hierover ‘geen noot te kunnen houden’. Vreemd, dat ik deze documentaire nooit eerder heb gezien.
Zijn zoetgevooisde stem, de prachtige poëtische teksten, waarvan ik  eerlijkheidshalve zal bekennen het niet altijd even goed te hebben begrepen (maakt niks uit)  en de muziek,  het is onnavolgbaar,  er is niemand die ook maar enigszins bij hem in de buurt komt.
Een prachtige maar ook wijze man die veel meer was dan een geweldige singer-songwriter, hij was de legendarische Leonard Cohen, een gemis voor de wereld!

Bij DWDD hoorde ik dat hij aan leukemie leed.
In 2012 ben ik gelukkig nog naar zijn Old Ideas World tour geweest, in het Olympia stadion  Amsterdam. Ben zó blij dat ik dat heb bezocht!! Hij was toen al een oude, broze man maar zijn charisma, nee, dat heeft hij weten te behouden!

Vrijdag 11 november  werd de wereld op de hoogte gebracht van zijn sterven maar hij overleed al op maandag 7 november, vanuit privacy gedachten had de familie dit een paar dagen stil gehouden. De Canadese media deden de melding dat Leonard  op donderdag 10 november is begraven in de stad Montreal, Canada.
Leonard is niet meer maar van zijn muziek zal ik altijd  blijven houden en genieten, tot aan mijn eigen dood.
Thank you very deeply for the wonderful music Leonard Cohen!
So long,  Rest in peace.

Diepe buiging en applaus voor alles wat hij heeft betekent voor de wereld en in het bijzonder voor mij ❤
For always.

Hij wist dat het niet lang meer zou duren, met zijn laatste krachten werkte hij aan
zijn  laatste album ‘You want it Darker’ dat recent is verschenen.
(Oktober 2016.)

‘I’m  ready to died’
images-1

You Want It Darker

If you are the dealer, I’m out of the game
If you are the healer, it means I’m broken and lame
If thine is the glory then mine must be the shame
You want it darker
We kill the flame
Magnified, sanctified, be thy holy name
Vilified, crucified, in the human frame
A million candles burning for the help that never came
You want it darker
Hineni, hineni
I’m ready, my lord
There’s a lover in the story
But the story’s still the same
There’s a lullaby for suffering
And a paradox to blame
But it’s written in the scriptures
And it’s not some idle claim
You want it darker
We kill the flame
They’re lining up the prisoners
And the guards are taking aim
I struggled with some demons
They were middle class and tame
I didn’t know I had permission to murder and to maim
You wantMarianne

leonardcohenmariannequote02

In augustus van dit jaar overleed Marianne, de muze van Leonard Cohen die ook zijn belangrijkste inspiratiebron is geweest voor onder meer ‘So long, Marianne, ‘Bird on a wire, ‘Hey, that’s no way to say go goodbye’. De twee hebben elkaar voor het eerst ontmoet op het Griekse eiland Hydra en kregen een relatie die zeven jaar heeft geduurd.

Recent werd Leonard op de hoogte gebracht van de slechte gezondheidstoestand van zijn grote liefde en muze die inmiddels bijna stervende was, hij schreef haar een brief die haar werd voorgelezen door een vriend van Marianne. ‘Ze reikte haar hand uit, en lachte zoals alleen zij dat kon’. Twee dagen later overleed ze.
Ik krijg hier kippenvel van, zo mooi!

cw_xbvwwqaetzxk

De brief

“We zijn blijkbaar zo oud geworden dat onze lichamen uit elkaar beginnen te vallen. Ik zal je hierin weldra volgen. Weet dat ik dicht bij je ben nu. Als je je hand uitsteekt, dan kan je mijne nog vastnemen. Weet dat ik altijd van je heb gehouden, zowel voor je schoonheid als voor je verstand”, schrijft de zanger.

“Ik hoef daar verder niets over te zeggen, want je weet wat ik daarmee bedoel. Ik wil je een goede laatste reis toewensen. Vaarwel vriendin, mijn eindeloze liefde, we zien elkaar later weer.”

 Een magische stem is gedoofd. 1934-2016
The early years full movie
Populairste tracks

Leonard Cohen Het laatste interview (september 2016)
De zoon van Leonard, Adam Cohen,  bedankt het publiek.
7 thoughts on “So long Leonard Cohen

  1. Lenjef schreef:

    Leonard Cohen 7/11/2016

    vele van zijn
    prachtige gedichten
    en melodieuze songs ontroeren

    omdat ze naar het diepste van je zijn voeren
    de reden van zijn succesvolle wereldtoeren

    hij blijf
    voor altijd
    de troubadour van zowel koningen als hoeren

    Knap geschreven, Sonja.
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  2. elskeijser56 schreef:

    Mooi geschreven. Kippenvel stuk.

    Liked by 1 persoon

  3. folkertrath schreef:

    Mooi en passie vol geschreven. Een schrijver die raakt.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

