Gotcha! Sterre Carron

Een Rani Diaz thriller (serie)
Uitgever: Witsand Uitgevers
Verschenen: september 2016
Pagina’s: 384

Verschenen 30 sept.2016

Verschenen 30 sept.2016

Achterflap
Sofia raakt in paniek als ze ’s nachts, terwijl ze aan het werk is, gebeld wordt door haar doodsbange dochtertje. Ze belt de politie en rijdt razendsnel naar huis. Via bluetooth probeert ze contact te houden met het meisje. Plotseling hoort ze iemand ‘Gotcha’! roepen, gevolgd door vals gelach. Daarna is het doodstil. Wie riep daar? Wat is er gebeurd met haar dochtertje? En waar is haar man?

Quote uit het Proloog
Ik haat de nachten, Ik wil slapen omdat ik weet dat dezelfde nachtmerrie me weer zal kwellen. En als ik dan toch in slaap sukkel, beleef ik de gruwel opnieuw. Iedere nacht wordt alles levendiger. Ik hoor mijn dochter om hulp schreeuwen. Ik wil naar haar toe lopen. Haar redden. Maar ik kom niet vooruit. Mijn voeten lijken vastgeketend. Lorena’s  gekrijs maakt me gek. Knettergek. En voor ik in de onpeilbare diepte val, hoor ik een oorverdovende knal…

Wat vond ik ervan?

Sofia is viroloog in het Instituut voor Tropische Geneeskunde. In de nacht dat ze gebeld wordt-2006- door haar dochtertje van 11 jaar, Lorena,  was ze daar op haar werkkamer.
Wat er daarna gebeurde is niet te bevatten, vanaf dat moment is haar leven totaal verandert.  Om haar grote verdriet een ‘plek’te geven neemt ze het besluit te gaan werken voor de organisatie Artsen zonder grenzen. Niet lang daarna  vertrekt ze naar Guinee om de slachtoffers van de zeldzame en zeer ernstige infectieziekte Ebola te helpen die in de meeste gevallen zullen sterven aan de ziekte.  (alleen besmettelijk  via direct lichamelijk contact met een patiënt, of door het slachten en opeten van een ziek dier-bron: RIVM.nl)
Sofia is een toegewijde arts met het hart op de juiste plaats, ze helpt daar waar hulp geboden is, zelfs met gevaar en vrees voor eigen leven, ze werkt keihard, haar gevoelens komen om de tweede plaats maar elke nacht wordt ze opnieuw gekweld door de gruwelen die haar zijn overkomen. Hoe het verder verloopt met Sofia vertel ik uiteraard niet maar.. Pffffff…heb je de quote hierboven gelezen? Ja? Nu  weet je wat je te wachten staat als je het boek gaat lezen, het is heftig, spannend,gruwelijk en -niet in de laatste plaats- verdrietig. Ik kan je vertellen dat de teergevoelige lezer de Sofia verhaallijn echt niet onberoerd zal laten, zelf zat ik af en toe behoorlijk mijn tranen weg te slikken als er zich weer een dramatische gebeurtenis voordeed, hoeveel ellende kan een mens verstouwen? Ik was er al lang aan bezweken! (hsp) Ondanks alle gruwelijkheden en verdriet gaat Sofia door maar uiteindelijk breekt ook zij en krijgt de lezer een totaal andere Sofia te zien als ze doorkrijgt  dat iemand uit haar vriendenkring een verrader blijkt te zijn.Ze is er zwaar kapot van!
Zeer gevoelige verhaallijn, levensecht geschreven, zó mooi!

Rani Diaz
Recent heb ik boek nummer 6   Indra gelezen dat eindigde met een spannende cliffhanger, in  Gotcha! (7)  lezen we  in de Rani Diaz verhaallijn hoe het is afgelopen met de vermiste politie team-leden ten tijde van de IS zelfmoord aanslag  waarbij de twee op dat moment aanwezig waren. Zijn ze bij de heftige aanslag omgekomen of leven ze nog? Voor mij een weet…
Het team krijgt te maken met een case  waar maar geen schot in lijkt te komen, het kabbelt maar zo’n beetje voort en het verhaal is al een flink stuk op gang als er schot in de zaak lijkt te komen. We krijgen ook weer een stukje mee uit het huis, tuin en keuken gebeuren van Rani haar privé-leven dat deze keer wordt verstoord door een stukje onbegrip tussen haar jongere zusje Romy (woont bij haar in) en  Frederik (partner Rani).
Aan Rani de taak om te schipperen tussen de gemoederen van de twee.
Leest fijn maar niet mega spannend, totdat de twee verhaallijnen uiteindelijk met elkaar verweven blijken te zijn. Zó knap om dat voor elkaar te krijgen, Sterre, top!

Uiteindelijk is dit een super spannend en aangrijpend boek (Sofia verhaal) . Tot ergens net over het midden had ik niet verwacht dat het de wending zou krijgen die het heeft. WoW, spannend!!
Men name het Sofia verhaal heeft Gotcha! gemaakt wat het is geworden:
Een top boek dat steeds een switch krijgt tussen 2006, en tien jaar later, 2016.
Werkelijk de moeite van het lezen waard!
O ja, geen onbelangrijk detail…
We hebben ook in boek nummer 7 een cliffhanger!
Ik heb van Sterre begrepen dat er op dit moment hard wordt gewerkt aan nummer 8.
Kom maar op!

Met dank aan Sterre en Witsand Uitgevers voor dit boek!

Heeft met recht een plaatsje gekregen in de ere galerij van mijn  favoriete boeken.

Wat vind jij?

