Indra Sterre Carron

Verschenen:  Maart 2016
Witsand Uitgevers
Serie:  Rani Diaz
Pagina’s: 384
9200000055880880


(bron: Wikipedia)
Sterre Carron
  ( Antwerpen 1957)  een pseudoniem,  is een Vlaamse schrijfster van misdaadromans. Ze debuteerde als schrijfster in 2013 met Mara.

Carron had al vanaf haar jeugd belangstelling voor criminologie  maar belandde uiteindelijk in een opleiding tot vroedvrouw. Voor Artsen zonder Grenzen ging ze werken in Rwanda  en toenmalig Zaïre.  Ze keerde terug naar België waar ze een tijd in het Instituut voor Tropische Geneeskunde werkte.  Haar detectives draaien rond Rani Diaz, een gevoelige maar humeurige politiehoofdinspecteur.

Na een avondje feesten rijdt Lore Nauwelaerts met de auto twee fietsers aan. Behalve Lore zitten in de auto ook haar vriendin Indra en de straalbezopen Andreas. Om niet de schuld te krijgen van het ongeval stelt Lore aan Indra voor om Andreas achter het stuur te zetten en zelf het hazenpad te kiezen. Maar dat is buiten Andreas gerekend. Wanneer zijn geheugen jaren later beetje bij beetje terugkeert en hij zich vaag herinnert hoe de vork écht in de steel zit, schuiven de vreselijke gebeurtenissen van die septemberavond als een legpuzzel in elkaar. Plotseling voelt Indra zich opgejaagd wild.
Ze probeert de touwtjes van haar leven in handen te houden maar glijdt steeds dieper weg in een web van leugens. Ze stort zich in de armen van een steenrijke investeerder uit Saoedi-Arabië, die haar vraagt zich te bekeren tot de islam…

Mijn eerste kennismaking met Rani Diaz

De personage Rani Diaz (hoofdinspecteur) heeft direct mijn sympathie, een vrouw met ballen maar ook eentje die haar gevoel toelaat. Samen met haar team en in het bijzonder met inspecteur Simons proberen ze achter het mysterie van een paar moorden te komen. Het onderzoek verloopt traag doordat er ook weer andere cases bij komen. Het team heeft het er maar druk mee!
Natuurlijk komen er een aantal situaties voor die zijn gelinkt aan de vorige boeken maar dat is geen enkel probleem, ook als je de vorige delen niet hebt gelezen is het prima als standalone te lezen. ( ik haal het wel in!)
In de privé situatie heeft Rani te maken met haar zieke stiefdochtertje Cécile waar ze zich grote zorgen over maakt maar ook de verhouding tussen haar en haar vriend Frederik verloopt momenteel niet geheel lekker, zou ze beter nadenken over het waarom dat is,  dan had ze zelf tot het inzicht kunnen komen waar collega (en goede vriend) Bert Simons haar op attendeerde. Ik ken haar niet goed genoeg om hier mijn oordeel over te geven maar het lijkt op een egoïstisch trekje van Rani…?  Hm….Al met al zit Rani niet lekker in haar vel door alle problemen waar ze momenteel mee te maken heeft. Gelukkig heeft ze goede steun aan Bert, bij hem kan ze terecht, en hij bij haar!


De inhoud geeft al veel weg over de plot, daar ga ik dus maar niet verder op door,  het zou anders teveel van de plot prijs geven en dat willen we niet!
Niets is zo erg als een recensie te lezen die allerlei spoilers bevat en je het boek dus eigenlijk niet meer hoeft te lezen.
In de eerste paar hoofdstukken lees ik wat er 5 jaar eerder precies is gebeurd en dat is geen kattenpis!

Indra
De persoon Indra komt op mij over als een onzekere jonge vrouw die verliefd is geworden op haar vriendin Lore, de twee krijgen een lesbische relatie en ogenschijnlijk hebben ze het goed samen maar Lore is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Haar vader is een dure strafpleiter die zijn dochter erg verwend, Lore krijgt wat ze hebben wil maar dit maakt haar nou niet bepaald tot een warme persoonlijkheid.  Ik heb niks met haar.
Indra haar moeder is overleden, samen met haar jongere en zieke zusje Gabriella woont ze bij haar vader en diens nieuwe vrouw Liliane. Indra en haar stiefmoeder hebben een slechte band maar dat geldt ook voor haar vader.Indra heeft veel geld nodig om haar zieke zusje te kunnen helpen aan erg dure medicatie, de twee zusjes hebben een innige band met elkaar.
Als verpleegkundige is Indra veel van huis, in haar nachtdiensten moet ze haar zusje alleen achter laten bij hun vader en stiefmoeder, iets waar het zieke meisje niet blij mee is, ze wordt er zelfs angstig van. Waar komt haar angst vandaan?

Tussen de hoofdstukken door lees ik mysterieuze in cursief gedrukte passages,  ik kan alleen maar  gissen hoe de vork in de steel zit,  maar krijg ik gelijk met mijn eigen speurwerk? De spannende stukjes geven telkens een tipje van de sluier weg en voert de spanning beetje bij beetje op. Goed gedaan!

Er gebeurd veel in dit verhaal, moorden, brandstichting, leugens, ziekte, radicale Islam zelfmoordterrorisme (!!)  maar het bevat ook een mooie dosis humor. Een mooie ontlading is de humor tussen Rani en Bert Simons,  de twee zijn  aan elkaar gewaagd en kunnen veel van elkaar hebben, beide hebben mijn sympathie.
De overige collega’s van het team zijn ook oké! Het is gewoon een fijn team!
In de inhoud is te lezen dat Indra gevraagd is om zich te bekeren tot de Islam, of zij dit ook daadwerkelijk doet laat ik hier in het midden maar wél wil ik kwijt dat het een actueel thema is waarover in de media veelvuldig berichtgeving verschijnt.  Heavy shit! Als  je niet zo thuis bent in de Islamitische geloofsovertuiging en/of in de beweegredenen van de radicale Islam dan steek je hier zeker wat van op.

(bron: HLN-Be)
Een fragment uit een interview met Sterre over het (toen pas) verschenen boek, 
‘Thrillerauteur uit Sint-Katelijne-Waver zag op 22 maart haar verhaal werkelijkheid worden, tot haar grote afschuw.

“Het was een groot slagveld, een groot bloedbad. Overal lagen gewonden en doden. Overal afgerukte lichaamsdelen. Overal krijsende mensen. Het leek wel op een oorlogsscène.” Het komt niet uit de berichtgeving over de aanslagen in ons land, wél uit ‘Indra’, voor alle duidelijkheid geschreven vóór 22 maart. Auteur Sterre Carron was er kapot van toen ze het nieuws over Zaventem en Maalbeek vernam. “Ik was aan het wandelen met mijn hond toen ik een sms kreeg van mijn uitgever: ‘Indra komt nu wel heel erg dicht bij de realiteit.’ Ik begreep niet waar hij het over had, tot de tweede sms. Ik weet niet meer hoe ik daarna thuis ben geraakt.” Het boek lag op dat moment bij de drukker.’. (einde fragment) 

Conclusie
Sterre heeft een vlotte schrijfstijl,  zo nu en dan is er een subtiel taal verschil (België versus Nederland) waargenomen, dat kan zich uiten in losse woorden maar ook sommige zinnen worden anders geschreven dan in Nederland, eigenlijk wel grappig om te lezen.
De plot heeft veel personages en  gebeurtenissen, de  twee verhaallijnen komen uiteindelijk goed bij elkaar en het heeft een mooie spanningsopbouw!
Indra is goed uitgediept en de passages rondom de perikelen van Rani lezen fijn! Uiteraard is de doorgewinterde lezer van deze serie compleet op de hoogte van alles waar Rani al doorheen heeft moeten gaan, deze verdieping mis ik nu maar dat ga ik inhalen!
Al met al is mijn eerste kennismaking met één van haar boeken me erg goed bevallen, ik ben zeker van plan om de gehele serie te gaan lezen.
Goed boek!
Nu ik Indra heb uitgelezen snap ik dat Sterre  mij heeft aangeraden om eerst hier mee te beginnen alvorens ik in Gotcha begin, het einde heeft een spannende cliffhanger dus nu op naar Gotcha!
Vette aanrader!

Met dank aan Sterre en Witsand Uitgevers.

Wie is Sterre Carron? Blogje

Wat vind jij?

