Muis Gordon Reece

Anthos Uitgevers
Verschenen: 2011 (ned.vert.)
ISBN: 9789041419286

9789041416766Inhoud

Elizabeth en haar zestienjarige dochter Shelley, beiden slachtoffer van dagelijkse pesterijen en psychologische mishandeling, besluiten zich terug te trekken in Honeysuckle Cottage. In dit mooie en idyllische arbeidershuisje op het Engelse platteland denken ze eindelijk hun problemen achter zich te kunnen laten. Ze wanen zich veilig in hun kleine wereldje vol boeken en muziek. Maar op een nacht sluipt iemand hun huis binnen en iets in Shelley knapt. Ze wordt gedwongen uit te vinden waar haar tolerantiegrens ligt.

Muis is een meeslepend psychologisch drama over een sterke moeder-dochterband. Deze thriller stelt scherpe en uitdagende morele kwesties aan de kaak. De rechten zijn verkocht aan dertien landen.

Wat vond ik ervan?

In de tijd dat dit boek verscheen heb er ik alleen maar lovende berichten over gehoord en gelezen dus kwam het op de ntl  (nog te lezen) lijst  te staan.
Dat het inmiddels alweer 5 jaar later is wil niet zeggen dat ik het vergeten ben ( nou ja, een beetje wel natuurlijk)  om te lezen,  nee,  er staan veel meer ‘over de datum’ (niet denigrerend bedoeld) boeken op mijn ntl lijst die, om welke reden dan ook,  nooit de top van de lijst hebben bereikt maar ik ook niet wil schrappen.
Nadat ik het boek ‘Piep zei de muis’  zeer recent heb uitgelezen bladerde ik door het e-book aanbod van de bibliotheek op zoek naar een e-book welke hoog genoteerd op mijn boekenlijst staat. Dat bewuste boek kwam ik niet tegen maar wel stuitte ik op Muis ( wat heb ik ineens met muizen?) Een ‘oh ja, die wil ik al heel lang lezen’ gedachte werd beloond, even later stond het op de e-reader.  Maar waar gaat het ook alweer over? Ja, dat was ik natuurlijk al lang weer vergeten, even googelen dus…De samenvatting gelezen te hebben besloot ik er direct in te beginnen (in afwachting van 2 boeken die ik mag recenseren voor de schrijfster Sterre Carron en elk moment afgeleverd kunnen worden)  het e-book heeft 257 pagina’s dus dat moet lukken in 2 dagen. ( Ben geen snelle lezer,  gemiddeld doe ik een week over een boek van, pak ‘m beet,  de standaard 370 pagina’s.)
Muis is een boek met een thema en nog steeds zeer actueel,  het had met verve bovenaan de lijst kunnen staan!
Geweldige psychologische thriller waarin de duistere kant van de geest naar boven komt in tijden van ernstige nood en gevaar en de onschuldige muisjes een verandering ondergaan die hun weerga niet kent.

Het eerste gedeelte is een lange introductie, veel onnodige passages over de omgeving van het nieuwe huis en zijn vorige bewoners maar ik kan het hebben, nu wel, het wordt mooi omschreven en op de een of andere manier past het in het verhaal.

Quote: ‘Gedwee aanvaardden we alles,  onderwierpen we ons eraan,  zeiden we niets, deden we niets,  omdat muizen niets anders kennen dan slappe onderworpenheid’.

De ouders van Shelley zijn gescheiden, moeder en dochter wonen nog steeds in het  (zoals het woonhuis van de familie door Shelley wordt genoemd)  ‘echtelijke huis’,  maar moeder en dochter voelen zich daar niet gelukkig en zijn op zoek naar een ander huis, zover mogelijk weg uit de bewoonde wereld  want zowel Elizabeth als Shelley worden dagelijks bloot gesteld aan psychologische en (Shelley) lichamelijke  pesterijen die een zeer ernstige vorm heeft aangenomen. Als ze een leuk huisje met tuin hebben gevonden op het platteland zijn ze de koning te rijk en ze verhuizen. Inmiddels is Shelley van school gegaan vanwege de gruwelijke pesterijen. Op voorbereiding van haar school examen krijgt ze thuis privé lessen. De muizen , zoals Shelley zichzelf en haar moeder noemt vanwege hun verlegen, timide en  non-assertief gedrag,  hebben nu alles onder controle,  ze voelen zich op hun gemak in het gezellige huis met de grote en heerlijke tuin, hun muizenleven is gevuld met muziek, literatuur en de liefde die ze voor elkaar voelen.
Maar dan gebeurt er iets wat een grote impact zal hebben op  hun leven. Een indringer weet binnen te sluipen in het met zorg afgeschermde nieuwe leven van moeder en dochter.  Hoe gaan de twee muisjes om met deze afschuwelijke privacy schending? Het begin van een einde die ik nu weet maar jij niet!
Serieus, als je deze meesterlijke psychologische thriller net als ik op een ondefinieerbare plek hebt staan met de gedachte het ooit wel eens te zullen lezen…Verplaats het naar boven!
Vette aanrader voor de lezers van sterke psychologische thrillers!
Krijgt met recht een plek in de galerij favoriet boeken!

(even tussen haakjes, de twee Sterre Carron boeken zijn binnen, binnenkort staan de recensies van Indra en Gotscha online!)

 

Wat vind jij?

