Iene Miene Mutte M.J.Arlidge

 

M.J. Arlidge schrijft al vijftien jaar voor verschillende Britse crimeseries. Iene Miene Mutte was zijn debuut als thrillerauteur en werd lovend ontvangen door pers en publiek. Het is deel 1 uit de nieuwe politie serie rondom de stoere politieagent Helen Grace en haar team.
Hierna volgen deel 2 ‘Piep zei de muis‘ en deel 3 ‘Pluk een roos’.
In november verschijnt nummer 4 met de titel ‘Klikspaan’.

Uitgever: Boekerij
Verschenen: januari 2015
Pagina’s: 340

9200000030208927


Inhoud

Het meisje was amper nog in leven toen ze het bos uit kwam lopen. Het verhaal van haar ontvoering was donkerder dan de meest verschrikkelijke nachtmerrie. Maar alles wat ze zei was waar. Elk gruwelijk detail. Een aantal dagen later wordt een tweede in shock verkerend slachtoffer gevonden en ontstaat er een patroon. In tweetallen worden mensen ontvoerd, vastgehouden en uitgehongerd. Vervolgens krijgen ze een duivels dilemma voorgelegd: doden of gedood worden.

Inspecteur Helen Grace en haar team weten dat ze jacht maken op een ingenieuze psychopaat die zijn slachtoffers gebroken en vol schuldgevoel achterlaat. Niet alleen dienen ze als zijn visitekaartje, ze zijn ook de moordenaars. De slachtoffers lijken lukraak gekozen, de plaats van het misdrijf zorgvuldig uitgekiend. Iets moet alle slachtoffers met elkaar verbinden…

Wat vond ik ervan?

Je bent je van geen kwaad bewust, het leven is oké en dan ineens stort je wereld in door het meest afschuwelijke wat je kan overkomen, je wordt ontvoerd, opgesloten en volkomen uitgehongerd en zonder ook maar een drup drinken achter gelaten ergens in een niet te traceren oud en verlaten gebouw. Ontsnappen is onmogelijk. Had je deze zogenaamd vriendelijke maar achteraf  niets en niemand ontziende persoon maar nooit ontmoet want vanaf nu is je leven een hel. En toch is er een kans op overleving, je krijgt de kans tussen leven en dood. Hoe? Eén pistool, één kogel. Twee mensen, Wie schiet en wie gaat er dood?  Een duivels dilemma! Degene die weet te ontkomen aan de dood ervaart in de eerste plaats opluchting maar dat is van heel korte duur, het leven is en wordt nooit meer wat het is geweest, de herinneringen aan de gruwelijke opsluiting en het schuldgevoel is immens.
Helen en haar team staan voor een raadsel als deze ontvoeringen en moorden meerdere keren worden herhaald. Het onderzoek verloopt gestaag maar naarmate er iets meer schot in het onderzoek begint te komen blijkt er toch meer aan de hand te zijn dan de zomaar willekeurig uitgekozen slachtoffers. Bij Helen rijst de gedachte of er misschien wraak in het spel zit…en dat zou zomaar kunnen!

De lezer krijgt af en toe iets mee over de achtergrond van hoofdpersoon Helen Grace, ze komt uit een probleem gezin waarvan de de ouders verslaafd waren aan de alcohol, de zusjes werden sterk verwaarloosd en dat was niet het ergste wat de zusjes is overkomen, het was vreselijk!  Ten gevolge van alle verschrikkelijke ellende uit die tijd heeft Helen zich ontwikkeld tot een stoere persoonlijkheid met een wel heel bizarre manier om zich van tijd tot tijd te ontladen…!

Af en toe verschijnen er cursief gedrukte passages, ze gaan over vroeger, sommige zijn ronduit gruwelijk om te lezen…’laat maar’…dacht ik, ‘dit hoeft niet voor mij’….
Ik dacht te weten over wie deze stukjes gingen maar pas veel verder bleek ik het fout te hebben.
De zij-lijn verhalen gaan over de politieagente Charlie en over de pas gescheiden (en ongelukkige) politieagent Mark die zijn kleine dochtertje  Elsie nog maar zelden ziet.

De personages worden goed neergezet, het verhaal heeft een goede spanningsopbouw.  Niet alleen de zoektocht naar de gevaarlijke psychopaat brengt spanning maar ook intern is er iets gaande, een paar politie agenten worden verdacht van corruptie.
De toegevoegde onzin tekst in het begin van het boek (betreft patholoog-anatoom Jim Grieves die verder geen verhaallijn meer kreeg) irriteerde me een beetje maar misschien ligt er voor hem nog  een verhaallijn in het verschiet. Gelukkig is het daar bij gebleven, niks is zo vervelend als lappen tekst te lezen waar je totaal niks aan hebt, maar da’s heel persoonlijk natuurlijk.
Iene Miene Mutte een debuut waarvan ik uitermate heb genoten, veel spannende uurtjes aan heb beleefd maar ook soms met afgrijzen mijn hoofd van heb afgewend…een hoofdwond van één der personages die voor deze gruwel heeft gezorgd. Ieuwwwww, Ik wil het niet weten en heb toch zeker, serieus, een uurtje of zo niks in m’n mond kunnen stoppen zonder een misselijkmakend gevoel te krijgen.   Meer zeg ik niet.
Lezen dit boek en je zult begrijpen waarover ik het heb en dan kun je niet anders dan het met me eens zijn!
Het einde, laat ik daar  kort iets over zeggen; de ontknoping van de psychopaat was min of meer wel voorspelbaar maar er is ook iets gebeurd waarover ik mijn twijfels heb..
Ik wil het weten!
Verder lezen in deel 2.. Piep zei de muis ligt te wachten!
Aanrader!

6 thoughts on “Iene Miene Mutte M.J.Arlidge

  1. Rob schreef:

    Ik heb deel 4 onlangs mogen lezen en was er erg van onder de indruk. Ik kende Arlidge nog niet, maar dat was geen belemmering om in het verhaal gezogen te worden. Spannende plot, vol vaart, vol gruwelijkheden (niet geschikt voor zwakke magen en tere zielen) en genoeg psychologie om de personages tot leven te brengen (al sterven er ook een boel). Aanrader!

    Liked by 1 persoon

    • son370 schreef:

      Dankje voor je reactie Rob! Iene Miene Mutte is zoals ik al schreef zijn debuutboek, ik wil de hele serie lezen daarom begonnen met deel 1 om goed op de hoogte zijn in de volgende boeken. Er wordt in serie’s toch altijd wel een link gelegd naar de vorige delen. Meestal hebben de terug kerende personages ieder een eigen verhaallijn, om dat beter te kunnen begrijpen is het wel zo prettig om met deel 1 te beginnen.
      Ik begrijp uit je reactie dat het weer een spannend boek is en als standalone wel te doen is. Groetjes, Sonja

      Like

  2. sunnie031 schreef:

    Ik zou maar snel verder gaan lezen, tot nu toe een fantastische serie. Ik kijk uit naar deel 4. Het gaat mij te ver om het in het engels te lezen.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

