Judaskus Linda Jansma

Titel: Judaskus
Auteur: Linda Jansma
Verschenen: 2016
Uitgever: De Crime Compagnie
Pagina’s: 400

boek_9789461091635Inhoud
Barbara en Marcus van Brederoo wonen met hun twee dochters in een dorpje in Friesland, waar Marcus een huisartsenpraktijk heeft. Wanneer Barbara wordt lastiggevallen door een onbekende man, die het niet alleen op haar, maar ook op haar kinderen heeft voorzien, gaat ze de confrontatie aan. Maar dan lijkt het erop dat Marcus er meer vanaf weet…

Boekbeleving
Het verhaal gaat over twee gezinnen die op  miraculeuze wijze met elkaar te maken krijgen.
Het begint met de beschrijving van het ongeluk tussen een Audi en Renault, de titel hiervan is ‘TOEN’. De lezer blijft  in het ongewisse over de datum van toen en de identiteit van de betrokkenenBladzijde verder onder het kopje ‘NU’ lezen we het wanhopige relaas van een persoon waarvan niet duidelijk wordt gemaakt of het om een man of vrouw gaat.
Quote: ‘Mijn leven is in gevaar. Dat wordt me elke dag duidelijker. Ik had er nooit aan moeten beginnen. Meteen moeten weigeren 
, ondanks de gevolgen waarmee ze dreigden. Nu kan ik niet meer terug; ze hebben me in hun macht. Meer nog dan toen’.
Op de pagina ernaast staat een krantenbericht met vetgedrukte kop: ‘Wethouder met spoed naar ziekenhuis’.
Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld.
In het begin spelen er twee verhaallijnen.  Hoofdstuk 1 begint met de fris en fruitige doktersvrouw Barbara die samen met haar man Marcus en 2 dochters hun leven leiden in het Friese dorpje Ferwerd. So far, so good. Totdat Barbara ineens vreemde telefoontjes krijgt en ze het gevoel krijgt gevolgd te worden. Stalker? Maar wie?

De tweede verhaallijn gaat over Annelien die getrouwd is met de veel oudere Remco, samen hebben ze een baby van bijna een jaar. Remco heeft  nog een dochter, de 16 jarige Daniëlle uit een  eerder huwelijk, zijn eerste vrouw is overleden. Het gezin woont in Leeuwarden op het Landgoed Wâldstaete, het wordt volledig beheerd door Remco maar hij is niet de eigenaar. Annelien heeft het moeilijk in haar relatie met de oudere en gesloten Remco, ze probeert een goede moeder voor Daniëlle te zijn maar het meisje is al net zo afstandelijk en gesloten als haar vader. Annelien houdt van Remco maar wat gebeurt er als ze iets ontdekt over Remco wat ze bijna niet geloven kan? Ze gaat op bezoek bij een werknemer en vriend van haar man om duidelijkheid te krijgen….

Afwisselend lezen we de hoofdstukken van Barbara en Annelien, later wordt er een zijlijn van Daniëlle aan toegevoegd (heeft een geheime relatie maar is het wel zo geheim?)  Af en toe komt er nog iets over TOEN om de hoek piepen maar het blijft een raadsel wat er toen gebeurd is en wat de link is tussen de twee families. En dan is er ook nog dat krantenbericht over de wethouder, pas veel later wordt het me duidelijk welke rol de wethouder in het geheel heeft gespeeld.
Na het einde toe wordt alles duidelijk maar een verrassende ontknoping? Mwah….
Judaskus is alweer het 8e boek van Linda Jansma en ik heb vernomen dat ze inmiddels  met boek 9 bezig is. Ik heb ze allemaal gelezen. 
Mijn beoordeling van haar boeken is  nogal wisselend het zit ergens tussen matig en uitstekend in.
Wat vond ik van Judaskus?
Een prettig leesbaar boek waar ik me niet bij heb verveeld maar ik kon me niet zo vinden in het thema alhoewel dat  meer heeft te maken met de motieven  die in mijn optiek te ver gezocht zijn.
De schrijfstijl is zoals Linda altijd schrijft, vlot van pen!
Dit boek zit ergens tussenin een roman en spannend boek met thrillerachtige elementen er in verwerkt.
Lekker lezen dit boek!

5 thoughts on “Judaskus Linda Jansma

  1. sunnie031 schreef:

    Ik heb dit boek ook gelezen en vond deze van haar wat tegenvallen. Wat je zelf ook al aangaf, beetje teveel toevalligheden. Verder leest het boek zelf wel prettig en ik heb er toch ook wel van genoten hoor. Maar haar andere boeken waren sterker.

    Liked by 1 persoon

  2. Regenboogvlinder schreef:

    Nou lijkt me een lekker boek ja.
    Ik heb Tweestrijd en Schuilplaats van haar gelezen.
    Ik zet het op mijn lijstje, heb het helaas niet digitaal…
    BEdankt voor de tip!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

