Erfschuld Arnaldur Indridason

Titel: Erfschuld
Auteur: Arnaldur Indridason
Uitgever: Q
Verschenen: mei 2015

Erfschuld is nu al bekroond met een internationale prijs: de Spaanse Premio RBA de Novela Negra 2013, die wordt uitgereikt aan de schrijver van een nog niet verschenen misdaadroman. Er werden tweehonderd manuscripten uit verschillende landen ingestuurd.

9789021457604_VCOVR

Inhoud
Een alleenstaande oude man wordt dood aangetroffen in zijn appartement in Reykjavík. Hij blijkt vermoord te zijn, verstikt met zijn eigen kussen. Op zijn bureau liggen een paar krantenknipsels uit de oorlogsjaren: achter het Nationaal Theater in Reykjavík, dat in die tijd dienstdeed als opslagplaats voor het bezettingsleger, werd een meisje gewurgd aangetroffen. Een gepensioneerde politieman hoort van de moord op de oude man en zijn nieuwsgierigheid is gewekt. Hij is goed bekend met de zaak maar waarom zou iemand daar meer dan een halve eeuw krantenartikelen over bewaard hebben?

Twee verhaallijnen.

Heden
Konrad is een gepensioneerde misdaad agent.Toen bekend werd dat er een oude man was vermoord bood hij zijn hulp aan bij het bureau waarbij hij tot aan zijn pensioen had gewerkt. Vanwege het tekort aan personeel  wordt zijn verzoek toegestaan.
Konrad gaat op z’n dooie akkertje aan de slag. Tot zijn grote verwondering komt hij in het huis van de oude man een paar krantenknipsels tegen betreffende een moord van 70 jaar geleden, WOII, het gaat over de moord op een jonge vrouw,  Rosamunda genaamd. Iets later doet hij de ontdekking dat  er enige jaren daarvoor ook een meisje is verdwenen (Hundr)  zij is echter nooit terug gevonden. Welk verband hebben de beide moorden (heden, verleden) met elkaar en welke rol speelt de oude vermoorde man in deze zeer verjaarde zaak?
Voor Konrad een hele klus om achter de waarheid te komen!

WOII
Een rendez-vous achter het Nationaal theater in Reykjavik tussen een Amerikaan en de jonge Ijslandse vrouw verloopt anders dan ze hadden gehoopt. Niet ver van hun vandaan zien ze een vermoorde jonge vrouw liggen waarvan later blijkt dat ze Rosamunda heet. Onder protest van zijn vriendin wil hij de onheilsplek direct verlaten.
De jonge Rechercheur Flóvent en eveneens jonge Canadees Thorson worden belast met het veelomvattend onderzoek.
Uiteindelijk komen de twee verhaallijnen op een goed doordachte manier bij elkaar!

Het is alweer te lang geleden dat ik een boek heb gelezen van de (door mij en vele andere Scandi liefhebbers) zo gewaardeerde schrijver Indridason.
Zijn mooie sobere schrijfstijl en de langzame – in positieve zin-  plot opbouw zorgen voor een paar heerlijke leesuurtjes. De Indridason lezer zal het met me eens zijn als ik zeg dat zijn boeken niet mega spannend zijn, integendeel zou ik bijna zeggen, het is bijna rustgevend om deze Scandinavische  literatuur te consumeren maar  mocht  de toevallige passant van deze boekenblog nu de indruk krijgen dat het dan meer in de richting komt van een saai boek dan kan ik je alleen maar aanraden om dit prachtige boek te lezen om deze gedachte te ontkrachten.
Absoluut een aanrader!

8 thoughts on “Erfschuld Arnaldur Indridason

  1. Kakel schreef:

    Lijkt me een goed boek! Ik zet ‘m meteen op mijn leeslijst.

    Liked by 1 persoon

  2. ms schreef:

    Ik heb ze zo goed als allemaal gelezen. Nu bracht ik een reeks nieuwe boeken mee waaronder erfschuld. Het is niet zoveel om lezen omdat ik er lang geleden mee begon en steeds wanneer er een nieuwe kwam, die direct kocht.

    😉

    Like

  3. folkertrath schreef:

    De titel klinkt wel spannend, Scandinavische misdaad is meestal mooi, een geheel eigen stijl.
    Weer duidelijk Sonja.

    Like

  4. Lize schreef:

    Dit is het eerste boek dat ik las van Arnaldur Indridason en het zal zeker niet mijn laatste zijn.

    Liked by 1 persoon

  5. sunnie031 schreef:

    Ik heb nog steeds niets van hem gelezen. Kan je ze apart lezen of is het een serie?

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

