Ijstweeling S.K. Tremayne

S.K. Tremayne is het pseudoniem van een internationale bestsellerauteur, die woont en werkt in Londen. De vertaalrechten van IJstweeling zijn verkocht aan achttien landen.

Nederlands
352 pagina’s
Prometheus
februari 2015

9200000035844073

Een van Sarahs dochters sterft. Maar kan zij zeker weten wie van de twee?

Een jaar nadat een van hun identieke tweelingdochters, Lydia, door een ongeluk overlijdt, verhuizen Angus en Sarah Moorcroft naar een klein Schots eiland dat Angus van zijn oma heeft geërfd, in de hoop hun verwoeste leven weer op te kunnen pakken.

Het vreselijke drama  wat Angus, Sarah en Kirstie is overkomen heeft er vanzelfsprekend goed ingehakt. Als Angus en Sarah besluiten om  de erfenis van zijn grootmoeder te aanvaarden- een vervallen groot huis op het Schotse  privé eilandje Eilean Torran (Schots-Gaelisch, vert.: Dondereiland) koesteren ze hiermee ook de wens  hun leven weer op te kunnen pakken. Ze weten waar ze terecht zullen komen en dat er veel aan het huis moet gebeuren. Vol goede moed verruilen ze Londen voor het prachtige Schotland. In praktijk valt het echter tegen. De relatie tussen de man en vrouw is niet best. De innerlijke woede, het wederzijdse onbegrip en de geheimen die ze voor elkaar hebben- wat alles te maken heeft met hun verongelukte dochtertje-  maakt het er niet beter op, ze vervreemden steeds meer van elkaar, de sfeer is uiterst kil en gespannen.  Hun overgebleven dochtertje Kirstie heeft psychische problemen, ze mist haar tweelingzusje en krijgt te maken met een identiteit crisis.  Is ze Kirstie of Lydia?  Ze probeert er met haar moeder over te praten, hoe gaat de rouwende Sarah hier mee om?

Alweer een boek uit mijn lange leeslijst die me niet heeft teleurgesteld! Wat een goed boek zeg! Een psychologische roman/thriller die me vanaf de eerste tot de laatste pagina heeft geboeid! De verkilde relatie tussen de twee mensen en de geheimen die ze met zich meedragen, het paranormale waarmee Kirstie ( of is het Lydia?) te maken krijgt zijn dé ingrediënten voor een goed boek dat doorspekt is van een onderhuidse spanning (cliche maar wel waar) een boek die je niet gauw naast je neer zult leggen, en ondanks dat ik hier en daar bij andere recensies een paar minpuntjes tegen kwam ( ga ik hier niet verder op in) kan ik niet anders zeggen dan lekker lezen dit goede boek, weinig personages te onthouden, in feite draait het maar om drie personen, Angus, Sarah en Kirstie/lydia, de rest is maar bijzaak. De af en toe korte maar mooie natuur beschrijvingen van het woeste Schotland wil ik ook niet vergeten te noemen.
Leestip!

6 thoughts on “Ijstweeling S.K. Tremayne

  1. Lize schreef:

    Dit boek staat ook al een tijd op mijn te lezen lijst.

    Liked by 1 persoon

  2. folkertrath schreef:

    Toch maar weer eens lid worden van de bibliotheek denk ik 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Kakel schreef:

    Waarom weet ik niet maar ik heb de eerste regel van De IJstweeling uit mijn hoofd geleerd. Was een of andere uitdaging volgens mij. Zij luidt: “Onze stoelen staan precies twee meter uit elkaar.”
    Ik vond het een mooi boek, geschreven in proza. Sommige zinnen heb ik meerdere keren gelezen.

    Liked by 1 persoon

    • Sonja schreef:

      Mooi dat je het zo hebt ervaren! De meningen bij de faceboek boekengroep lopen nogal uiteen over dit boek. Teveel losse eindjes, vreemd einde en langdradig, dat zijn de meningen van sommigen. Fijn dat ik in jou een medestander heb! 🙂 @kakel

      Like

Wat vind jij?

