Een keukenmeidenroman Kathryn Stockett

Titel: Een keukenmeidenroman
Auteur: Kathryn Stockett
Pagina’s: 495
Uitgave: 2010
Uitgeverij: Mistral
ISBN: 9789049951221

Een keukenmeidenroman Kathryn Stockett 2010

Een keukenmeidenroman
Kathryn Stockett
2010

Ongeveer een week geleden was ik bij de bibliotheek om een paar gereserveerde boeken op te halen die netjes voor me klaar stonden in de kast met het bordje “reserveringen’.
Nadat ik de boeken uit de kast had gepakt liep ik nog even langs de lange rijen boeken om te kijken of er niet toevallig een boek tussen stond die  ook op mijn ‘to read’ lijst staat. De lijst begon al iets te slinken maar er worden ook steeds weer nieuwe boeken aan toegevoegd, een blanco lijst zal het never nooit worden. Elke fanatieke lezer zal zich hier ongetwijfeld in herkennen.
En ja hoor, mijn oog viel op de prachtige cover zoals hiernaast afgebeeld. De titel zei me genoeg.
Een keukenmeidenroman, dit boek staat al een hele poos op de leeslijst (verschijning 2010) en toch kwam het er maar niet van om het te lezen vanwege andere prioriteiten. Dacht ik. Maar nu ik het heb gelezen kan ik jullie melden dat dit boek met gemak bovenaan de lijst had kunnen staan! Ik heb geweldig genoten van dit prachtige verhaal dat zich afspeelt in het zuiden van Amerika- Mississippi- aan het begin van de jaren 60 waarin de rassenscheiding nog volop heerst.

Het verhaal wordt in grote lijnen verteld door drie vrouwen.

De blanke Eugenia, 23 jaar, dochter van een katoenboer, haar bijnaam is Skeeter zoals ze ook door iedereen genoemd wordt. Opleiding: Journalistiek.

De zwarte hulp Aibileen, 50 jaar,  in dienst  bij de familie Leefolt. Ze is dol op kinderen en in het bijzonder op het dochtertje van de familie, op een liefdevolle en speelse manier probeert ze het meisje bij te brengen dat er geen verschil is tussen blank en zwart.

De zwarte hulp Minny, 35 jaar, ze is onterecht beschuldigd voor het stelen van het tafelzilver van de racistische  Hilly en werkt nu voor  de kinderloze  neurotische vrouw Celia die Minny graag als haar vriendin ziet maar daar denkt Minny heel anders over. Blank en Zwart worden geen vrienden. Minny heeft veel kinderen,  is getrouwd met een alcoholist die haar regelmatig mishandeld. Aibileen en Minny zijn elkaars steun en toeverlaat.

Als Skeeter van haar vriendin Hilly te horen krijgt (die veel in de melk te brokkelen heeft)  dat zwarte hulpen niet op dezelfde wc’s behoren te zitten als de blanken vanwege het verspreiden van enge ziektes weet Skeeter niet wat ze hoort. Er ontspint zich plan in haar hoofd om zwarte vrouwen zover te krijgen dat ze hun verhalen aan haar vertellen om hier een boek over te gaan schrijven. Het contact met de uitgever is al gemaakt, haar grote zorg is om genoeg hulpen te vinden die hun verhaal aan haar willen vertellen én om de deadline te halen, als haar dat niet lukt dan kan ze het wel vergeten.  Dat is nog een hele strijd. Er heerst angst onder de hulpen, angst voor mishandeling, in het ergste geval te worden vermoord door de blanken als het uitkomt waar ze zich mee bezig houden. Uiteindelijk gaat Aibileen overstag, sterker nog; ze heeft er zin in, ondanks haar angst voor de eventuele gevolgen, aan haar nu de taak om nog tien andere hulpen zover te krijgen om over hun angst heen te stappen en hun verhaal te doen. Gaat haar dit lukken?
De rest van het verhaal laat ik graag aan de lezer over, ervaar zelf hoe het er aan toe ging in de jaren 60 van de vorige eeuw ten tijde van de rassenscheiding in Mississippi. Je krijgt er geen spijt van!
Prachtig boek!
Leestip!

De Telegraaf
‘Een keukenmeidenroman is een warme, onderhoudende en soms ook hilarische pageturner over de onderlinge verhouding tussen blanke en zwarte Amerikaanse vrouwen in de jaren zestig. Je sluit Stocketts karakters in het hart.’

USA Today
‘Tot nadenken stemmend….dit is een van de beste romans van dit jaar.’

The New York Times
‘De hoofdpersonen springen van de pagina in al hun warme, driedimensionale glorie…..’

Entertainment Weekly
‘Elegant en authentiek, een verslavend verhaal over drie vrouwen die de grond onder hun voeten voelen bewegen terwijl de woorden van Martin Luther King en Bob Dylan hun stadje bereiken.’

Op  deze Historische site lees je alles over Blank-Zwart in Amerika.

10 thoughts on “Een keukenmeidenroman Kathryn Stockett

  1. Lize schreef:

    Leuk dat je zo genoten hebt van dit boek. Bij mij staat het al heel lang op mijn te lezen lijst.

    Like

  2. Kim schreef:

    Dit is inderdaad een aanrader. Ik las het toen het uitkwam. Die kaft maakte me vooral nieuwsgierig. Het bleek een totaal ander verhaal dan ik had verwacht, maar wel een heel erg mooi verhaal.

    Liked by 1 persoon

    • Sonja schreef:

      Klopt, de cover is misleidend maar wel mooi, vind ik.
      Wat betreft de titel heb je wel gelijk, de meeste lezers denken er net zo over en een roman is het ook eigenlijk niet.
      Dankje voor je reactie, Kim!

      Like

  3. hennie van ee schreef:

    Ja, mooi boek. Ik heb het met plezier gelezen.

    Liked by 1 persoon

  4. gewoonhiltje schreef:

    Wat een goede leestip. Ik zou eens meer tijd moeten nemen om in boeken weg te dwalen ipv blogs lezen op internet. Hoewel ik dan deze tip niet gezien had 😉
    Bij mooi weer, liggend in de zon ga ik weer boeken lezen want op een scherm is dat toch moeilijk.
    Bedankt Sonja.

    Liked by 1 persoon

    • Sonja schreef:

      Dankje Hiltje! Boeken lezen is heerlijk maar buiten in de zon kan je beter lezen op de ereader, zachter voor de ogen. Ben benieuwd welk boek je gaat lezen 🙂

      Like

  5. folkertrath schreef:

    Wat een anthousiastme, prachtig Sonja. Zoals eigenlijk altijd.

    Liked by 1 persoon

  6. Sue schreef:

    Inderdaad, dit is één van mijn favorieten!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

