Als het zaterdag wordt Nicci French

zesde deel Frieda Klein serie

zesde deel Frieda Klein serie

Titel: Als het zaterdag wordt
Auteur: Nicci French
Verschenen: april 1916
Uitgever: Ambo Anthos uitgevers.

Inhoud

Frieda Klein deel 6 (ook los te lezen)  

Als het zaterdag wordt is het zesde deel in de spannende Frieda Klein-serie, geschreven door Nicci French. 

De 32-jarige Hannah zit opgesloten in een psychiatrische inrichting nadat ze jaren geleden is veroordeeld voor de moord op haar moeder, stiefvader en jongere broertje. De moorden waren spraakmakend en domineerden de kranten vanwege het gewelddadige karakter ervan. Psychotherapeute Frieda Klein staat bij de mysterieuze Walter Levin in het krijt: een jaar geleden heeft hij ervoor gezorgd dat inspecteur Karlsson zijn baan kon houden in ruil voor een gunst van Frieda. En nu moet Frieda Klein haar schuld inlossen: Walter wil dat ze Hannah bezoekt om te beoordelen of ze daadwerkelijk gestoord is. Maar wanneer Frieda bij de inrichting komt, ontdekt ze dat er toch meer aan de hand is dan in eerste instantie leek…


Als echte Frieda Klein fan was ik natuurlijk razend benieuwd naar het zesde deel in deze week serie, de andere ‘dagen’ zijn stuk voor stuk heerlijke boeken waar ik volop van heb genoten! De vermelding bij de inhoud dat de boeken los van elkaar zijn te lezen klopt wel maar toch zal je hier en daar voor vragen komen te staan over eerder gebeurde gebeurtenissen en/of personages, ik raad je daarom aan om toch te beginnen met deel 1 en deze volgorde aanhouden zodat je weet wat er eerder heeft afgespeeld.
Omdat elk nieuw deel toch gauw een tussenpoze heeft van een jaar is het ook handig om de boeken/ebooks zelf in de kast/e-reader te hebben staan, zo kan je op elk moment even weer terug lezen wat er in een vorig deel is gebeurd want geloof me alleen het (terug) lezen van een recensie op elke willekeurige boekenblog is niet voldoende om ook achter de ontknoping te komen uiteraard ivm spoilers, dan zal je echt even diep in je geheugen moeten graven om te weten hoe het ook al weer zat in de vorige delen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je over een meesterlijk geheugen beschikt maar ik denk dat de echte veel-lezers hier moeite mee hebben. Een tip waar je misschien ook iets aan hebt als je de boeken niet hebt gekocht/gekregen of op je e-reader hebt staan is om notities te maken zodat je ten alle tijden terug kunt lezen wat je ‘even’kwijt bent, dit doe ik zelf ook bij de serie’s die ik van de bieb heb geleend.

Nu ga ik je even in het kort vertellen wat ik van deel 6 vond.
Zoals je in de inhoud hebt gelezen is Frieda benaderd door Walter Levin met het verzoek om de zwaar gestoorde  Hannah Docherty te bezoeken die al dertien jaar opgesloten zit in een gesloten inrichting voor het plegen van een gewelddadige driedubbele moord op haar familie. Levin legt Frieda uit waarom hij met dit verzoek komt en Frieda gaat akkoord, mede om haar ‘schuld’ in te lossen (zie inhoud).
Zoals de Frieda Klein kenner van haar gewend is duikt ze, uiteraard tegen de wil van de politie, weer in allerlei zaken, de kortaangebonden en eigenzinnige psychotherapeute doet, zoals altijd, wat ze wil. Natuurlijk verschijnen de oude bekenden zoals haar oude mentor Reuben, klusjesman en inmiddels goede vriend Jozef, nichtje Cloë, en haar vroegere leerling Jack ook weer ten tonele, het voelt heerlijk vertrouwd om deze personages weer tegen te komen. Maar er is nóg een. Deze persoon heeft een prominente rol gespeeld in Blauwe maandag,  het is de rode draad geworden van elk nieuw plot, een intrigerende personage mag ik wel zeggen. Zjjn naam is Dean Reeves, een naam om t onthouden!
Af en toe kwam er een cursief gedrukt stukje de hoek omzeilen van iemand uit de inrichting, natuurlijk met de bedoeling om de spanning op te schroeven maar dat effect had het niet op mij…
Als het zaterdag wordt is zonder meer ook weer een fijn boek om te lezen maar ik miste iets waarop ik niet echt de vinger kan leggen, misschien vanwege de andere weinig interessante personages-afgezien van de vaste personages- of omdat ik de andere delen intrigerender heb gevonden?  Wie zal het zeggen…
Al met al, ondanks de zonet genoemde minpuntjes heb ik weer erg genoten van dit boek, zeker wel een mooie aanvulling op de serie!
En…we hebben een cliffhanger!
I ❤ Frieda Klein, het leest zo heerlijk weg!

 

 

!

 

14 thoughts on “Als het zaterdag wordt Nicci French

  1. Regenboogvlinder schreef:

    Ik heb de boeken digitaal, hoewel ik niet echt fan ben van Nicci French, maak je me toch enthousiast om die serie te gaan lezen!
    Ik heb nog een paar andere boeken die ik eerst wil lezen, maar ga er zeker aan beginnen!

    Liked by 1 persoon

  2. Sonja schreef:

    Doen Sunnie!

    Like

  3. Lize schreef:

    Ik ben niet zo fan van deze boeken. Ik ben er ooit in begonnen maar geraakte er niet in verder. Later nog eens opnieuw proberen.

    Liked by 1 persoon

  4. folkertrath schreef:

    Leuke tip Sonja, een mooi en duidelijk boek recensie. Fijne Koningsdag.

    Liked by 1 persoon

  5. Hm, ik heb het niet zo op Frieda Klein. Niks negatiefs over de schrijvers, vond de eerste boeken echt top, maar geen klik met de hoofdpersoon. Maar wellicht ga ik binnenkort weer overstag en koop ik het: Nicci French signeert/signeren in mijn favoriete boekhandel!

    Liked by 1 persoon

  6. sunnie031 schreef:

    Deze wil ik nog graag lezen!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

