Een vlaag van waanzin Corine Hartman

Titel: Een vlaag van waanzin
Auteur: Corine Hartman
Uitgever: Cargo
Verschenen: Februari 2016
CacKBNRW4AA71WJ

Inhoud
Ik zou alles, alles voor haar doen, altijd. Ze hoeft maar een kik te geven en ik ren voor haar. Het kan niet waar zijn dat ze zomaar zegt: ik ga bij je weg. Het mag niet. Alles zal ik uit de kast halen om dat te voorkomen. Alles.

Voor de buitenwereld vormen ze een perfect gezin: Anthonie en Romée van Baerle en hun drie kinderen. Ze wonen in een villa met zwembad. Hij is een succesvolle ondernemer, zij een toegewijde yogalerares. Maar dan krijgt Anthonie van zijn vrouw te horen dat ze hem gaat verlaten. Romée is verliefd op een ander en wil een tijdje op zichzelf gaan wonen om afstand te nemen.
Die nacht vermoordt Anthonie zijn vrouw.
Dit is zijn verhaal. En het hare.

Mini recensie
Er zijn al veel lovende recensies over dit boek verschenen en het valt me vooral op dat het nogal eens wordt benadrukt om toch vooral geen vergelijking te trekken met de spannende actie- serie Jessica Haider die ook ik met veel plezier heb gelezen! (5 delen waarvan de laatste in 2015 is verschenen)
Corine Hartman schreef ruim 15 thrillers.  Een vlaag van waanzin is van een totaal ander kaliber. Het is een op waarheid geïnspireerd familiedrama, hoe het boek tot stand is gekomen lees je hier.

Ik heb dit boek niet direct als een thriller ervaren maar meer als een psychologische roman met een onderhuids spanningsveld, mooi dat zeker!
Pas toen ik al een heel eind op weg was ontpopte het zich tot een  gruwelijke thriller, ik bedacht me dat het verhaal een op waarheid geïnspireerd drama is en kreeg terstond kippenvel, schei uit zeg, je moet er niet aan denken dat deze gruweldaad ook bij jou en mij in de straat…erger nog…bij je thuis kan gebeuren want…Stille waters hebben diepe gronden.
Het is maar dat je het weet.

De opzet van dit boek was voor mij wel even een momentje van..hmmm, jammer dat ik direct al weet dat Anthonie zijn vrouw heeft vermoordt (achterflap)  ik hou namelijk wel van een whodunit máár… de stijl is zonder meer oke!
Het begint met een proloog waarvan de lezer uiteraard nog niks snapt- zoals dat met prologen gaat-maar het smaakt direct naar meer, dat moge duidelijk zijn.
Daarna lees ik de beleving van Anthonie (is in zijn vrije tijd vogelaar, vaak afwezig en nogal stil) afgewisseld met de beleving van zijn vrouw Romée,  dit gebeurd om en om.  Tussentijds zijn er dan ook nog de cursief gedrukte hoofdstukken die worden verteld vanuit het perspectief van Anthonie, deze stukjes geven een goed beeld weer van de wantrouwige en onzekere echtgenoot in kwestie.
Het verhaal kent weinig personages, Romée , Anthonie, hun drie kinderen, een demente vader (van Anthonie) de broer van Anthonie -Stijn- en nog een zuster- Viv-  verder wat zijdelings genoemde bij-personages met weinig tekst. Prima, weinig namen om te onthouden, ook weleens lekker voor de verandering!

Ik heb al veel boeken van Corine gelezen, met veel plezier mag ik wel zeggen maar  er zijn een aantal die voor mij nog steeds op eenzame hoogte staan. Helaas zal  Een vlaag van waanzin daar  niet bij horen maar het is wel een aanrader!
Zoals ik al schreef is dit boek vanuit mijn lees beleving  een mooie psychologische roman maar tegen het einde begint het behoorlijk te thrilleren (vast geen goed woord)  op een gruwelijke manier!

9 thoughts on “Een vlaag van waanzin Corine Hartman

  1. Sonja schreef:

    Boeken redigeren kost veel tijd maar wel leuk dat je het doet!
    Denk ook wel dat elke fanatieke lezer zich zal herkennen in een te lange ntl lijst, ik zeker! Boeken kopen doe ik heel af en toe nog wel maar heb erg veel op mijn e reader staan, en de pas verschenen boeken reserveer ik bij de bieb.
    Groetjusssss

    Like

  2. Sonja schreef:

    Zwart water en In vreemde handen, ken je deze boeken Sunnie? Prachtig!

    Like

  3. sunnie031 schreef:

    Zoals jij het omschrijft heb ik het ook ervaren. En mooi boek maar niet 1 van haar toppers.

    Liked by 1 persoon

  4. folkertrath schreef:

    Met thrilleren weten we precies wat je bedoeld, weer een mooie en goede recensie Sonja!

    Liked by 1 persoon

  5. Regenboogvlinder schreef:

    Nou nou, dit lijkt me een supergoed boek. Ik heb ook wel wat gelezen van Corine Hartman. Kan me haar schrijfstijl ook niet meer zo goed herinneren, verbaast je vast niet ;-).
    Bedankt voor de tip, deze gaat op mijn tiplijstje!

    Liked by 1 persoon

    • Sonja schreef:

      En geschreven op basis van een waar gebeurd familiedrama, heel heftig wat er in het hoofd van die man gebeurde.Lees het maar Iris!

      Liked by 1 persoon

      • Regenboogvlinder schreef:

        Ik houd van dat soort boeken, staat op mijn lijst hoor, die wordt alleen steeds langer. En ik koop geen boeken meer, alleen het laatste jaar wat boeken gekocht van schrijvers die ik ken. Voor een van hen corrigeer ik teksten, nu sinds een klein jaar. Echt heel leuk werk ook. Op dit moment is het rustig, hij is eea aan research aan het doen voor een nieuw boek. Maar tussendoor ook verhalen en gedichten. Dus ik hoop dat ik het ergens een keer digitaal van iemand kan krijgen. Heb zelf ook zoveel boeken digitasl, die krijg ik van mijn leven nooit uit. 😉

        Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

