Sneeuwval Tess Gerritsen

Nederlands
319 pagina’s
The House of Books
oktober 2010

scaleInhoud
Nadat patholoog-anatoom Maura Isles een medisch congres in Wyoming heeft bezocht, gaat ze samen met vrienden skiën. Maar hun auto komt in de bergen vast te zitten in de sneeuw. Als de nacht valt, zoekt de groep tijdens een sneeuwstorm haar toevlucht in het afgelegen dorp Kingdom Come. Daar lijkt iets ergs te zijn gebeurd: in twaalf griezelig identieke huizen staat het eten onaangeroerd op tafel en staan de auto’s nog in de garages. De bewoners van Kingdom Come lijken echter in rook opgegaan. Maar voetstappen in de sneeuw verraden dat iemand Maura en haar vrienden bespioneert. Een week later krijgt rechercheur Jane Rizzoli in Boston het nieuws dat er in een ravijn in de buurt van Kingdom Come een verkoold lichaam is gevonden…

Boekbeleving
‘Zij was de uitverkorene’.
Het begint met een proloog (zestien jaar eerder) waarin een meisje van amper dertien jaar uitgehuwelijkt wordt aan de profeet Jeremiah Goode. Samen met  zijn aanhangers van de Orde van Jeremiah is er  een wooncomplex  gebouwd voor vierenzestig gezinnen die samen werken, baden en op de avond van de sabbat samen het brood braken.
‘Katie Sheldon kijkt haar moeder smekend aan’, het is duidelijk dat ze er zelf niet bepaald gelukkig mee is de uitverkorene te zijn van de profeet maar haar ouders willen niets liever, ze beschouwen dit huwelijk als een grote eer. Pas tegen het einde van het verhaal wordt het me duidelijk wat de proloog betekent maar in de tussentijd ga ik nog heel veel boeiende en spannende bladzijden tegemoet.

Zestien jaar later
De inhoud van het boek geeft al prijs dat Maura Isles samen met een groepje vrienden wil gaan skiën, de auto vast komt te zitten in de sneeuw en dat ze lopend verder gaan om onderdak te vinden voor de nacht. Dat onderkomen denken ze, tot hun blijdschap,  gevonden te hebben in het kleine dorpje Kingdom Come maar het is er uitgestorven. Ze besluiten om toch maar bij een huis naar binnen te gaan waarvan de deur gewoon open is, later zal blijken dat geen enkele voordeur op slot is. Ze maken het vuur aan en zien dat er genoeg ingeblikt eten in de kast staat.
Als het groepje later op onderzoek uit gaat komen ze bizarre dingen tegen, ondanks de sneeuwstorm en hevige kou staan in een paar huizen de ramen open, ligt er een dood vogeltje in een kooi, bloed op de vloer en eten op de tafel.
Enig vooruitzicht om op korte termijn hulp te krijgen is uitgesloten, de mobiele telefoons hebben geen bereik, een dik pak sneeuw op kniehoogte, een vastzittende auto en geen levend wezen te bekennen. Of is er toch iemand? De voetstappen die Maura onder het raam heeft gezien zijn er niet vanzelf gekomen..! Door wie worden de vrienden bespioneert?
Zoals elk boek leest ook dit boek weer als een trein, de boeiende schrijfstijl van de auteur verveelt geen moment. Opnieuw een heerlijk spannend boek waarin veel gebeurd en uiteindelijk een verrassende ontknoping. Toch is er één personage met een los eindje, misschien gaat deze verhaallijn door in het negende  boek rondom Maura Isles en Jane Rizzoli?
Op naar Het stille meisje!

Aanrader!!
5 sterren.

Op Wikipedia  alle boeken van Tess Gerritsen

 

6 thoughts on “Sneeuwval Tess Gerritsen

  1. Regenboogvlinder schreef:

    Ja klopt, ben ze daarna op volgorde proberen te lezen, want er zit toch een rode lijn in.
    Mefisto club niet helemaal uitgelezen, ga ik nog wel eens opnieuw aan beginnen. De Tavistock serie ook niet gelezen, staan nog op mijn lijst ‘te lezen’.
    3 boeken van de laatste jaren heb ik niet.. ik lees nu digitaal, maar daar kom ik nog wel eens aan.
    Ik heb sinds 1995 een lijst bijgehouden met boeken die ik heb gelezen ;-).
    Ik baal er soms van dat ik niet meer weet waar een boek ook alweer overging. Als ik dan de synopsis weer lees weet ik het weer. Hoe zit dat met jou?

    Liked by 1 persoon

    • Sonja schreef:

      Tot nu toe heb ik alleen nog maar een aantal boeken uit de serie Rizzoli&Isles gelezen (zie tag) ben begonnen met deel1 De chirurg, daarna De leerling (2) de overige boeken niet geheel op volgorde, je kunt ze wel lezen als standalone maar er zijn soms wel verwijzingen naar eerdere boeken dan is het leuker als je de juiste volgorde wel hebt.
      Sinds 2 jaar hou ik mijn boeken bij op WordPress maar heb al wel een andere boekenblog gehad waarvan ik sommige boeken hierheen heb geïmporteerd.
      Ik snap dat je er van baalt als je de draad van een plot kwijt bent. Heb ik ook weleens met een serie die ik niet achter elkaar lees. Handig is dan om de ontknoping -dat kan natuurlijk niet in een openbare recensie ivm spoilers 🙂 – in een document opslaan, Ik gebruik evernote hiervoor maar vergeet het ook weleens…:-( Ik ben blij met de ebooks van de bieb die je ook naar je reader kunt downloaden, snel even doorbladeren en ik ben weer bij. (moeten ze het ebook wel in de catalogus hebben 🙂 )
      Volg je de Frieda Klein serie van Nicci French ook? Deze boeken heb ik allemaal op volgorde gelezen. Super boeken!
      Dankje voor je uitgebreide reactie, dat gebeurd niet zo vaak 🙂
      Gezellig om jou er bij te hebben!

      Liked by 1 persoon

      • Regenboogvlinder schreef:

        Jij ook bedankt voor je uitgebreide tegenreactie! 🙂
        Ja die rode draad is gewoon wel leuk.
        Ik zou het plot in mijn excel lijst kunnen zetten natuurlijk.
        Nee de Frieda Klein serie nog niet gelezen, heb ze volgens mij wel digitaal.
        De moeite waard dus! Bedankt voor de tip!
        Als je ooit een boek zoekt… vraag maar hoor! Ik heb er echt zoveel..
        Ook zelf gedownload toen het nog kon… 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Regenboogvlinder schreef:

    Sneeuwval was het eerste boek dat ik las van Tess Gerritsen. Altijd blijven hangen, heb ze intussen bijna allemaal gelezen! Super schrijfster!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

