De paden op de lanen in

Het is nog vroeg. Buiten is het kil en miezerig ook de zon zal zich vandaag niet laten zien maar dit zal ons niet weerhouden van een stevige ochtend wandeling op deze  zondagochtend.
De paden op de lanen in!
Het is stil om ons heen zelfs de altijd vroege kerkgangers zitten nog in hun warme huizen en ook de vogels hebben er nog niet echt zin in. Hun gekwetter blijft uit.
Een lichte nevel bevochtigt mijn gezicht, het voelt als een frisse fruitige douche.
We lopen de- vorig jaar aangelegde- landelijke  weg die tussen twee weilanden in doorloopt naar het Stadspark en het is  daar waar de landelijke rust plotseling wreed wordt verstoord door een luidkeels gakkende ganzenkolonie. Met hun wijd open bekken zien ze er niet op hun aller vriendelijks uit, het liefst loop ik er met een boog omheen maar dat gaat niet op deze smalle weg. Ik trotseer mijn lichte vrees en loop ze tegemoet. Manlief kijkt me wat meewarig aan, hij heeft niet dezelfde vrees als ik.

A4A0F1E660F25542848974C76DA3DF48-boze-gans

foto: Chrisfoto’s

Even verderop zie ik de paardjes, een grote baal hooi is hun ontbijt, ze genieten er zichtbaar van. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd met respect langs paarden en koeien loop eigenlijk heb ik dat met alle grote viervoeters die, niet al te ver van mij verwijderd, vrij rond lopen.
Maar deze paardjes kan ik hebben, ik ken ze en zij kennen mij want ik loop hier vaak langs. Ik loop iets dichter naar voren en pak mijn mobiel, ze laten hun maal voor wat het is en komen naar me toe, ik streel hun lieve koppies en ga dan verder, de  paardjes keren terug naar hun maal.

image

 

 

4 thoughts on “De paden op de lanen in

  1. Sonja schreef:

    en toch voer ik ze weleens in de winter, neem ik een zak oud brood mee en sta er midden tussen in, ze eten dan bijna uit mijn handen. Kwestie van anders denken want zonder brood in mijn handen loop ik er om heen LOL

    Like

  2. sunnie031 schreef:

    Heerlijk om in die rust te genieten (op de ganzen na)

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

