Doodskopvlinder Ross & Hartman

19061_Ross en Hartman_Doodskopvlinder_VP 135
Uitgeverij Cargo
Verschenen mei 2015
Auteurs: Ros&Hartman
Doodskopvlinder

Inmiddels is het jullie wel bekend dat ik een liefhebber ben van de boeken van Corine Hartman (1964. meer dan 15 thrillers, diverse malen genomineerd voor de Gouden Strop en won meerdere Crimezone Awards) maar dat ik nog nooit een boek heb gelezen van Tomas Ross zal minder bekend zijn. Nu moet ik er aan geloven. Moet? Jawel, want ik wil geen boek overslaan die op  naam staat van Hartman. Echter, in het geval van Doodskopvlinder is het Ross&Hartman en da’s wel even wat anders, denk ik. De alom gerespecteerde Tomas Ross (1944) heeft ruim veertig thrillers op zijn naam staan en won driemaal De Gouden Strop.
Hoe komt het dan dat ik nog niks van hem heb gelezen? Daar heb ik geen passende verklaring voor. Het is er gewoon nog nooit van gekomen. Laten we het daar maar op houden.
Toen ik de achterflap las bemerkte ik een lichte twijfel bij mezelf,’ is dit wel een boek voor mij?’. Ik weet het niet. Gewoon beginnen dan maar.

Inhoud
Een Nederlandse NAVO-diplomaat verdwijnt tijdens een geheime missie in het zuiden van Europa. Met hem raakt ook een vlindergids met gecodeerde informatie over Russische aanvalsplannen in Turkije spoorloos.
De Siciliaanse Carrie Montevagio leeft ondergedoken in Zeeland, op de vlucht voor een beruchte maffiabaas. Als de NAVO informatie ontvangt waaruit blijkt dat de maffia betrokken is bij de verdwijning van de diplomaat, wordt Carrie gevraagd om samen met de Nederlander Adam Kaplan een Special Force-team te vormen om hem op te sporen. Onder supervisie van NAVO-topman Charles Cavendish besluit het team zich op te splitsen. Adam dringt de Turkse grens met het is-kalifaat in Syrië binnen en Carrie zal eens en voor altijd moeten afrekenen met de maffia, en met haar eigen verleden…

Boekbeleving
De proloog is al veelzeggend, de toon voor een spannend plot is hiermee gezet.
Een  Nederlandse NAVO diplomaat, De Brauw, is spoorloos verdwenen. NAVO topman Charles Cavendisch krijgt via een goede vriend de tip om contact te zoeken met de Siciliaanse Caressa (Carrie) Montevagio die jaren geleden uit Italië is gevlucht en zich heeft gesetteld in Zeeland. Haar uiterlijk is volkomen veranderd (plastische chirurgie) ze is onherkenbaar voor hen die haar hebben gekend maar, ondanks dat, blijft Carrie op haar hoede.
Als ze wordt benaderd door Charles Cavendisch is ze in de eerste instantie wantrouwig totdat  hij de naam noemt van een man die veel voor haar betekent en als hij daarbij ook nog een quote laat zien die alleen deze man kan weten neemt haar wantrouwen af en luistert ze  naar wat Charles haar te vertellen heeft over de verdwenen diplomaat.  Ze stemt toe om contact te zoeken met haar vroegere hartsvriendin Gina Fioretti waarmee ze- door onrecht- geen contact meer heeft maar die haar de toegang zal kunnen verschaffen tot de beruchte maffiabaas. Carrie verlangt er naar om zonder angst te kunnen leven en zich weer te kunnen vestigen in haar geliefde Italië. Deze opdracht is haar kans om dit te verwezenlijken.
Mogelijk kan ze wraak nemen op de beruchte maffiabaas die haar -maffia- familie veel onrecht heeft aangedaan en korte metten kan maken met hem, die  op zijn beurt,  wraak op haar wil nemen voor de moord op zijn broer. Samen met Adam Kaplan zal ze een team vormen om de diplomaat Brauw en Gina op te sporen maar dat dit niet zonder slag of stoot gaat moge duidelijk zijn.

Adam en Carrie gaan ieder hun eigen weegs. Adam vertrekt naar Rhodos om de verdwenen Brauw op te sporen en Carrie vertrekt naar Sicilië. Beiden bevinden ze zich in een zeer gevaarlijke en explosieve oorlogsgebied. Het verhaal speelt zich hier af en is zonder meer actueel.

Wie is Marie? Het weinige dat ik over haar lees werkt enorm prikkelend en is uiteindelijk zeer verrassend. Had ik niet aan zien komen!

Boeiend verhaal, de samenwerking tussen Ross&Hartman is wat mij betreft een succes!
Politiek thema
Aanrader!

is dit een opstapje naar de andere boeken van Tomas Ross?
Ik kan je melden: het blijft niet bij deze ene Ross (&en Hartman)  ervaring!

 

 

One thought on “Doodskopvlinder Ross & Hartman

  1. folkertrath schreef:

    Mooi geschreven, ik ben nieuwsgierig een Ross erlebnis. 🙂

    Like

Wat vind jij?

