Vrijspel Linda Jansma

660

Verschenen in 2014 bij De Crime Compagnie

 

Als haar vader een zeventienjarige jongen doodschiet, komt Emma’s leven in gevaar

Op een mistige ochtend in oktober schiet de vader van Emma, politieagent Nick Overmars, een zeventienjarige jongen dood. Volgens hem was de jongen gewapend, maar het wapen wordt niet gevonden.

Dit vond ik ervan

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Er gebeurt veel in dit verhaal. En het is heftig.
De rode draad is de schietpartij waarbij een zeventienjarige jongen is gedood.
Hij was lid van een criminele Utrechtse straatbende. Als zijn vrienden te horen krijgen dat er een schietpartij is geweest waarbij hun bendelid Short-As (bijnaam) dood is geschoten breekt de hel los.
De haat en wraak gevoelens van de andere bendeleden zijn immens. Hun wraak zal zoet zijn en daar krijgt de lezer alles van mee. ( zorg voor een straattaal lijst, ik wist niet alle woorden, te vinden op internet)

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld in het heden en verleden.
De verhaallijnen zijn: Gwen (moeder) Emma (dochter) Luc (priester) Ozzie (bendelid)
De data, tijdstip en naam van een personage staat bovenaan elk nieuw hoofdstuk, de lezer weet dus waarover het gaat tenzij je het vergeet te lezen dan zou het weleens verwarrend kunnen zijn. Opletten dus!  De verhaallijn van het gezin wordt in deze recensie beknopt besproken, over de andere personages hou ik me in. Het is teveel omvattend om het allemaal op te schrijven maar geloof me; uitermate spannend en interessant!

Het echtpaar Gwen en Nick -politieagent-  wonen met hun twee dochters Emma en Jari in Utrecht.
Acht maanden geleden is Emma iets afschuwelijks overkomen, bijna elke nacht wordt ze geplaagd door vreselijke nachtmerries over hetgeen ze heeft mee gemaakt. Haar familie lijdt met haar mee maar ze  proberen er het beste van te maken. Heel langzaam klautert de getraumatiseerde Emma weer een beetje uit haar cocoon. Ze durft voorzichtig weer met haar vriendje Elias de straat op.

Als blijkt dat Nick de agent is geweest die -uit zelf verdediging- de jongen heeft dood geschoten wordt hij verdacht van moord. Nick blijft volhouden dat de jongen als eerste een pistool trok maar alle schijn is tegen hem want er speelt ook nog iets heel persoonlijks mee tussen het bendelid en Nick en als later blijkt dat het vermeende pistool onvindbaar blijkt te zijn gelooft bijna niemand in zijn onschuld. Maar is hij echt onschuldig aan de dood van de jongen?

Ondertussen zijn de wraakacties van de straatbende serieus, bloed gevaarlijk…!
En dan kom ik in een scene terecht waarvan mij de haren ten berge stijgen, ik ben ontzet en durf van afgrijzen bijna niet verder te lezen. Man, man, dit is té erg!

Hoe loopt dit alles af…?
Daarop kan ik alleen maar zeggen: lezen dit boek!
Een voltreffer!

O ja, ik heb het nog niet over het einde gehad…
Nou ja, veel ga ik natuurlijk niet vertellen maar dat het zeer verrassend is, ja dat wil ik graag kwijt!
De ene is de andere niet.

Vrijspel en Verbroken (ook pas gelezen) zijn voor mij haar twee beste boeken.

Linda, doe mij nog zo een! 🙂

 

2 thoughts on “Vrijspel Linda Jansma

  1. Sonja schreef:

    Dankje Folkert! 🙂

    Like

  2. folkertrath schreef:

    Wat een verhaal zeg, maar wel weer mooi duidelijk Sonja!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

