12 jaar Slaaf Solomon Northup

Nederlands
320 pagina’s
Atlas Contact, Uitgeverij
februari 2014

9200000024674125

Samenvatting

‘Ik was stomverbaasd dat ik nog nooit van dit boek had gehoord. Voor mij is het even belangrijk als het dagboek van Anne Frank.’ – Steve McQueen

Solomon Northup, in 1808 als vrij man geboren in New York, wordt in 1841 ontvoerd en in het Zuiden verkocht als slaaf. Twaalf jaar lang werkt hij op plantages in Louisiana, vaak onder de meest wrede omstandigheden, altijd in de hoop zijn vrijheid terug te winnen. In 1853 komt Northup eindelijk vrij. In datzelfde jaar verschijnt 12 jaar slaaf, zijn eigen aangrijpende relaas van zijn gevangenschap in een van de donkerste periodes uit de Amerikaanse geschiedenis. Het boek slaat direct in als een bom en opent vele Amerikanen de ogen voor de onmenselijkheid van het slavernijsysteem.

12 Years a Slave is verfilmd door de Britse filmmaker Steve McQueen en werd geproduceerd door onder anderen Brad Pitt. De film won de Golden Globe voor Beste Film en is genomineerd voor negen Oscars, waaronder die voor Beste Film. Het boek verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling. (2014)

Met een voorwoord van Steve McQueen en een inleiding van Bianca Stigter.

Solomon-Northup_7253_1397133769

Voorin het boek Solomon in his plantation suit.

Boekbeleving

Toen ik in 2013 een trailer zag van de film 12 Years a slave wist ik het zeker, deze film wil ik zien!
Omdat ik eerst het boek wilde lezen is het er tot op heden nog niet van gekomen. Het boek is nu gelezen en de film volgt zeer binnenkort!
Voorin het boek staan de hoofdstukken, elk nieuw hoofdstuk bevat korte zinnetjes over de inhoud daarvan die ook weer terug komen als de lezer bij een volgend hoofdstuk is beland.
In het begin las ik de korte zinnetjes maar daar ben ik al gauw mee gestopt, ik liet me liever verrassen.
Ter illustratie van het verhaal ziet de lezer soms een tekening wat ik als leuk heb ervaren ook al is de inhoud ervan schrijnend.
Hieronder zie je zo’n tekening wat een indruk geeft hoe het er uitziet (sorry voor de slechte kwaliteit)

wpid-img_20150817_123737

 Zoals in de inleiding staat (Bianca Rigter) was 12 Years a slave in zijn eigen tijd een bestseller. Het boek werd 30.000 keer verkocht in het jaar van verschijnen, 1853, een jaar naar De Hut van Oom Tom ook een aangrijpend verhaal over slavernij die ik in mijn jeugd heb gelezen en  grote indruk op me heeft gemaakt.
Na de Amerikaanse burgeroorlog raakte Twelve years a slave  in de vergetelheid.
McQueen’s speelfilm heeft het boek van Solomons echter een nieuw leven ingeblazen.  In 2013 werden er meer  exemplaren van verkocht dan in alle jaren daarvoor. (in 1968 is het opnieuw gepubliceerd)
Iedereen die dit boek heeft gelezen of wellicht nog gaat lezen zal het met me eens zijn, dit laat je niet koud!
Elke film en boek over de slavernij die ik ooit heb gezien of gelezen roerde me tot tranen maar in de wetenschap dat de schrijver van dit boek ook de hoofdpersoon is in dit waargebeurde verhaal geeft het lezen ervan een extra dimensie.

Om een indruk te krijgen van het schrijnende verhaal plaats ik hieronder een aantal quotes uit het boek.

Solomons is op de vlucht voor zijn meester die hem wil vermoorden
Nog altijd strompelde ik voort, waarbij ik ieder moment vreesde de beet van de mocassingslang te voelen, of te worden vermorzeld tussen de kaken van een verstoorde alligator. Mijn vrees voor hen was nu bijna zo groot als mijn angst voor de bloedhonden die me hadden achtervolgd.’

Getuigen van menselijk lijden
Ze horen de slaaf in doodsnood gillen, zien hem kronkelen onder de genadeloze zweep, gebeten en verscheurd worden door honden, sterven zonder bijstand en begraven worden zonder doodskleed of kist. Het is te verwachten dat ze gevoelloos worden en het menselijke leven niet achten‘.

Solomon over de slavernij
Een instituut dat dergelijke onrecht toestaat, zulke onmenselijkheid als ik heb meegemaakt, is een wreed, onrechtvaardig en barbaars instituut.’

Eens per jaar met Kerstmis kregen de slaven een paar dagen vrij, het aantal dagen verschillde naar de edelmoedigheid van hun meester.
Sommige planters gunden hun slaven vier of vijf dagen maar de slaven van Epps ( de meester van Solomon) moesten genoegen nemen met drie dagen. Op deze dagen kregen de slaven overvloedig en goed te eten, er werd muziek gemaakt en gedanst. Solomon die een goed vioolspeler was zorgde voor de muziek. Hij was ook een veelgevraagd musicus op de feestjes van andere planters waar hij,  na een dag hard gewerkt te hebben op het land, voor de muziek zorgde. Hiermee verdiende hij soms geld. 60082354_53362_Still_10_s-high

Solomon dacht veel aan zijn vrouw en kinderen, gedurende de tien jaar dat hij van Epps was heeft hij  voortdurend nagedacht over een mogelijkheid om te ontsnappen maar het was te riskant.
Uiteindelijk, na twaalf jaar slaaf te zijn geweest, komt hij iemand tegen die hem wil helpen.

Zoals je hierboven hebt gelezen is het origineel in 1853 geschreven, de schrijfstijl is daarom deftig maar natuurlijk nu wel in goed hedendaags Nederlands geschreven. (Nederlandse uitgave februari 2014)  De zinnen zijn vaak lang waardoor het soms een beetje lastig is om het goed te begrijpen maar dat went gauw, toch heb ik een zin vaak even weer terug gelezen.
Ik kan dit aangrijpende boek iedereen aanraden maar zonder dat ik de film heb gezien, behalve de trailer, (zie onderaan de recensie) denk ik dat de film nog aangrijpender of mooier is,  of hoe je het ook wilt noemen. De vele filmische beschrijvingen in het boek zijn hoop ik goed en mooi weergegeven maar na de vele goeie berichten die ik er over heb gehoord en na het gezien hebben van de trailer zit dat wel goed!
Ik laat het jullie weten wat ik van de film vond!

Absolute aanrader!

12 Years a slave trailer

Deze tekst staat op wikipedia

Scenarioschrijver John Ridley en regisseur Steve McQueen hadden al sinds 2008 het idee om een film over slavernij in de VS te maken.Het was Bianca Stigter, de Nederlandse vrouw van McQueen die de autobiografie ‘Twelve Years a slave’van Solomon Northup uit 1853 las en haar partner aanraadde juist dit verhaal te verfilmen.
De opnames vonden onder meer plaats in New Orleans (Louisiana) in de Verenigde Staten van juni 2012 tot augustus 2012.
Op 11 november 2013 werd de soundtrack Music from and inspired by 12 years a slave uitgebracht door Columbia Records.

2 thoughts on “12 jaar Slaaf Solomon Northup

  1. Lizesboeken schreef:

    Dit lijkt mij wel een goed boek dat ik ook ooit wil lezen.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

