Verdwijn Tess Gerritsen

  • Nederlands
  • 352 pagina’s
  • The House of Books
  • oktober 2012
    1001004007516160

    Als patholoog-anatoom Maura Isles een lijkenzak open ritst, krijgt ze de schrik van haar leven: het lijk opent de ogen. De nog levende vrouw wordt bliksemsnel naar het ziekenhuis overgebracht. Maar dan verandert wat een dode leek in iets dodelijks. Op koelbloedige wijze vermoordt ze een bewaker en gijzelt enkele personen, onder wie een zwangere patiënt: Jane Rizzoli. Wie is deze gewelddadige vrouw en wat wil ze? Terwijl de uren doortikken, voegt Maura zich bij Jane’s echtgenoot, FBI-agent Gabriel Dean. Alleen Jane, in de val met de gewapende vrouw, bezit de sleutel tot het mysterie…

    BoekbelevingProloog Quote
    Mijn naam is Mila en dit is mijn verhaal. Ik kan het verhaal op veel plaatsen laten beginnen. het kan van start gaan in de stad waar ik ben opgegroeid, Krivitsji, aan de oever van de Servatsj in de provincie Miadziel. Het kan beginnen op mijn achtste, op de dag dat mijn moeder stierf, of op mijn twaalfde, toen mijn vader werd overreden door de vrachtwagen van de buurman. Maar ik vind eigenlijk dat mijn verhaal hier moet beginnen, in het Mexicaanse woestijnlandschap, ver van mijn huis in Belarus. Hier heb ik mijn onschuld verloren. Hier zijn mijn dromen gestorven. (einde quote)

    Het meisje uit de proloog, Mila,  verteld het verhaal van een groep jonge Oost-Europese meisjes die onder valse voorwendselen naar de VS zijn gelokt. De meisjes denken in het nieuwe land een baan te krijgen en  geld te verdienen. Ze hebben  hoop op een een goede toekomst in het nieuwe land, maar niets is minder waard. Onderweg worden ze ruw verkracht door hun begeleiders  en als ze op de plaats van bestemming aankomen belanden ze in de prostitutie. Geen vrijheid, geen toekomst, een zwaar en uitzichtloos bestaan.

    Anatoom-Patholoog Maura Isles krijgt de schrik van haar leven als ze vanuit de koelruimte een geluid denkt te horen en ergens bij de lijkenzakken een beweging te zien. Ze loopt langs de lijken en ritst één voor één de zakken open totdat ze bij het lichaam van een dode, jonge vrouw komt en tot haar afgrijzen merkt dat de vrouw nog in leven is.
    Quate: ‘Ik moet haar uit de koelruimte halen! Zorgen dat ze warm wordt!

    Maura belt meteen de ambulance om de vrouw zo snel mogelijk in het ziekenhuis te krijgen. 
    Later blijkt de vrouw een drenkelinge te zijn die door de brandweer uit het water is gevist, ze ademde niet en had geen hartslag. Ze hersteld vrij snel maar is zeer agressief in haar bewegingen naar de hulpverleners. Wie en wat is deze mooie jonge vrouw die tot dusver nog geen woord heeft gesproken?

    Rechercheur Jane Rizzoli is inmiddels hoogzwanger en wordt opgenomen precies op de dag dat de agressieve vrouw weet te ontsnappen uit haar ziekenkamer en er in slaagt om een aantal patiënten te gijzelen…ook Jane wordt gegijzeld. Als het politie team een inval wil doen is Gabriel Dean, echtgenoot van Jane en FBI man, er fel tegen omdat hij een tegen-actie van de gijzelaar vreest waarbij misschien doden kunnen vallen en dat zou maar zo ook zijn vrouw kunnen zijn.
    Maar al heel gauw komt er verandering in de situatie en gaan ook de CIA en de regering zich met de zaak bemoeien.
    Dean stelt zijn mening bij…
    Wat is hier allemaal aan de hand en is er een  link met de Oost-Europese prostituees?

    Een spannend en intrigerend plot met vrouwenhandel en een seks schandaal als thema (tegen het einde  nagelbijtend spannend)
    Natuurlijk wordt de lezer weer volop bijgespijkerd in het medische en forensische begrip maar hieraan is de lezer van Tess Geritssen inmiddels gewend.
    Aanrader!

    Serie Maura Isles en Jane Rizolli op volgorde.
    1. De Chirurg 
    2. De leerling
    3. De zondares
    4. Zustermoord
    5. Verdwijn
    8. Sneeuwval 

2 thoughts on “Verdwijn Tess Gerritsen

  1. Lizesboeken schreef:

    Dit lijkt me een goed maar ook een heel spannend boek.

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij?

