Kampement Stadspark Groningen bevrijding 70 jaar

(foto: Groninger Gezinsbode)

(foto: Groninger Gezinsbode)

Dit weekend staat volledig in het teken van Groningen bevrijd 70 jaar.Op de Zonnenweide van het Stadspark is een nabootsing uit de oorlogsjaren te zien. Onder dit artikel een impressie..
Verder staat op de website van Grunn Historie  hoe alles begon op die mooie vrijdag  anno 1945.
De nagespeelde bevrijding van afgelopen vrijdagavond waar ik ook bij was maar helaas geen foto’s van heb gemaakt, is in beeld gebracht door de website van 112Groningen.

Op de website van RTVN staan ook een paar mooi in beeld gebrachte filmpjes. over de nagespeelde bevrijding.

Onderstaande tekst is afkomstig van RtvN

Zeventig jaar terug in de tijd. Dat waan je je momenteel als je op de Zonneweide in het Stadspark in Groningen staat. Daar is een kampement uit 1945 nagebouwd.Het is zeventig jaar geleden dat Groningen werd bevrijd van de Duitsers. De Canadese troepen kwamen vanaf Eelde Groningen binnenrijden. De gevechten begonnen op de Paterswoldseweg en vrijdagavond worden die daar nagespeeld door tweehonderd mensen.De ‘acteurs’, die uit Nederland, België en Duitsland komen, logeren in het kampement. Er staan tenten en kampkeukens en de soldaten dragen authentieke uniformen. Het Canadese kampement is voor iedereen te bezichtigen. Het Duitse kamp is afgeschermd met waarschuwingsborden, omdat de organisatie zich wil distantiëren van het Duitse gedachtegoed van die tijd.

(Foto’s gemaakt door Sonja Hofman 11/04/2015) Klik op de foto’s voor vergroting.
Alle personen op deze foto’s zijn mij niet bekend. Mocht  je jezelf op een foto herkennen  en heb je er bezwaar tegen dat deze op mijn blog staat laat het me dan weten, ik zal de foto direct verwijderen.
Dank)

Opdat Wij Niet Vergeten.

wpid-cam00244.jpgwpid-cam00267.jpgwpid-cam00265.jpgwpid-cam00254.jpgwpid-cam00268.jpgwpid-cam00251.jpgwpid-cam00250.jpgwpid-cam00248.jpgwpid-cam00247.jpgwpid-cam00246.jpgwpid-cam00245.jpgwpid-cam00243.jpgwpid-cam00241.jpgwpid-cam00239.jpgwpid-cam00238.jpgwpid-cam00236.jpgwpid-cam00235.jpgwpid-cam00234.jpgwpid-cam00233.jpgwpid-cam00232.jpgwpid-cam00231.jpgwpid-cam00258.jpgwpid-cam00252.jpg

wpid-cam00268.jpgwpid-cam00263.jpgwpid-cam00262.jpgwpid-cam00261.jpgwpid-cam00260.jpgwpid-cam00259.jpgwpid-cam00258.jpgwpid-cam00264.jpg

5 thoughts on “Kampement Stadspark Groningen bevrijding 70 jaar

  1. folkertrath schreef:

    Sonja, heel leuk blog en dan blijk je ook nog goed te fotograferen 🙂
    Je raakt hier denk ik heel veel mensen mee, op welke wijze dan ook.

    Liked by 1 persoon

    • sonja schreef:

      Dankje Folkert, vooral de nagespeelde bevrijding aan de Paterswoldeseweg was indrukwekkend en echt, jammer dat we vlak bij de geluidsbox stonden, het muziek was oorverdovend hard en de geweerschoten afschrikwekkend. Heb jij er niks van mee gekregen?
      De foto*s heb ik gewoon met m*n mobiel gemaakt maar zijn idd mooi geworden 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. MichielZiet schreef:

    Ik was vroeger als jochie helemaal geobsedeerd door de Tweede Wereld oorlog. Ook al wist ik dat het iets heel ergs was, had het ook iets van een soort romantiek.
    Als ik deze foto’s zie dan krijg ik dat weer helemaal. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • sonja schreef:

      Ik heb dat nooit gehad maar als meisje ook niet zo vreemd 🙂
      Wel heb ik dat met sommige films uit die tijd waar een mooie dosis romantiek in voorkomt…:-) Helaas doet de harde werkelijk het romantische teniet.
      Leuk dat je het gevoel van toen even weer terug krijgt 🙂
      Dankje Michiel!

      Like

Wat vind jij?

