De lantaarnzwaaier Sophia Fourie

De Lantaarnzwaaier Sophia Foure

De Lantaarnzwaaier
Sophia Foure

320 pagina’s |
Paperback | ISBN: 9789023994664 |maart 2014/uitgeverijmozaiek.nl
Inhoud

Gansbaai (Zuid-Afrika), 1890. Tijdens stormachtige nachten wordt Sophie door haar vader gedwongen op een hoge rots aan de kust met een grote lantaarn te zwaaien. Op die manier worden schippers in verwarring gebracht, zodat hun schepen te pletter slaan op de gevaarlijke rotskust.
Haar vader en zijn strandjutters gaan er vervolgens met de aangespoelde handelswaar vandoor.
In een confrontatie met haar vader weigert Sophie nog langer zijn bevelen te gehoorzamen. Kort daarop loopt er in een hevige storm weer een handelsschip op de rotsen. ’s Ochtends wordt de gewonde kapitein Sophies huis binnengedragen.
Wie heeft ditmaal de lantaarn gezwaaid? En waarom voelt Sophie zich zo onweerstaanbaar tot deze vreemdeling aangetrokken?
Heen en weer geslingerd tussen de loyaliteit aan haar ouders, de verlangens van haar hart en de roep van haar geweten moet Sophie een allesbeslissende keuze maken.

Een prachtige mix van romantiek en historie, gebaseerd op oude Zuid-Afrikaanse legendes over de mysterieuze ‘lanternswaaiers’.

Mijn leesbeleving

In november van het vorige jaar had ik dit boek gereserveerd bij de bieb, het heeft een tijd geduurd voordat ik het op kon halen maar eindelijk na een paar maanden kreeg ik een mail van de bieb dat het gereserveerde boek voor me klaar stond.
I’m happy want hoe graag ik ook een lekkere spannende thriller lees  toch ben ik af en toe  al die gruwelijke moorden gewoon even zat, voor mij  het sein dat het genre even een switch nodig heeft.
In mijn zoektocht naar een mooie Historische roman kwam ik ook De lantaarnzwaaier tegen, bij het zien van  de prachtige cover en het lezen van de achterflap tekst wist ik, ‘dit boek ga ik lezen’, niet wetend dat het bijna 4 maanden zou duren eer ik er mee zou beginnen.

Het boek begint meteen met een actie.
Midden in de nacht komt de vader van Sophie, Jacobus, haar slaapkamer binnen en schreeuwt haar toe dat ze uit bed moet komen.
Als ze zich heeft aangekleed gaat ze naar de buitenkamer en treft daar de knecht Jacob aan (niet verwarren met de vader van Sophie, Jacobus).
Van hem hoort Sophie dat er opnieuw een schip is vastgelopen op de rotsen en dat haar vader zich heeft bekommert om de kapitein van het schip, hij heeft de zieke man meegenomen naar hun boerderij Hagelkraal.
De zwaargewonde en ijlende man ligt in bed, zo goed als mogelijk verzorgd ze zijn wonden en vraagt zich af wie in hemelsnaam de lantaarn heeft gezwaaid nu zij dat niet meer doet, ze is geschokt en staat voor een raadsel!
De aanblik van de knappe man doet Sophie haar hart sneller kloppen en als ze hem half moet ontkleden om zijn wonden te verzorgen raakt ze in vuur en vlam. Ze wordt zich bewust van een koortsachtig gevoel zodra ze in de buurt is van de patiënt (Robert) en vraagt zich af waarom dit zo is…
De onwetende jonge vrouw heeft geen idee dat haar seksuele gevoelens hier om de hoek komen zeilen en vraagt raad aan (tante) Sefietjie, de oude kruidenvrouw van het dorp, van haar hoort Sophie wat haar scheelt.
Het besef waar het koortsachtige gevoel vandaan komt maakt veel bij haar los en dit is tevens het  begin van een veelomvattend en dramatische liefdes geschiedenis met veel verborgen familie geheimen die heel langzaam tot een ontknoping komt. De slechte en liefdeloze relatie tot haar ouders roept ook veel vragen bij haar op….waarom wordt ze liefdeloos behandeld door haar ouders?
Gelukkig bekommert de huishoudster van Hagekraal (en haar opvoedster) ma Siena (vrouw van Jacob) zich liefdevol om de jonge vrouw…maar ook Ma Siena heeft geheimen en het feit dat allen zeer godvrezend zijn maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
De fijngevoelige Sophie voelt feilloos aan dat er veel dingen op Hagekraal zijn gebeurd waar zij geen weet van heeft, ze krijgt schoon genoeg van de zwijgende mensen en spreekt ma Siena hierover aan. Beetje bij beetje komt ze achter de schokkende waarheid, een waarheid die haar doet beseffen dat ze heel snel een dramatische handeling moet ondergaan, opnieuw vraagt ze Sefietjie om hulp.

Het begin van het boek was niet heel bijzonder, maar geloof me, als je doorleest kom je erachter dat dit een prachtig Historisch verhaal is!
Zeker een dikke aanrader als je van dit genre houdt!
Achterin het boek staat een complete lijst van alle in het boek voorkomende Afrikaanse woorden met de Nederlandse betekenis ervan.

