Het victoriaanse huis John Boyne

Omschrijving achterflap 

het-victoriaanse-huis-john-boyne-9789022568354-voorkant[1]

1867. Op een koude, donkere avond arriveert Eliza Caine met de trein in Norfolk, waar ze een baan als gouvernante heeft aangenomen. Doodmoe dient ze zich aan bij Gaudlin Hall, haar nieuwe huis. Ze wordt er begroet door de twee kinderen die ze moet verzorgen – maar er zijn geen ouders, geen andere volwassenen, en niemand die haar mysterieuze werkgever vertegenwoordigt. De kinderen kunnen haar ook niet helpen. Later die nacht in haar kamer gebeurt er iets beangstigends, en Eliza begint te vermoeden dat er iets helemaal mis is in Gaudlin Hall. Vanaf dat moment staat haar nog maar één ding te doen als haar eigen leven en dat van de kinderen haar lief is: de lang verborgen geheimen van het huis ontrafelen en afrekenen met de demonen uit het verleden die zich in elk donker hoekje schuil lijken te houden.

Het verhaal

De eenentwintigjarige Eliza woon samen met haar vader in Londen, haar moeder is overleden toen ze nog een klein meisje was, ze werkt als lerares op de school waar ze zelf ook op heeft gezeten. Als haar vader door een kortstondige ziekte plotseling komt te overlijden staat Eliza er helemaal alleen voor.
Het huis waarvan ze dacht dat haar vader de eigenaar was blijkt te zijn gehuurd. Eliza kan de huur niet opbrengen en wanneer haar blik valt op een vreemde advertentie in de krant waarin een gouvernante wordt gevraagd neemt ze kortte metten. Ze solliciteert en wat schetst haar verbazing als ze binnen een paar dagen een brief terug krijgt waarin staat dat ze de volgende dag wordt verwacht. Het is een kort epistel waarin verder geen uitleg wordt gegeven over hetgeen er van haar wordt verwacht en ook wordt ze niet wijzer gemaakt over de gezins- situatie zoals die is. Eliza vindt dit zeer merkwaardig temeer omdat degene die haar sollicitatie brief heeft beantwoord niet eerst een kennismaking heeft voor gesteld. De brief is ondertekend door ene H.Bennet van Gaudlin Hall. Toch gaat Eliza de volgende dag met de trein naar Norfolk.
Als ze uit de trein stapt is het erg mistig en een onheilsgevoel maakt zich van haar meester, ze ziet niet waar ze loopt….dan ineens voelt ze een paar handen in haar rug die haar vooruit duwen, ternauwernood ontsnapt ze aan een noodlottig ongeval ten gevolge van de duw. Even later wordt ze aangesproken door een smoezelige man die zich voorstelt als Heckling, de koetsier die haar naar Gaudlin Hall zal brengen.
Na een onaangename rit, ook mede door het botte gedrag van Heckling arriveren ze bij een groot landhuis, hoog en imponerend in een barokke stijl. De koetsier laat haar verder aan haar lot over en verdwijnt met zijn rijtuig. Eliza staat moederziel alleen voor de deur en belt aan.
De deur wordt geopend door een twaalfjarig meisje, een prachtig meisje maar merkwaardig wijs voor haar leeftijd.
Niet veel later zou Eliza willen dat ze de advertentie nooit had gezien. Al gauw komt ze er achter dat er beangstigende en kwaadwillende situaties gebeuren in het oude victoriaanse huis waarin alleen Eliza, Isabella en haar jongere broertje van acht jaar, Eustace wonen.
Eliza heeft veel vragen over het hoe en waarom het erin Gaudlin Hall zo aan toe gaat, waarom wonen de kinderen daar zonder hun ouders? Vragen, vragen, vragen en van niemand krijgt ze een antwoord. De mensen in het dorp draaien hun gezicht weg als ze Eliza in het oog krijgen. Eliza besluit om in haar eentje het geheim van het huis te ontrafelen….

Mijn boek beleving

Een paar jaar geleden heb ik van dezelfde auteur het boek ‘De jongen met de gestreepte pyama’ gelezen en ook de film gezien. Boek en verfilming zijn beiden prachtig en aangrijpend.
Het victoriaanse huis stond al een tijd op mijn ‘nog te lezen’lijst want nadat ik de omschrijving bij verschillende boeken websites had gelezen wist ik zeker, dit is een boek waarvan ik ga smullen!
Ik heb eerder al geschreven dat ik de thrillers wil afwisselen met Historische romans, daar past dit verhaal natuurlijk helemaal in, we lezen 1867.
De cover is op zich al een plaatje, daarom alleen zou je het boek al wel willen lezen. (zie afbeelding)
De verhaallijn wordt in ik-vorm verteld door Eliza Caine, het boek heeft geen verschillende verhaallijnen en dat is best weleens fijn moet ik bekennen. Weinig bij-personages die een grote rol spelen in het verhaal maakt dat je niet steeds terug hoeft te lezen omdat je het even niet meer weet. Lekker rustig!
Het boek is op een prettige manier geschreven, leest dus lekker weg.
De plot is spookachtig maar de doorgewinterde griezelige verhalen lezer zal zeggen dat het het echt niet zo griezelig is.
Het einde doet me vermoeden dat er een vervolg komt op Het victoriaanse huis…? Als dat zo is, en dat hoop ik, ga ik het absoluut lezen want ik heb veel plezier beleefd aan dit boek!
Vooralsnog waardeer ik dit boek met 3,5 sterren omdat het misschien een los eindje heeft maar als later blijkt dat er een vervolg gaat komen dan wijzig ik dit in 4 sterren.

4 thoughts on “Het victoriaanse huis John Boyne

  1. Monique schreef:

    Ik wilde dit boek ook graag lezen, totdat ik las dat er geesten etc bij kwamen kijken. Daar houd ik niet zo van. Maar als ik dit zo lees, kan ik het rustig proberen? 😉

    Like

    • sonja schreef:

      Oei Monique, das een beetje lastig om te beantwoorden, af en toe is het best wel een beetje huiveren in dat huis maar ik vond het over het gehele boek meevallen ☺
      Dankje voor je reactie!

      Like

  2. gewoonhiltje schreef:

    Op naar het vervolg op je verlanglijstje! 🙂 Dit zou meer mijn boek zijn want als ik de kaft zie en de titel dan zou ik het kopen. De film, de jongen met de gestreepte pyama heb ik gezien en is inderdaad zeer aangrijpend. Weer petje af voor dit blog Sonja!

    Like

Wat vind jij?

