De Raven Vidar Sundstol

Inhoud
boekkaft

Deel drie in de bekroonde Minnesota-trilogie .
Na de noodlottige jachtpartij met zijn broer houdt Lance zich schuil in een zelfverkozen ballingsoord. Hij is de enige die weet dat er een onschuldige is opgepakt voor de moord op een Noorse toerist. Dan vertelt zijn ex-schoonvader hem hoe belangrijk dromen zijn in de cultuur van de Ojibway-indianen. Lance leert open te staan voor de droomwereld en komt daardoor de echte moordenaar op het spoor. Bij zijn speurtocht wordt hij terzijde gestaan door Chrissy, de eigenzinnige tienerdochter van zijn broer. Maar om de zaak echt op te lossen en zijn leven weer op de rails te krijgen zal hij eerst moeten afrekenen met de traditie die zijn familie al generaties lang in een wurggreep houdt: liegen en verzwijgen.

Wat vind ik ervan

Een  paar jaar geleden heb ik gelezen: deel 1 Het land van dromen (2010) en ik vond het de moeite waard om ook deel 2 De doden (2011) te lezen, helaas  was dat een tegenvaller.
Ik was de boeken niet vergeten en wilde wel heel graag weten hoe het verhaal uiteindelijk zou aflopen.

Lance heeft een flink aantal weken vakantie opgenomen om in zijn eentje op onderzoek uit te gaan. Hij hoort over oude familie geheimen en komt tot een ontdekking die hem versteld doet staan.
Uiteindelijk komt Lance tot inzicht door een bizarre droom.

De verhouding tussen Andy (zijn broer) en hem is uiterst gespannen. Wil je weten hoe dat zo is gekomen dan zul je toch echt eerst De doden  moeten lezen, nog beter is te beginnen met Land van dromen  om de gehele voorgeschiedenis goed te kunnen begrijpen. De trilogie is geschreven met veel oog voor de natuur, uitvoerige beschrijvingen zijn daarvan het gevolg maar de verveling sloeg in deel 3 niet toe zoals het wel deed in deel 2.

Eigenlijk gebeurd er niet zo heel erg veel en toch is het een boeiende belevenis om er achter te komen hoe of het Lance is gelukt om achter de ware identiteit van de moordenaar te komen die de Noorse toerist op een brute wijze heeft vermoord.
Deze trilogie leest rustig, is zonder actie en alleen in deel 1 gebeurd een moord. In de volgende delen lees je hoe de zoektocht van Lance Hansen uiteindelijk zal leiden tot een opgeloste moord.

Als je graag een verhaal leest waarin ook de nodige humor of wat oppervlakkigheid in voorkomt dan vraag ik me oprecht af of de Minnesota trilogie voor jou wel de goede keuze is omdat de verhalen doorspekt zijn van een melancholieke triestheid maar voor de liefhebber van mooie serene natuur beschrijvingen en een rustige sfeer is de trilogie een aanrader!

Mijn waardering voor alle drie boeken
Land van dromen 3 sterren
De doden 2 sterren
De Raven 4 sterren

2 thoughts on “De Raven Vidar Sundstol

  1. gewoonhiltje schreef:

    Je bent een echte boekenwurm Sonja 🙂 Hoewel ik al eens aangaf dat ik niet van dit soort boeken houd, lees ik altijd je blog en vind het fascinerend hoe jij de boeken analyseert. Nog veel leesplezier!

    Like

    • sonja schreef:

      Hahaha, een gemiddelde van 1 boek per week valt toch best mee hoor, ik ken lezers die 3 per week lezen, daar heb ik dus geen tijd voor als ik ook nog tijd voor andere leuke dingen wil overhouden 🙂
      Dankjewel voor je leuke reactie Hiltje!

      Like

Reacties zijn gesloten.