De poppenmaakster Max Bentow

Omschrijving 

De Poppenmaakster

De Poppenmaakster

De Berlijnse inspecteur Nils Trojan moet een macabere zaak onderzoeken. In een kelder is het lijk van een jonge vrouw gevonden in een sarcofaag van opgedroogd schuim. Trojan had al eens eerder met een soortgelijke zaak te maken. Poppenmaakster Josephin Maurer kon toen maar net van dit lot worden gered. De toenmalige dader is echter overleden. Is er sprake van een copycat? Of leeft de oorspronkelijke maniak toch nog?

Recent gelezen: Bloed en Veren, , de veelgeprezen debuut thriller van de Berlijnse acteur/auteur Max Bentow. (1966)
In tegenstelling tot de meeste andere lezers was ik  er niet zo laaiend enthousiast over,  hier lees je waarom dat is.
Inmiddels lag ook deel 2  De poppenmaakster te wachten om gelezen te worden maar ik wachtte nog even om het ter hand te nemen. Het had geen haast…..

LEESBELEVING

Ik sla het boek open zonder er al teveel verwachtingen van te hebben, het verhaal begint met een spannend proloog wat direct al naar meer smaakt.(daarvoor is het een proloog)
Een meisje ligt  naakt vastgesnoerd in een donkere kelder, ze voelt pijn en haar wenkbrauwen, oogleden en jukbeenderen voelen raar plakkerig aan, ze kan haar ogen niet openen. Ze krijgt een herinnering aan een man met een bestelbusje waarin ze werd ontvoerd.
Dan hoort ze de stem, het klinkt diep en gesmoord…
‘Kom maar bij Karli. Nou vooruit.  Stel je niet zo aan. Karli wacht op je’.
Ze hoort een sissend geluid en voelt een kleverig spul over haar hele lijf.
Het meisje is doodsbang.

Inspecteur Nils Trojan is nog maar nauwelijks bekomen van zijn gevaarlijke zoektocht  naar de Verenman (Bloed en Veren) als hij te maken krijgt met deze,  ook weer,  zeer lugubere zaak.  Nils lijdt nog steeds aan ernstige paniek aanvallen (Bloed en Veren) waarvoor hij in therapie is bij de psychologe Jana Michels die ook een grote rol speelde in de zoektocht naar de Verenman. Nils is in stilte verliefd op de psychologe maar ondanks hun gezamenlijke gevaarlijke ervaring met de Verenman stelt zij zich nog steeds afstandelijk naar hem op.

De poppenmaakster Josephine Maurer leeft zich volkomen uit op het maken van poppen geinspireerd door Japanse kunst. Van het levenslustige meisje die ze ooit was is weinig overgebleven. Haar appartement is hermetisch afgesloten.  Gered van een macabere ontvoering door een gevaarlijke gek maar geestelijk labiel. Angst overheerst in het leven van Josephine…toch is haar vermeende ontvoerder dood door een auto ongeluk. Maar dan wordt ze opgebeld, ze herkent deze stem uit duizenden….diep en gesmoord spreekt het opnieuw  de woorden uit, dezelfde woorden als destijds…
‘Kom maar bij Karli. Nou vooruit.  Stel je niet zo aan. Karli wacht op je’.
Josephine haar angst is immens, ze is er van overtuigd dat haar ontvoerder van destijds niet dood is….dezelfde woorden uitgesproken door dezelfde stem…!

De onzekere Nils Trojan heeft in dit verhaal mijn sympathie gewonnen, stukje bij beetje komt er meer van zijn gevoelige karakter naar boven en ondanks zijn onzekerheden en paniekstoornissen gaat hij doortastend te werk. Hij doet er alles aan om de psychopaat te pakken te krijgen met opnieuw gevaar voor eigen leven.
Zijn betrokkenheid met de getraumatiseerde Josephine is groot en aandoenlijk!
Eerlijk gezegd begin ik van Nils Trojan te houden, de onzekere, gevoelige maar zeer heldhaftige en stoere inspecteur!
Stukje bij beetje komt het recherche team achter het mysterie van deze macabere zaak met een ontknoping die ik niet had voorzien!
Zonder dat ik iets wil onthullen in het verhaal kan ik wel zeggen dat het  einde  een los eindje heeft in de relatie (?) tussen Nils en Jana maar ook in het geheim (?) die de oude vader van Nils met zich meedraagt (?) Dit maakt het nog spannender en zeker uitnodigend om de nog niet verschenen deel 3 te gaan lezen!

Eindelijk kan ik weer een waardering geven van 5 sterren!

  • Goed geschreven
  • Goed plot
  • Verschillende verhaallijnen
  • Spannend zoals een spannende thriller hoort te zijn!
  • Niet voorzien einde
  • Verrassend boek!
  • Aanrader!
16 thoughts on “De poppenmaakster Max Bentow

  1. mddigitaal schreef:

    Ik vond hem ook goed. Wel een beetje gruwelijk…;-)

    Like

  2. Plien schreef:

    ik ga beide op het lijst zetten. Even kijken of mijn zus het heeft aangeschaft. Zij koopt meestal van dat soort boeken. Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.

    Like

    • sonja schreef:

      Zoals ik schreef in de recensie, deel 2 is beter dan deel 1, maar misschien denk jij daar anders over als je ze hebt gelezen, ben benieuwd naar je recensie!
      Dank voor je reactie. Plien!

      Like

  3. folkertrath schreef:

    Je begint al mooi te vertellen, een goede recensie volgt en een toelichting tot slot, weer mooi gedaan.

    Like

  4. gewoonhiltje schreef:

    Wat fijn voor je dit boek het lezen waard was!!

    Like

    • sonja schreef:

      Hiltje, het is al een tijdje geleden dat ik 5 sterren aan een gelezen boek heb gegeven, dit boek was heerlijk spannend ik heb er van genoten…maar geen.boej voor jou 🙂 Dank voor je reactie!

      Like

  5. Sonja schreef:

    Mooie recensie. Ben het geheel met je eens!

    Like

Reacties zijn gesloten.