Bloed en Veren Max Bentow

Omschrijving 9200000010047218

Als de Berlijnse politiecommissaris Nils Trojan naar een plaats van delict wordt geroepen, treft hij een gruwelijk schouwspel aan: een jonge vrouw beroofd van haar blonde haren, met een aan flarden gescheurde vogel op haar lichaam. Terwijl Trojan de eerste getuigen probeert te spreken, wordt er een tweede moord gepleegd. Opnieuw is het slachtoffer blond en laat de `verenman een macabere groet achter in de vorm van een dode vogel. Trojan hoopt via de jonge dochter van de vermoorde vrouw een aanwijzing te vinden, maar het meisje verdwijnt plotseling. Met hulp van de psychologe Jana Michels zoekt Trojan verder, en hij raakt steeds dieper getrokken in de zieke wereld van een gestoorde ziel.

Mijn beleving

Ik heb er echt een tijdje over nagedacht hoe ik mijn beleving van Bloed en Veren het beste kan beschrijven.
Ik ben redelijk wat gewend op het gebied van het genre thrillers, de mate van beleving varieert tussen matig  en superspannend.
De psychologische thrillers hebben mijn voorkeur maar ook een goede actie thriller kan mij in z’n greep houden, mits er  verhaal in zit.

Het boek die ik nu wil beschrijven is serieus gezegd gruwelijk en wel zo gruwelijk dat ik weerstand bij mezelf ontwaarde.  Doorlezen  of weg leggen? De nieuwsgierigheid wint.
De getraumatiseerde en geesteszieke seriemoordenaar houdt er zeer morbide praktijken op na door zijn vrouwelijke -met name blonde-slachtoffers van het haar te ontdoen,  de ogen worden uitgestoken en het lichaam wordt op een afschuwelijke manier verminkt, in de buikholte ligt een dood, bebloed en kaal geplukt vogeltje, zijn ingewanden zijn eruit gehaald. Voordat de zwaar gestoorde gek tot zijn gruweldaad overgaat laat hij in de woning van de vrouwen een vogel rondfladderen wat wel als beangstigend wordt ervaren maar ze hebben geen idee hoe de vogel binnen is gekomen. Daar komen ze al heel gauw achter…

Iemand had haar ogen uitgestoken, donker gapende holtes waar  eens het licht was geweest. (citaat)

Rechercheur Nils Trojan- gescheiden en een puber dochter- wordt samen met zijn team op de zaak gezet.
De aan paniekstoornis lijdende Trojan loopt sinds een tijdje bij de psychologe Jana, hij verteld haar over zijn angsten en paniekstoornissen. Nils voelt zich tot haar aangetrokken en wil het liefst een privé afspraak maken. Jana haar gedrag ten opzichte van Nils is puur professioneel, dat verwart Nils, hij onderneemt geen actie.

De onzekere en angstige Trojan maakt weinig indruk op me, geen sterk karakter maar aan het einde weet hij me toch te verrassen met doortastende acties waardoor hij in mijn aanzien is gestegen. De plot vind ik echt iets uit een slechte B-Horror film en de personages zijn niet goed uitgewerkt.
De motivatie waarom de dader tot zijn gruweldaden is gekomen slaat helemaal nergens op maar dat is mijn bescheiden mening. Het boek is prettig leesbaar en heeft goed beschouwd maar 1 verhaallijn met af en toe een overdenking van de psychopaat. De korte zij-verhaallijnen behoeft verder geen naam te hebben.
Deel 2 De poppenmaakster ligt klaar maar ik laat er even 1 boek tussen zitten.

En nu mijn waardering…

  • Omdat ik het af en toe toch flink spannend vond
  • De schrijfstijl prettig leesbaar
  • Nils Trojan mij uiteindelijk wist te verrassen
  • Ondanks mijn weerstand ik het toch de moeite waard gevonden heb om door le lezen
  • Verrassende ontknoping
    Tromgeroffel…..3 sterren.

    Van dezelfde auteur: De Poppenmaakster  Aanrader!

 

 

17 thoughts on “Bloed en Veren Max Bentow

  1. mddigitaal schreef:

    Deze heb ik niet gelezen, wel het tweede deel, ‘De Poppenmaakster’. Ik kan me wel vinden in wat je schrijft, dat herken ik wel uit het andere boek. Ik waardeerde dat boek overigens met 4 sterren.

    Like

  2. gewoonhiltje schreef:

    Brrrr de rillingen lopen over mijn rug, gruwel en griezel. Tja Sonja, je weet dat ik niet van thrillers hou maar vind het zo knap hoe jij het omschrijft en verwoordt, dus hier toch weer een reactie en een like van een Roman en waargebeurd verhalen liefhebster 😉

    Like

  3. folkertrath schreef:

    Daarom is het ook moeilijk iets te zeggen over iemand die en recensie
    Schrijft. “Alle contact met internet wordt verbroken ik schrijf, maar geen reactie. Het wordt aarde donker” Thriller.

    Like

  4. Sonja schreef:

    Je hebt een mooie en duidelijke recensie geplaatst!

    Like

Wat vind jij?

