De Leugenaar Saskia Profijt

De Nederlandse schrijfster Saskia Profijt heeft 5 boeken geschreven. masker

  1. Braaf meisje roman  (2002)
  2. De Gunsteling roman (2008)
  3. De leugenaar psychologische thriller (2010)
  4. De assistent psychologische thriller (2011)
  5. Zwijgplicht psychologische thriller (2013)

Omschrijving

Na een bezoek aan een nachtclub in Saint-Tropez verdwijnt de Britse studente Chlo’ spoorloos. Hoofdverdachte is een negentienjarige Nederlander die stellig ontkent iets met de zaak te maken te hebben maar zich tijdens de verhoren verdacht gedraagt.
Franse recherche doet een beroep op ‘menselijke leugendetector’ Fanny Engel (33). Bij haar speurtocht naar de ware toedracht van Chlo”s verdwijning ontdekt Fanny al snel dat er nog iemand op zoek is naar de waarheid. Iemand die er heel andere normen op na houdt. Met De leugenaar maakt Profijt, die eerder twee goed ontvangen romans schreef, haar debuut als thrillerschrijfster. Deze zeldzaam spannende pageturner is het eerste deel in een reeks rondom traumapsycholoog Engel, een goedgebekte kordate dame in een rolstoel. Met haar treffende karaktertekening doet Profijt denken aan Esther Verhoef, terwijl ze de stilistische kwaliteit van Sara Paretsky laat zien en zich van vele literaire thrillers onderscheidt door de vaart en humor waarmee ze schrijft.

Mijn bevindingen

De leugenaar is mijn eerste kennismaking met met Saskia Profijt.  De schrijfstijl is in de ik-vorm en de zinnen zijn kort en bondig. In  het begin heb ik  even moeten  wennen aan haar schrijfstijl.
Omdat ik Saskia Profijt niet eerder heb gelezen, sterker nog, nog nooit van haar had gehoord, heb ik hier en daar wat recensies gelezen van De Leugenaar. Als je een type bent die puur afgaat op wat andere lezers van een boek ‘vinden’dan ga je dit boek niet lezen. Gelukkig zit ik anders in elkaar.
De plot, de verdwijning van Chlo was een soort van Déjà vu in de zaak van Natalee Holloway (2005) die na een uitgaansavond verdween tijdens een vakantie op Arabua. In het boek Drift van Marion Pauw kon ik mij ook niet aan de indruk onttrekken dat zij de verdwijning van Natalee Holloway in haar boek heeft gebruikt, maar dit even terzijde.
Als je voor super spannende acties gaat dan kan ik je inderdaad adviseren om De leugenaar even weer terug te zetten maar als je wel houdt van een verhaal met sterke psychologische elementen en veel ondervragingen aan de vermeende moordenaar(s) is het zeker een aanrader!
Goed geschreven, geen moment mee verveeld.
Verrassende ontknoping!
Bovenstaande boeken schrijf ik bij!
Ik waardeer De Leugenaar met een mooie 3,5 sterren.

