Prooi Elisabeth Mollema

Vorige week heb ik een oudje opgezocht (2007) het staat al een tijd op mijn NTL lijst. Omdat het boek maar 226 pagina’s bevat en de achterflap mij wel iets leek begon ik er in te lezen. De debuut thriller van Elisabeth Mollema die al enige bekendheid had verworven door het schrijven van jeugdboeken.

(Voorin het boek)
I always feel like somebody’s watching me
Who’s playing tricks on me
Tell me it can’t be.
Rokckwell.

Mijn bevindingen

Het boek begint met een spannend proloog, dat beloofd wat!
Angela is gescheiden van de advocaat Max. Samen met haar twee kinderen heeft ze haar intrek genomen in een sterk verwaarloosd huis iets totaal anders dan ze was gewend. Angela voelt zich er absoluut niet veilig maar probeert haar leven op de rails te krijgen.

Op een dag besluit ze een wandeling met haar hond te maken waarbij de hond gewond raakt en niet meer in staat is om terug te lopen naar de auto.
Wanneer ze bijna ten einde raad is komen er een man en vrouw aangelopen, Angela vraagt om hulp. De man, Erik, biedt aan om de hond naar de auto te dragen. Angela betuigt haar dank en vraagt om hun e-mail adres zodat ze hun nogmaals kan bedanken. Dat is het begin van een reeks verontrustende  en vreemde gebeurtenissen. Op een gegeven moment staan Erik en Martha bij haar voor de deur met de vraag of ze bij haar kunnen overnachten vanwege autopech. Angela stemt toe, blij dat ze niet langer alleen hoeft te zijn.

Ze hoort vreemde geluiden in haar huis en heeft sterk het gevoel dat er een insluiper is. Is dat fantasie of is er daadwerkelijk een insluiper? En wie stuurt haar de enge e-mails en afbeeldingen? Angela begint verschillende mensen in haar omgeving te verdenken, ze overweegt om een ander slot op haar deur te laten zetten.

Ondertussen  blijft het niet bij één overnachting van het tweetal, Erik weet het zo te draaien dat Angela toestemt in een iets langer verblijf in haar woning.
Langzamerhand begint het tot haar door te dringen dat Martha de touwtjes van haar overneemt. Ze doet de huishouding, verplaatst de meubels en richt de keukenkasten anders in maar  ook  de verzorging van haar twee kinderen neemt ze moeiteloos van Angela over die dit echter gelaten over zich heen laat komen, ze voelt zich niet sterk en is erg moe.Het grootste gedeelte van de dag ligt ze te slapen en laat de boel over aan Erik en Martha. Totdat Angela door krijgt dat het niet helemaal in orde is; Martha draagt haar kleding en zelfs haar kapsel is hetzelfde als dat van haar. Hoogste tijd om na te gaan denken over wat er zich in haar huis afspeelt.

Dit boek heeft me gering plezier verschaft en het bevat helaas veel losse eindjes. Angela is geen boeiend personage en bepaalde verhaallijnen zijn onnodig.
Het proloog heeft mij op het verkeerde been gezet.
De laatste pagina had niet gehoeven.

2 thoughts on “Prooi Elisabeth Mollema

  1. sonja schreef:

    Hiermee sla je de spijker op zn kop 🙂
    Niet een boek die lang in het geheugen blijft.

    Like

  2. Sonja schreef:

    Al bij al, een meer tussendoor leesboek.
    Ligt niet bovenaan op mijn stapel.

    Like

Reacties zijn gesloten.