Schijnvertoon Loes den Hollander

(uitgegeven maart 2014)

Omschrijving

Een aanrijding. Een misverstand. Een moord. Dat gebeurt, en daar zijn altijd mensen bij betrokken, soms onschuldig, soms medeverantwoordelijk. Vaak schuldig. Schuld hebben betekent de kans lopen om gestraft te worden, tenzij je het slim hebt aangepakt. En mits iemand niet net iets slimmer is dan jij.

Mijn bevindingen

We lezen drie hoofdpersonages, de 39 jarige gescheiden Bert Meulwijk, vader van 2 jonge dochters en kapper van beroep.
Verpleegkundige Sharon en haar collega Annabeth.
Deze drie personages worden in het verhaal met elkaar verweven op een heel bijzondere manier.
Alle drie hebben hebben ze op het psychische vlak iets raars wat zich uit in vreemde gedachtekronkels. De veel te zware Annabeth heeft vijf jaar geleden een akelige ervaring gehad wat haar heeft gevormd tot de persoon die ze nu is. Bert heeft geen blije gevoelens ten opzichte van zijn dominante en botte vader en is hij ook nog eens verwikkeld in een vechtscheiding van zijn koude vrouw Tanja die hem tot overmaat van ramp verbiedt om zijn kinderen nog te zien.. Sharon is een geval apart waarover ik niks ga verhullen maar dat Sharon een hartstochtelijke en problematische verhouding heeft met de getrouwde chirurg Vigo Hulscher kan ik hier wel kwijt want dat wordt de lezer direct in het begin al duidelijk gemaakt.
In Schijnvertoon draait het grootste gedeelte van het verhaal om de gedachtenkronkels van de personages, op zich leest het wel lekker snel maar de spanningsopbouw duurt mij echt te lang.  Ook de vragende vorm waarin de personages denken irriteert me soms. Dit gaat een hele tijd door zonder dat er verder iets gebeurd. De problemen rond Annabeth haar gewicht en haar manier om er iets aan te willen doen geeft mij de indruk alsof de schrijfster hier een maatschappelijk probleem aan de orde wil stellen, ‘Nederland wordt te dik, doe er iets aan’. Op zich is daar niks mis mee natuurlijk, zolang het maar niet begint te irriteren.
Ergens dik over de helft begint de psychologische spanning dan toch nog te komen, het verhaal krijgt wendingen waarop ik niet had gerekend en de ontknoping is verrassend.
Ondanks alles heb ik het toch met plezier gelezen alhoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik de allereerste boeken van Loes prachtig vond, jammer dat ik dat niet meer kan zeggen van haar latere boeken.
Waardering 3 sterren.

Wat vind jij?

