Slaap Lars Kepler

5 sterrenInhoud

Seriemoordenaar Jurek Walter slijt zijn dagen in een psychiatrische inrichting, waar hij al jaren in volledig isolement leeft. Maar als op een koude winteravond een van zijn laatste slachtoffers levend wordt gevonden, verandert de situatie volledig. Waar heeft deze doodgewaande jonge man de afgelopen dertien jaar doorgebracht?
De onverwachte getuigenis van de man zorgt ervoor dat de zaak opnieuw geopend wordt. De tijd dringt, levens kunnen worden gered. Maar iemand moet het vertrouwen van de seriemoordenaar zien te winnen.
Joona Linna gaat in Slaap opnieuw de confrontatie aan met zijn oudste vijand, Jurek Walter. De man voor wie Linna alles wat hij liefhad moest achterlaten.
 Leesbeleving
(citaat)
Zijn naam is Mikael Kobler-Frost. Hij is dertien jaar vermist geweest, en al zeven jaar doodverklaard.
(einde citaat)Hier begint alles mee.
In het eerste hoofdstuk lees ik een herhaling van het laatste hoofdstuk uit Getuige, dit sla ik over omdat ik  direct na Getuige met Slaap ben begonnen.
De schrijver Reidar Frost woont alleen op zijn landgoed Racksta maar is nooit alleen, een groot gezelschap aan vrienden zorgen er voor dat hij nog altijd leeft, zonder dat gezelschap zou zijn leven totaal betekenisloos zijn sinds zijn zoon en dochter dertien jaar geleden spoorloos verdwenen en zijn vrouw om die reden een einde aan haar leven heeft gemaakt. Iedereen ging ervan uit dat de kinderen verdronken waren maar commissaris Joona Linna had er andere gedachten over.
Op het moment dat een machinist van een locomotief een gestalte op de spoorbaan ziet lopen neemt hij contact op met de alarmcentrale. Het balletje is gaan rollen! Vanaf het moment dat de verwarde jongen wordt opgenomen in het ziekenhuis is het spannend, spannender, spannendst! Als je denkt dat het uiteindelijk wel klaar is en je jezelf afvraagt waarmee de andere vele pagina’s nog gevuld gaan worden neemt het i weer een andere wending en gaat het  door met spannend zijn. Verschillende spannende zij-lijntjes maken het verhaal nog boeiender. De herhalingen die ik in Hypnose en Contract tegen kwam (niet in Getuige) komen ook in  Slaap terug, ik neem dit voor lief evenals de hele vluchtige bij-personages die toch een naam en een paar zinnetjes krijgen over een totaal onbelangrijke situatie in hun leven wat aan het geheel niks toevoegt.
In Getuige heb ik al kunnen lezen wat er is gebeurd in het leven van Joona Linna, dit heeft alles te maken met Walter Jurek, de seriemoordenaar die opgesloten zit op de gesloten forensisch psychiatrische afdeling met als diagnose Schizofrenie, acute terugkerende psychotische toestand met zeer gewelddadige trekken.
Joona Linna heeft het zwaar te verduren gehad , ook nu na dertien jaar blijft het hem achtervolgen. Ik was in de veronderstelling dat deze reeks rondom commissaris Joona Linna uit vier delen bestaat maar wat schetste mijn verbazing toen ik bij de laatste pagina  was en erachter kwam dat het boek eindigt met een, totaal onverwachte, cliffhanger! Er komt dus nog een deel, en wellicht nog meerdere delen?
Laat maar komen, ik ben er klaar voor!
Vette aanrader dit mega spannende boek!
Ik waardeer dit boek met 5 sterren

Update: deel 5 Stalker

