Verleid me Anja Feliers **

  • Nederlands
  • 381 pagina’s
  • Manteau thriller
  • september 2010
    Thrillerdebuut


Inhoud

Ze was nooit van plan geweest iets met hem te beginnen. Ze had een prachtige man, twee schatten van kinderen, een veelbelovende carrière als schrijfster.
Ze nam een risico. Een berekend risico. Een affaire van veertien dagen in het zuiden van Frankrijk was immers makkelijk toe te dekken. Vol overgave geniet ze. Is het peilloze verdriet om de dood van haar dochtertje een mogelijke verklaring?  Hij houdt van haar. Ontegensprekelijk. De tragedie die zij samen hebben doorstaan heeft hen alleen maar sterker gemaakt. Maar als zijn ex-vriendin na jaren opnieuw contact opneemt met hem, komt alles op losse schroeven te staan. Hij voelt hoe beïnvloedbaar hij is, hoe kwetsbaar. Als ze terugkeren van hun vakantie uit Frankrijk blijkt echter dat meerdere mensen op de hoogte zijn van haar affaire. Haar zorgvuldig bewaarde geheim dreigt uit te komen. Zij zet alles op alles om haar relatie en haar gezin te redden. Maar haar onbekende vijand blijkt niet alleen perfide en meedogenloos, hij weet ook alles van haar en zij niets van hem… Het begin van een ongelijke strijd.

DIT VIND IK ERVAN (kort review)

Het verhaal is in twee delen geschreven. Deel 1 beschrijft de vakantie in Frankrijk en de amoureuze escapades van Frieda en haar minnaar, het geeft me het gevoel dat ik ergens in een soortement van erotische  chicklit  terecht ben gekomen. Niet echt mijn genre maar, zo hield ik mezelf voor, misschien is het wel even een verademing om een boek te lezen zonder er al te veel bij na te hoeven denken, dus ik lees verder. Hierbij moet gezegd worden dat ik heel snel over sommige teksten heen heb gelezen, de schrijfster valt vaak in herhaling over de (niet boeiende) gedachten van Nanou.

In deel 2 is de familie weer thuis.   De psychologische aspecten waarop ik zit te wachten komen langzaam op gang en zijn redelijk voorspelbaar. De schrijfster heeft een simpele manier van schrijven, misschien nog een na-wee van haar eerdere jeugd boeken?
Doorgaans doe ik toch gauw een week over een boek met pakweg 365 blz. het betekent lezen, terug lezen en nadenken, zoals het hoort te gaan bij een goeie psychologische thriller . Verleid me had ik in twee avonden uitgelezen. Het verhaal is verteld vanuit de perspectieven van Thomas en Nanou, de bij personages zijn gering aanwezig.
Hier en daar ontdekte ik wat losse eindjes en ook de ontknoping was voorspelbaar.
Verleid me is denk ik een leuk boek voor de chicklit lezer maar niet voor de echte doorgewinterde thrillerlezers.

Waardering 2 sterren
(uitgekomen sept. 2010)

